هلال احمر در خط مقدم کمک به هموطنان سیستانی و بلوچستانی

تهران - ایرنا - این روزها «گونه» سیستان و بلوچستان قرمز از کرونا است و «دستان» مردم این دیار به سوی دستانی دراز است تا با کمک خود مرهمی بر زخم تاراج ویروس تاجداری باشد که در بازی بی‌تخت و تاج، جان‌ها را به کام مرگ می‌فرستد.

کرونا در خیز پنجم خود سیستان وبلوچستان را بیشتر از نواحی دیگر کشور در تیررس نگاه خود قرار داده و بطوریکه رکورد بی سابقه افزایش شمار روزانه ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ مبتلا توجه مردم و مسوولان را به خود جلب کرد.

با اعلام وضعیت بحرانی کرونا در سیستان وبلوچستان بسیاری از نهادها از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی و کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) با اقدامات ستودنی خود به یاری مردمان این استان شتافتند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان اصلی ترین ارگان امداد رسانی کشور که همواره در آوردهای بحرانی ثابت کرده پای ثابت کمک رسانی است، با حضور در عرصه به ایفای نقش برجسته خود در کاهش رنج مردم سیستان و بلوچستان شانه به شانه نهادهای دیگر پرداخت.

۱۲ تیر ماه در ابتدای اوج گیری خیز پنجم کرونا و سویه مرگبار «دلتا» آن بود، که رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در سیستان و بلوچستان با توجه به موج جدید ویروس کرونا و محرومیت این استان خبر داد.

محمد نصیری با اشاره به شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان گفت: این منطقه یکی از مناطق هدف سازمان داوطلبان در طرح «نذر آب ۴» بود اما با توجه به اینکه آب‌رسانی و فعالیت‌های پیرامون آن نیاز به تجمع داوطلبان دارد، شروع طرح «نذر آب ۴» با توزیع اقلام بهداشتی آغاز می‌شود.

وی، هدف از توزیع اقلام بهداشتی در منطقه را کنترل پاندمی کرونا و آماده‌سازی شرایط بهداشتی منطقه برای آغاز طرح «نذر آب ۴» بیان کرد و گفت: سازمان داوطلبان با بیش از ۲۰ نهاد خیریه وارد مذاکره شده تا اقلامی نظیر ماسک، الکل و پدهای بهداشتی را در این مناطق توزیع کند.

دو روز بعد یعنی ۱۴ تیر ماه، رئیس جمعیت هلال احمر از ارسال نخستین محموله بهداشتی، درمانی به استان سیستان و بلوچستان خبر داد و بر ارسال محموله های دیگر تا زمان کنترل بیماری در این استان تاکید کرد.

کریم همتی در همین پیوند گفت: استان سیستان و بلوچستان از چندی پیش در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته که با توجه به مشکلاتی همچون خشکسالی این استان با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.

وی افزود: در همین راستا هلال احمر با توجه به مسئولیت اجتماعی که دارد برای کمک به این عرصه ورود کرده و با مشارکت ۲۱ خیریه کشوری و بومی بنا به شرایط و میزان شیوع کرونا، استان را تقسیم بندی کرده و برای ارائه خدمات به مردم و پیشگیری از شیوع ویروس وارد عمل شده اند.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: اولین محموله کمک به مردم استان سیستان و بلوچستان با همکاری خیریه ها ارسال شد و تلاش بر این است تا تقریبا هر روز محموله ای به این منطقه ارسال تا شاهد بهبود وضعیت این استان شویم.

همتی تصریح کرد: محموله نخست شامل ۲۲۰ کپسول اکسیژن ۴۰ و ۵۰ لیتری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک و ۱۸ دستگاه اکسیژن ساز به استان سیستان و بلوچستان ارسال و بزودی محموله دوم نیز آماده خواهد شد. ما همزمان با کمک های بهداشتی، بسته های حمایت غذایی را نیز به این استان ارسال خواهیم کرد. 

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ما به دنبال ایجاد منابع آب پایدار در استان سیستان و بلوچستان هستیم و از خیرین نیز در این عرصه استفاده خواهیم کرد. بازسازی قنوات و ارسال تانکرهای آب نیز در دستور کار قرار گرفته است. تیم پزشکی به منطقه اعزام می شود تا مقوله درمان نیز همزمان پیش برده شود. اگر هموطنان و خیرین امروز در کنار ما باشند مشخصا می توانیم از این وضعیت سخت نیز عبور کنیم. سال گذشته با برگزاری طرح نذر آب ۳ خدمات خوبی به شهروندان استان سیستان و بلوچستان ارائه شد و امید است امسال نیز این اتفاق خوب پس از عادی شدن شرایط کرونایی تحت عنوان نذر آب ۴ تحقق یابد.

اقدام جمعیت هلال احمر در کمک رسانی به مردم سیستان و بلوچستان تحسین عضو فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی را در پی داشت و وی حضور هلال‌احمر در سیستان و بلوچستان موجب تسکین آلام مردم دانست.

اسماعیل حسین زهی با بیان اینکه وضعیت مردم در استان سیستان و بلوچستان بسیار حاد است گفت: مردم استان با مساله کرونا روبه‌رو هستند و هر روز بر تعداد مبتلایان به این بیماری و تلفات آن افزوده می‌شود.

عضو فراکسیون هلال احمر مجلس با اشاره به وضعیت شیوع بیماری در سطح استان افزود: وضعیت امروز کرونا در استان سیستان و بلوچستان مربوط به یک منطقه یا چند منطقه نیست و همه استان با این موضوع درگیرند، شهرهای زاهدان، خاش، میر جاوه وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند.

وی در خصوص توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در سطح استان سیستان و بلوچستان گفت: وظیفه اصلی جمعیت هلال‌احمر، تسکین‌دهنده آلام بشر است و مردم، این نهاد را یک‌نهاد امدادرسان غیردولتی می‌شناسند، عملکرد جمعیت هلال‌احمر هم تاکنون همواره در بحران‌ها و حوادث قابل‌تقدیر بوده و همواره به درد مردم تسکین داده است.

حسین زهی گفت: امروز با توجه به نیاز مردم در استان سیستان و بلوچستان این انتظار از جمعیت هلال‌احمر می‌رود که مانند گذشته درصحنه حاضر شود و ضمن توزیع ماسک و اقلام بهداشتی، با حمایت‌های روانی و آموزشی کمک‌حال مردم سیستان و بلوچستان باشد.

وی با اشاره به آغاز طرح «نذر آب ۴» در قسمتی از استان سیستان و بلوچستان افزود: مساله خشکسالی و کمبود آب در سیستان و بلوچستان موضوع حاد و جدی است، مردم در تأمین آب شرب خودشان نیز مشکل‌دارند، بیشتر خانواده‌هایی که در این مناطق زندگی می‌کنند تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اجرا و اهمیت طرح «نذرآب ۴» در استان گفت: در سال‌های گذشته، جمعیت هلال‌احمر با حضور در منطقه و نصب تانکرهایی طرح نذر آب را شروع کرده بود و مردم هم از این موضوع بسیار راضی بودند دسترسی به آب شرب و تمیز مهم‌ترین دستاوردی بود که مردم در آن مناطق داشتند؛ امسال که مساله خشکسالی به‌مراتب حادتر و نگران‌کننده‌تر از سال قبل است و لزوم ادامه این طرح در منطقه خشک سیستان و بلوچستان بیشتر حس می‌شود.

حسین زهی با اشاره به همکاری بین دستگاهی در سطح استان افزود: بهتر است در طرح نذر آب، بخشداران و دیگر دستگاه‌های اجرایی با هلال احمر هماهنگی لازم را داشته باشند تا تانکرها و دیگر اقلامی که در سطح استان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد حتماً به دست نیازمندان واقعی برسد و از سوءاستفاده برخی از افراد جلوگیری شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز حضور هلال‌احمر در سیستان و بلوچستان را به‌ موقع دانست و از جمعیت هلال‌احمر برای ارسال اقلام بهداشتی و ماسک به سیستان و بلوچستان تشکر کرد.

مرتضی بختیاری با ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا و موج پنجم این ویروس که در استان سیستان و بلوچستان شایع شده است، گفت: موج پنجم کرونا با جهش خطرناک ویروس کرونا دلتا، منجر به ابتلای خیل عظیمی از هم‌وطنانمان در این استان و باعث نگرانی همه نهادهای حمایتی و محرومیت زدا شده است.

وی از تلاش‌های جمعیت هلال‌احمر در منطقه تشکر کرد و گفت: جمعیت هلال‌احمر با ارسال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک، اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در کنار سایر نهادهای حمایتی به کمک مردم استان سیستان و بلوچستان آمده که حقیقتاً جای تقدیر و تشکر دارد.

بختیاری خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی نهادهای حمایتی مانند جمعیت هلال‌احمر، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی در کنار هم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود می‌توانند با هم‌افزایی گره ای از مشکلات مردم خونگرم استان‌های محروم باز کنند. اما کمک های جمعیت هلال احمر منحصر به اقلام بهداشتی و پزشکی نشد و دبیرکل جمعیت هلال‌احمر برای حضور میدانی و نظارت بر اقدامات هلال احمر راهی سیستان‌وبلوچستان شد

دبیرکل جمعیت هلال‌ احمر محمد حسن قوسیان مقدم روز پنجشنبه ۱۷ تیر ماه در سفر یک روزه به زاهدان از نزدیک بر عملیات امدادرسانی جمعیت در مقابله با شیوع کرونا و طرح ملی «نذر آب ۴» نظارت و قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از کرونا راه‌اندازی کرد.

قوسیان مقدم همچنین از روند دریافت و توزیع کامیون‌های کمک‌های بهداشتی و درمانی هلال احمر در این استان بازدید کرد و توضیح داد: هلال احمر علاوه بر اقدام فوری در تهیه و ارسال تجهیزات بهداشتی و پزشکی به سیستان و بلوچستان ۲۴ خیریه بزرگ کشوری را بسیج کرده و تا این لحظه بخشی از کمک‌های ارسالی به استان رسیده و در حال توزیع است. 

وی در این بازدید گفت:‌ محموله‌های ارسالی جمعیت هلال‌احمر به استان سیستان و بلوچستان در دو بخش پیشگیری از کرونا و درمان این بیماری است. در بخش پیشگیری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک و اقلام بهداشتی دیگر ارسال شده و در بخش درمان نیز چندصد کپسول اکسیژن با ظرفیت‌های ۱۰ تا ۵۰ کیلویی وتعداد قابل توجهی دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی به منطقه رسیده که هوطنان درگیر با بیماری کرونا می‌توانند این تجهیزات را به رایگان از بانک امانات پزشکی هلال احمر استان به صورت امانی دریافت کنند.

به گفته قوسیان مقدم همچنین تعداد قابل توجهی بسته معیشتی شامل اقلام اساسی خوراکی تهیه شده که در بین خانواده‌های متاثر از کرونا توزیع خواهد شد.

دبیرکل جمعیت هلال‌ احمر از اقدام سالیانه و مهم جمعیت هلال احمر با عنوان «طرح نذر آب» در استان سیستان و بلوچستان گفت: امسال نیز طرح «نذر آب ۴» در این استان برگزار می‌شود. اکنون استان‌های معین این طرح آمادگی لازم را تدارک دیده‌اند که آب‌رسانی به تمامی نقاط محروم استان سیستان و بلوچستان را آغاز کنند و مثل سال‌های گذشته بتوانند دردهای خشکسالی این مردم را التیام بخشند.

قوسیان همچنین با حضور در شهرستان میرجاوه، با همراهی مسئولان ارشد استان سیستان و بلوچستان از بیمارستان این شهر مرزی بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مرکز درمانی قرار گرفت و پس از آن برای بازدید و تقدیر از امدادگران هلال‌احمر که در طرح غربالگری مبادی مرزی شرکت دارند؛به پایانه مرزی این شهر رفت.

استاندار سیستان و بلوچستان ضمن تشکر از هلال احمر برای اجرای طرح غربالگری در مبادی مرزی میلک درشهرستان هیرمند، ریمدان در شهرستان چابهار و پایانه مرزی میرجاوه، خواستار افزایش کمک‌های ارسالی به استان برای پیشگیری و کنترل کرونا شد.

احمدعلی موهبتی گفت:‌ مردم این استان به خاطر مشکلات و محدودیت‌های دسترسی، اغلب بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این باعث شده نسبت تعداد فوتی‌ها به تعداد بستری شدگان مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان، بالاتر از میزان معمول آن در مقایسه با سایر استان‌ها باشد. 

وی ضمن قدردانی از اقدامات هلال احمر از کمبود نیروی انسانی و محدودیت در تجهیزات و زیرساخت‌های درمانی استان گلایه کرد و از دبیرکل جمعیت هلال احمر خواست که انتقادهای او را به گوش وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستادملی مبارزه با کرونا برساند و همچنین در تخصیص واکسن کرونا به این استان نگاه ویژه‌ای کنند.

به هر روی، شیوع ویروس کرونا و وضعیت کم آبی در سیستان و بلوچستان و رفع این مشکلات در گرو همت عالی و جمعی همه دستگاه ها است.

جمعیت هلال احمر در چارچوب وظیفه ذاتی خود همواره در بزنگاه های بحرانی به یاری مردم درگیر شتافته و اینک سیستان و بلوچستان به عرصه ای تبدیل شده تا این جمعیت بر نقش انکار ناپذیر مهر تایید مجدد بزند.     

از: احسان صادقی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha