۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۹
کد خبرنگار: 1028
کد خبر: 84399119
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دریای مازندران پنجشنبه و جمعه گذشته پنج قربانی گرفت

ساری - ایرنا - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران از غرق شدن پنج نفر در آب‌های ساحلی استان در روزهای پنجشنبه جمعه هفته گذشته خبر داد ، روزهایی که طبق اعلام رسمی و تابلوهای نصب شده ، سواحل استان بسته و شنا ممنوع بود.

به گزارش ایرنا ، مرگ پنج نفر طی ۲ روز گذشته در حالی در آب های ساحلی مازندران رقم خورده است که امسال به خاطر شرایط کرونایی مانند سال گذشته طرح دریا در استان اجرا نشد و از دو هفته پیش هم تمامی مسیرهای ورود به ساحل با نصب تابلو و بنر و حتی ایجاد خاکریز بسته شد تا شهروندان و مسافران وارد حریم دریا نشوند.

همچنین امسال به منظور جلوگیری از ورود مردم به آب دریا برای شنا ، ۶۰۰ ناجی  غریق از نیمه دوم خرداد در سواحل استان مستقر شدند تا اجازه ورود به آب را به بومیان و مسافران ندهند ، اگر چه گزارش های دریافتی حاکی از این بود که مردم بدون توجه به خطرات ناشی از شنا کردن در دریا در شرایط کرونایی و اجرا نشده طرح دریا ، از مناطق شنا ممنوع وارد آب می شدند، مناطقی که سال های غیرکرونایی با حضور ماموران انتظامی بر روی شهروندان بسته می شد.

گزارش روابط عمومی نیروی انتظامی مازندران حاکی است ؛  پنج نفری که روزهای پنجشنبه و جمعه جانشان را در آب های ساحلی دریای مازندران از دست دادند در ساحل شهرستان های نوشهر ، نور، جویبار، ساری و بابلسر وارد آب شدند.

معاون اجتماعی  فرماندهی انتظامی مازندران در این باره گفت :  این افراد به علت عدم آشنایی به فنون شنا و شنا در خارج از محدوده طرح جان باختند که جسدشان با حضور عوامل امدادی کشف و به سردخانه منتقل شده است.

سرهنگ سیدجعفر ساداتی افزود: به رغم ممنوعیت سفر به استان به دلیل شرایط کرونایی و همچنین هشدار های انتظامی به مسافران مبنی بر عدم شنا در دریا و خصوصا شنا در خارج از طرح های سالمسازی دریا، همچنان شاهد جان باختن تعدادی از هموطنان در سواحل دریا به دلیل بی توجهی به این هشدارها هستیم .
وی از شهروندان خواست تا هنگام حضور در سواحل دریا به منظور استفاده از این موهبت الهی ، هشدارهای ماموران انتظامی و ناجیان غریق را جدی بگیرند و از ورود به آب و شنا در نقاط ممنوعه نظیر محدوده های خارج از طرح های سالمسازی، نقاط کور دریا و ساعت های تعطیلی طرح خودداری کنند.

سرهنگ ساداتی گفت : ناآشنایی به فن شنا، شنا در خارج از محدوده طرح های ایجاد شده و نقاط حادثه خیز و بی توجهی به هشدارهای ناجیان غریق و ماموران انتظامی سالانه سبب غرق ده ها نفر از هموطنان و گردشگرانی می‌شود که نا آگاهانه تن به دریا می سپارند .

آمار رسمی پزشکی قانونی مازندران نیز نشان می دهد که از ابتدای تیر ماه جاری تاکنون ۱۳ نفر بر اثر غرق شدن در آب‌های ساحلی دریای خزر در محدوده استان جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته و خرداد ماه امسال افزایش دارد. 

طبق این آمار ، در خرداد ماه امسال نیز ۱۸ نفر پس از ورود به آب های ساحلی دریای مازندران به علت ناآشنایی با فنون شنا جان باخته بودند.

مرگ ۲۸ نفر در یک دوره زمانی ۵۰ روزه در آب های ساحلی دریای مازندران در حالی است که سال گذشته از اول خرداد تا پایان شهریور کمتر از ۴۰ نفر جان باخته بودند.

بررسی پزشکی قانونی مازندران  نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد از کسانی که امسال در دریای مازندران جان باختند افراد غیربومی یا گردشگر بودند.

مازندران ۱۵ شهرستان ساحلی دارد که تا پیش از شیوع کرونا هر ساله از اول خرداد طرح های سالمسازی در آن اجرا می شد ولی طی ۲ سال اخیر امکان اجرای طرح میسر نبود و به همین دلیل هم آمار قربانیان دریا افزایش یافته است. 

مازندران طبق بررسی ستاد اجرایی طرح سالمسازی دریا ، حدود ۴۰۰ نقطه شنا ممنوع دارد که تا پیش از شیوع کرونا ماموران انتظامی در آنجا مستقر می شدند و از ورود مردم برای شنا در این مناطق جلوگیری می کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha