۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84399175
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه اندازی تصفیه‌خانه کشتارگاه بجنورد  شاید وقتی دیگر

بجنورد-ایرنا- در حالی حدود ۱۵ سال از راه اندازی کشتارگاه صنعتی شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی می گذرد، که این واحد صنعتی همچنان فاقد تصفیه خانه است و خونابه ناشی از کشتار دام نیز به اراضی پایین دست شهر رها می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود وعده های چندین باره مسوولان کشتارگاه صنعتی بجنورد مبنی بر راه اندازی تصفیه خانه، تاکنون هیچ اقدامی از سوی هیچ یک از سوی شهرداری  به عنوان مالک و یا مستاجران گذشته و فعلی آن نیز اقدام عملی حداقل برای کاهش مشکلات زیست محیطی مردم انجام ندادند و به نظر می رسد با توجه به اظهارات مستاجر فعلی که مشکل مالی را دلیل عدم ایجاد تصفیه خانه اعلام کرد، باز هم باید چندین سال دیگر منتظر پاسکاری این مشکل بین شهرداری و متصدی باشند.
نیاز مالی ۳۰ میلیارد ریالی 
پیمانکار ( راهبر) کشتارگاه صنعتی شهر بجنورد با تایید مشکل زیست محیطی ناشی از رهاسازی پساب ( خونابه ) کشتار دام سبک و سنگین در اراضی پایین دست این شهر کمبود اعتبار را دلیل تاخیر ۱۵ ساله ایجاد تصفیه خانه دانست.
جعفر فدایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : راه اندازی تصفیه‌خانه پساب و خونابه‌های این واحد صنعتی به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
وی افزود: کشتارگاه صنعتی بجنورد که به دلیل مشکلات زیاد تعطیل شده بود به صورت راهبری از مجموعه شهرداری در سال ۹۸ بدون این که مشکل و معضل تصفیه خانه رفع شود به شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی فخر بجنورد واگذار
متصدی کشتارگاه صنعتی بجنورد اظهار داشت: دستگاه های نظارتی از این کشتارگاه ۷۲ مورد ایراد و اشکال گرفتند که شامل نبود واحد دفع فضولات، دفع ضایعات، خرابی کف سالن ها و نفوذ خونابه ها به زمین، سختی و شوری آب، مشکلات بهداشتی آب، نبود تصفیه خانه بود که بخشی از آنها رفع شود و باید نسبت به ایجا تصفیه خانه نیز اقدام شود.
فدایی خاطرنشان کرد : واحد پخت ضایعات در این واحد صنعتی در کشتارگاه ایجاد شد تا بتواند ضایعات  را به کمپوست و یا نهاده طیور تبدیل کند که به دلیل هزینه بالا تاکنون تصفیه خانه مناسب و استانداردی ایجاد نشده است.
شهرداری متولی راه اندازی تصفیه خانه 
پیمانکار کشتارگاه صنعتی بجنورد با بیان اینکه طبق قرار داد عملیات اجرایی و رفع نواقص کلی این واحد تولیدی بر عهده شهرداری است اظهار داشت: اما متاسفانه به علت کمبود اعتبار سال های سال این مشکلات بر روی هم تلمبار شده است.
فدایی پروانه بهره برداری کشتارگاه صنعتی بجنورد را  کشتار روزانه ۵۰ راس دام سنگین و ۵۰۰ راس دام سبک اعلام کرد و اظهارداشت : در شرایط فعلی این کشتارگاه پایین تر از ظرفیت خود فعالیت دارد و با اضافه شدن کشتار دام عشایر که به صورت تضمیمی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می شود، فعالیت این واحد صنعتی نیز ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وی دلیل رهاسازی خونابه ناشی از کشتاردام را در روزهای گذشته در اراضی پایین دست ناشی از پر شدن استخر جمع آوری دانست و اظهارداشت : براساس برنامه ریزی تا زمانی که تصفیه خانه  کشتارگاه صنعتی بجنورد راه اندازی شود، خونابه ها در استخر جمع آوری و پس از پر شدن از طریق تانکر تخلیه و به صورت بهداشتی دفن می شود.
این مسوول کشتارگاه صنعتی را به دلیل تک کاره بودن ( کشتاردام ) زیان ده اعلام کرد و دلیل اصلی تاخیر در راه اندازی تصفیه خانه را نیز زیان ده بودن این واحد صنعتی اعلام کرد و خواهان حمایت مالی مسوولان استانی برای راه اندازی تصفیه خانه شد.

کشتارگاه صنعتی بجنورد تنها کشتارگاه نیمه مدرن خراسان شمالی محسوب می شود که  در دهه ۸۰ در زمینی به مساحد ۳۴ هزار و ۴۷۳ متر مربع به بهره برداری رسید .

در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر و هزار راس اسب وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha