سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اتمام حجت است

قم - ایرنا - رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتمام حجت است، چرا که به‌تاکید رهبر انقلاب رسیده و افراد خیرخواهی نیز برای تدوین آن وقت گذاشته‌اند تا دراین مرحله قرار گرفته‌است.

به گزارش عصر شنبه ا پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مساله آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از اهمیت بالایی در نظام اسلامی برخوردار است افزود: اهمیت این مساله به‌این است که پایه و اساس همه مجموعه هر کشوری به‌نیروی انسانی است، در کشورما هم این گونه می‌باشد. علما، مجتهدان، فقیهان و دانشمندان هسته‌ای و غیر هسته‌ای و غیره همه کارشان را از دبستان و مکتب خانه شروع کردند.

وی بیان داشت: ریشه و زیربنای فعالیت منابع انسانی، آموزش و پرورش است، بنابراین اگر همه اضلاع آموزش و پرورش کشور درست و سنجیده و براساس عقلانیت و آنچه خدا خواسته طراحی و برنامه‌ریزی شود، خروجی و ثمره و نتیجه آن، جامعه صالح خواهد شد.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: دیگر در چنین جامعه‌ای کسی دغدغه اینکه نماینده مجلس، فلان استاد و یا دیگران چگونه هستند، نخواهند داشت، ولی برای چنین کاری نیازمند برنامه منسجم و سرمایه‌گذاری هستیم.

وی ادامه داد: با بی‌برنامه‌گری و روزمرگی به‌جایی نمی‌رسیم، تحول و داشتن جامعه صالح نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و درست است و از این لحاظ کار شما بسیار سنگین و حساس می‌باشد.

 حسینی بوشهری گفت: اگر تا به‌حال سند تحول بنیادین درآموزش و پرورش اجرا نشده، برای همین است که کارهای روزمره بر این نوع کارهای اصلی و تحول آفرین مقدم شده، در مورد تدوین همین سند تحول فعالیت‌های زیادی از سوی اندیشمندان حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش صورت گرفته است، اما اجرا نشدن آن بعد از ۱۰ سال خود جای سخن دارد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تدوین سند مهم و اجرای آن بسیار مهمتر است، گفت: اگر این سند درست اجرا شود، باید شاهد تحول بسیار در بحث آموزش و پروش، تعلیم و تربیت باشیم، نکته‌ای که باید متذکر شد این است، وقتی جامعه‌ای به‌سعادت می‌رسد که مجریان، قانون و خواهان آن قانون به‌دنبال آن باشند و از آن استقبال کنند.

وی ادامه داد: اگر این اضلاع درست کنار هم قرار نگیرند، نمی‌توان انتظار جامعه سعادتمند و در نتیجه منتظر اجرای سند تحول را داشت، از این رو علوم انسانی ما در رتبه آخر از نظر انتخاب رشته قرار دارد و رشته‌های تجربی خواهان بیشتری دارد و این در حالی است که در کشورهای خارجی قضیه بالعکس می‌باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتمام حجت است، چرا که به تاکید رهبر انقلاب رسیده و افراد خیرخواهی نیز برای تدوین آن وقت گذاشته‌اند تا به‌این مرحله رسیده‌است، از این رو اجرای سند تحول نیازمند افرادی است که خواهان آن باشند تا نتیجه‌اش سعادت جامعه شود.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری بیان داشت: برای اجرای سند، باید معلم و دانش آموز توجیه باشند، به‌ معلم یادآوری شود تا به‌باور برسند تا در ادامه بتوانیم این سند را در آموزش و پرورش اجرا کنیم، اگر معلم و مجریان به‌باور نرسند، نمی‌توان انتظاری از اجرای صحیح و سعادتمند شدن جامعه داشت.

وی یادآور شد: در ارتباط با کتاب‌ها و متن درسی آموزش و پرورش نیز همین است، استاد و معلم تا باور به‌متن آموزش و پرورش نداشته باشد، آن را تدریس نمی‌کنند، به‌همین علت گاهی دیده می‌شود جدای از متن کتاب آموزش و پرورش، متنی را که خود آماده کرده به‌دانش آموز یاد می‌دهد.

حسینی بوشهری گفت: باید بدانیم مهمتر از متن درسی، معلم و استاد است که قرار است آن را اجرا کند، در ارتباط با سند هم همین قضیه مطرح است.

وی افزود: در انتخاب متن باید دقت فراوان شود، اما متاسفانه گاهی در دانشگاه‌ها فلان متن کتاب‌های خارجی را که اصلا با فرهنگ ما سازگاری ندارد، ترجمه و تدریس می‌شود، این متن‌ها باید بومی سازی و فرهنگ سازی شود بعد در دانشگاه بیان شود.

وی اضافه کرد: این نشان از اهمیت متن و محتوای آن است که انتخاب می کنیم و در اختیار استاد برای تدریس به‌دانشجو  قرار می دهیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: اسلام و دین از نظر محتوی و ارائه آن چیزی کم ندارد، ولی با این حال در مقام عمل چیز دیگری در دانشگاه‌ها اتفاق می افتاد.

حسینی بوشهری  با اشاره به‌موضوع تحریم و پیشرفت کشور در مسائل علمی و سلول‌های بنیادین گفت: تحریم سبب شد کشور در زمینه‌های مختلف علمی و غیره پیشرفت خوبی کند، این همان استفاده از فرصت است، البته کسی موافق تحریم نیست، ولی تحریم باعث شد جوانان کشور روی فکر و اندیشه خود پافشاری کنند و سبب پیشرفت کشور در بحث سلول‌های بنیادین و غیره شوند.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری بیان داشت: بنابراین دانش آموزان ما باید قدردان دانشمندان ما در مسائل مختلف باشند و افق دور را هدف بگیرند و اگر این گونه تربیت شوند در هر مرحله ای از تحصیل در هر کجای دنیا که باشند، دوباره به‌وطن باز خواهند گشت و به‌مردم خدمت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اما با وجود همه این حرف‌ها، باید مواظب باشیم، دست‌هایی در کار است که دنبال اجرای برنامه و اهداف بدخواهان در آموزش و پرورش هستند، نباید از این دست افراد در آموزش و پرورش غفلت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha