مدیرکل اتباع خارجی خراسان رضوی: مرز دوغارون به زودی بازگشایی می‌شود

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی پیش‌بینی کرد: گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه - دوغارون در شرق این استان بخاطر نیاز مردم، دولت افغانستان و افراد محلی به تبادلات مرزی و درآمدهای ناشی از آن، ظرف روزهای آتی بازگشایی شده و فعالیتها در این منطقه به حال عادی بازگردد.

محمدتقی هاشمی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: نیاز مردم افغانستان و اهالی محلی ساکن در مرز به تبادلات تجاری و رفت و آمدهای مرتبط اقتضا می‌کند گذرگاه مرزی اسلام قلعه - دوغارون بطور پیوسته در امنیت و ثبات قابل قبول فعال باشد.

وی به تبادل روزانه حجم بسیاری از انواع کالاها و رفت و آمد تعداد قابل توجه نیروی انسانی در این مرز اشاره و بیان کرد: این کالاها نیازمندیهای مردم منطقه را تامین می‌کنند بطوری که سوخت مورد مصرف منطقه چهار میلیون نفری هرات از طریق ایران و ترکمنستان تامین می‌شود. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی ادامه داد: حجم عمده سوخت مورد نیاز هرات از ایران به آن منطقه از کشور افغانستان ارسال می‌شود لذا اگر در انتقال آن وقفه‌ای صورت گیرد هرات دچار مشکل خواهد شد. 

وی به اینجاد درآمدهای مالی ناشی از رفت و آمدهای تجاری در مرز اشاره و بیان کرد: بر این اساس همه افراد ساکن و مستقر در مرز دارای انگیزه کافی برای مدیریت این گذرگاه مرزی خواهند بود.

هاشمی گفت: با این وجود از هنگام حضور اخیر طالبان در اسلام‌قلعه تاکنون تکلیف چگونگی تعاملات در گذرگاه مرزی دوغارون بطور رسمی مشخص نشده است.

وی وضعیت امنیتی مرز شرقی خراسان رضوی را با وجود تحولات اخیر در افغانستان "خوب" توصیف و بیان کرد: منطقه مرزی دوغارون شهرستان تایباد هم‌اینک در آرامش قرار دارد و از ثبات لازم برخوردار است. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی افزود: همچنین پس از حضور طالبان در منطقه مرزی اسلام‌قلعه افغانستان تعدادی از کامیونهای باربری ایران بدون مشکل از این گذرگاه مرز عبور کرده و به ایران بازگشته‌اند.

وی ادامه داد: گرچه بنا بر اعلام غیررسمی از سوی طلبان، مانعی برای رفت و آمد عادی در مرز دوغارون وجود ندارد اما بازگشایی مجدد این گذرگاه بین‌المللی نیازمند مذاکرات رسمی، تصمیمها و ابلاغیه‌های کشوری است.

هاشمی گفت: هنوز در این چارچوب ابلاغیه جدیدی از سوی تهران به خراسان رضوی نرسیده است.

وی همچنین به تجربه گذشته از حضور طالبان در مرزهای غربی افغانستان اشاره و بیان کرد: به زودی وضعیت مرز تعیین تکلیف شده و فعالیتهای گذرگاه دوغارون - اسلام‌قلعه به روال عادی باز خواهد گشت.

کنترل گمرک و منطقه مرزی اسلام‌قلعه استان هرات افغانستان واقع در نقطه صفر مرزی دوغارون واقع در شهرستان تایباد از ۱۷ تیر ماه جاری تاکنون با خروج نیروهای اداری و نظامی دولت افغانستان از این محدوده، در اختیار نیروهای طالبان قرار دارد. 

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.

گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری نیز در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. 

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد. شهرستانهای "تربت‌جام، تایباد و خواف" این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha