جایگزینی پساب در کشاورزی از راهکارهای نجات بحران آب تهران است

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت:جایگزینی پساب به جای آب‌های زیرزمینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و آبیاری فضای سبز یکی از راهکارهای نجات تهران از بحران آب است.

محمدرضا بختیاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت بیش از حد، ما را در آینده با خالی‌شدن سفره‌های آب‌های زیرزمینی تهران و وقوع فرونشست روبرو می کند.

وی افزود: اجازه آبیاری فضای سبز با آب شرب را به شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه تهران و شهرستان‌های استان نخواهیم داد و شهرداری‌هایی که از آب شرب برای آبیاری استفاده کنند آب شرب‌شان قطع می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به تفاهمنامه همکاری میان وزارت نیرو و شهرداری تهران گفت: میزان استفاده از منابع آبهای زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز در تهران تا سال ۱۴۱۰ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و منبع اصلی تامین آبیاری تهران پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: طی سه سال اخیر همکاری خوبی بین آبفا و شهرداری برقرار شده  و براساس این تفاهمنامه ۱۴۵ میلیون متر مکعب پساب، جایگزین آب چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه تعامل سازنده میان دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیریت شهری ضروری است گفت: منافع این هم‌افزایی در نهایت به سود جامعه خواهد بود. 

وی بیان داشت: هفته گذشته پنج رشته انشعاب غیرمجاز آب مربوط به آبیاری فضاهای سبز در قرچک شناسایی شد که حجم آب مصرفی آن‌ها برابر با مصرف آب یک هزار و ۶۰۰ نفر بود این انشعاب‌ها ۳۰ لیتر در ثانیه (به اندازه آب تولیدی از دو حلقه چاه) آب برداشت می‌کردند و با قطع این پنج انشعاب غیرمجاز فشار شبکه تعدادی از روستاهای قرچک تنظیم و تأمین شد.

بختیاری تاکید کرد: وجود انشعاب‌های غیرمجاز نیز سالانه هزینه‌های سنگینی برای تصفیه و توزیع آب شرب در شبکه‌های شهری و روستایی روی دوش شرکت‌های آب و فاضلاب می‌گذارد.

وی افزود: ضمن اینکه استفاده غیرمجاز از آب نه‌تنها موجب امکان آلودگی شبکه توزیع و کاهش طول عمر شبکه توزیع آب به علت انشعاب‌گیری غیراصولی می‌شود، بلکه هدررفت آب را افزایش می‌دهد و به دستگاه‌های اندازه‌گیری آب نیز خسارت وارد می‌کند.

به گفته وی، انشعاب های غیرمجاز هم‌چنین موجب اخلال در خدمات‌رسانی به لحاظ افت فشار شبکه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha