سیاست‌های کلان  ازدواج باید با شرایط روز کشور تعریف شود

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ضرورت تعریف سیاست‌های کلان امر ازدواج بر اساس شرایط روز کشور گفت: ازدواج در جامعه از جایگاه مهمی برخوردار است و هر تغییری در روند آن می‌تواند بر هرم جمعیتی کشور اثر گذاشته و پیامدهای بزرگی را به همراه داشته باشد.

حمید کریمی روز دوشنبه به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س)افزود: قانون تسهیل ازدواج با اهداف مشخصی به تصویب رسید و مسوولان در رده‌های مختلف باید در اجرای آن با انعطاف بیشتری کار را دنبال کنند و سیاست‌ها را بر مبنای تغییرات پیش آمده در جامعه و شرایط روز تعریف و بازنگری کنند تا روند ازدواج آسیب نبیند.

کریمی با بیان اینکه ورود سیاست‌گذاران به موضوع ازدواج با تعریف مأموریت‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی همراه است، یادآور شد: سیاست‌های مالی در این امر همچون افزایش تسهیلات بانکی از جمله سریع‌ترین تصمیماتی است که بر روند ازدواج اثرگذار خواهد بود اما در دیگر سیاست‌ها به ویژه موارد مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تعریف می‌شود که اثرات آن نیز به همان نسبت در بازه زمانی طولانی‌تری قابل دریافت است.

وی در مورد اثربخشی سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی در امر ازدواج به لزوم تعامل و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: اگر هر یک از دستگاه‌های متولی همچون آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، دادگستری و یا سیستم بهداشتی به‌خوبی به وظایف خود در این مورد عمل نکند به طور قطع اجرای سیاست‌ها با شکست روبه‌رو خواهد شد و در این میان نیز نمی‌توان مجموعه‌ای را به تنهایی مقصر دانست.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم توجه به قانون تسهیل ازدواج در جامعه اظهار داشت: شیوه اجرای سیاست‌های تعریف شده در این مورد نیز اثرگذار است و باید رویه‌ای خلاقانه و مبتنی بر پژوهش و همچنین هم‌افزایی بین دستگاهی را برای رفع مشکلات ازدواج در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه در امر ازدواج همه وظایف به بخش دولتی باز نمی‌گردد و این موضوع نیازمند مشارکت همگانی است، تصریح کرد: کشور به لحاظ تحریم‌های اعمال شده در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و باید خانواده‌ها و زوجین نیز سطح توقعات و انتظارات خود را متناسب با این شرایط در نظر بگیرند و تمامی افراد برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان و حذف رسوم غلط تلاش کنند.

کریمی یادآور شد: اگرچه آمارها در موضوع ازدواج و طلاق نگران‌کننده است اما نباید در انتشار آن‌ها سیاه‌نمایی شود و امروز جامعه و به ویژه جوانان بیش از پیش به امیدآفرینی و اعتماد به آینده نیاز دارند.

وی به مشکل مسکن و اشتغال به عنوان ۲ عامل مهم و اثرگذار در بالا رفتن سن ازدواج در کشور نیز اشاره کرد و گفت: چاره‌اندیشی و ارائه تسهیلات در این امر نیز باید در دستور کار متولیان قرار گیرد چرا که رها کردن موضوع ازدواج می‌تواند در تمام ابعاد جامعه اثرات منفی را برجای بگذارد.

مجمع خیرین ازدواج در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود

معاون ساماندهی امور جوانان اداره ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز فعالیت مجمع خیرین ازدواج کشور از سال گذشته و قرار گرفتن استان در جمع ۱۳ استان دارای مجمع خیرین ازدواج در شهرستان‌ها گفت: برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم برای راه‌اندازی مجمع خیرین استانی انجام شده است و به زودی این مجمع فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

طهماسب شیروانی افزود: هم‌اکنون خیرین ازدواج در شهرستان‌های بروجن و کوهرنگ در حال فعالیت هستند و راه‌اندازی این مجمع در شهرستان لردگان نیز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

وی اهدای جهیزیه، تامین مسکن، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های سبک زندگی سالم را از جمله فعالیت‌های انجام شده در مجمع خیرین ازدواج در شهرستان‌ها و همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه بیان و تصریح کرد: از مجموع ۷۷ نهاد مردمی فعال زیرمجموعه ورزش و جوانان استان ۲۷ نهاد در زمینه ازدواج در حال فعالیت هستند.

شیروانی همچنین در خصوص آمار ازدواج و طلاق در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در سال ۹۹، هفت هزار و ۴۶۵ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسید که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن به طور متوسط با رشدی ۹.۵ درصدی مواجه شده است.

وی به افزایش ۹ درصدی آمار طلاق در همین مدت نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده نسبت طلاق به ازدواج در چهارمحال و بختیاری پنج به یک و معادل ۲۰.۶ درصد است.

شیروانی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری متقاضی دریافت وام ازدواج بودند، یادآور شد: ۹۲ درصد از این متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

به گزارش ایرنا، هفته ازدواج به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) از تاریخ ۲۱ تیر آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha