۱۶۰ گروه دامپزشکی بر ذبح دام‌های قربانی در خراسان رضوی نظارت دارند

مشهد- ایرنا- رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۶۰ گروه دامپزشکی ثابت و سیار در این استان روز عید قربان بر ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی نظارت دارند.

دکتر محمود قربان زاده روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی اقدامات انجام شده پیرامون ترویح ذبح بهداشتی دام از سال ۱۳۸۶ تاکنون، در حال حاضر ۷۰ تا ۷۵ درصد دام‌های قربانی در کشتارگاههای استان ذبح می‌شوند.
وی ادامه داد: پیش از اجرای طرح ترویج ذبح بهداشتی دام، بخش اندکی از دامهای کشتار  شده استان در روز عید قربان به صورت بهداشتی و در کشتارگاه ذبح می‌شدند و هر سال تعداد دام‌های قربانی در کشتارگاهها در حال افزایش است.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دام‌هایی که در کشتارگاه ذبح نمی شوند اغلب در شهرستانهایی هستند که کشتارگاه سنتی دارند.
وی با اشاره به خطر شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام افزود: بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام  شناخته شده که یکی از آنها تب کریمه کنگو است.
قربان زاده ادامه داد: این بیماری در دام هیچ علائمی ندارد اما ابتلا به تب کریمه کنگو در انسان با خطر مرگ همراه است و ذبح غیر مجاز و غیر بهداشتی دام خطر انتقال این بیماری از دام آلوده به انسان را در بر دارد.
اجرای طرح ذبح بهداشتی دام همزمان با عید سعید قربان در سال ۱۳۸۶ در خراسان رضوی آغاز شد و طی این مدت این استان در اجرای آن در کشور پیشتاز بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha