۱۳هزار میلیارد ریال صرف مقاوم‌سازی مسکن روستاهای آذربایجان‌غربی می‌شود

مهاباد- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال سهم این استان در مقاوم‌سازی مسکن روستاها ۱۳ هزار واحد است، گفت: برای این تعداد، ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی اختصاص یافته است.

محمود بدلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در میاندوآب با اشاره به افزایش تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی هر واحد مسکن روستایی از ۵۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال اظهار داشت: همچنین مدت بازپرداخت این تسهیلات از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش یافته و کارمزد این تسهیلات پنج درصد است که بانک‌های ملی، رفاه کارگران، مسکن، صادرات، ملت و کشاورزی عامل اعطای این تسهیلات هستند.

وی با قدردانی از بانک‌های عامل استان بابت همکاری در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، اظهار داشت: نیاز است این همکاری ها بیش از پیش افزایش یابد زیرا پس از وقوع حادثه، اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن به اندازه شیرینی زمان عادی در انجام این اقدام‌ها نیست.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه برای پیشگیری از وارد شدن هر گونه آسیب به بناهای روستایی مقرر است سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور براساس آیین‌نامه ۲هزار و ۸۰۰ با رعایت اصول فنی و با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی شود، اظهار داشت: تحقق این مهم منوط به همکاری مردم است و از گذشته در آذربایجان غربی با مقاوم سازی سالانه چهار هزار واحد شروع شده و اکنون سهم استان به ۱۳ هزار واحد رسیده است.

بدلی با بیان اینکه طی چند روز گذشته ۵۲ درصد این اعتبارات تخصیص یافته است، گفت: اعتبار مصوب برای مقاوم‌سازی ۱۳ هزار واحد مسکن روستایی استان ۱۳ هزار میلیارد ریال است که ضمانت آن به صورت سفته زنجیره‌ای بوده که سه نفر می‌توانند همزمان به همدیگر ضامن شوند.

۱۳هزار میلیارد ریال صرف مقاوم‌سازی مساکن روستایی آذربایجان‌غربی می‌شود

وی با بیان اینکه در ۲ هزار و ۹۰۰ روستای آذربایجان غربی ۲۵۸ هزار و ۴۵۰ واحد مسکن وجود دارد، گفت: تاکنون از این تعداد، مالکان ۱۰۵ هزار و ۷۰۰ واحد در سطح استان به اداره‌های بنیاد مسکن در شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند که پس از بررسی برای آنان پرونده تشکیل یافته است.

وی با بیان اینکه از این تعداد نیز بیش از ۹۷ هزار با دارا بودن شرایط برای عقد قرارداد به منظور دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند، افزود: حدود ۹۱ هزار و ۵۰۰ نفر عملیات مقاوم‌سازی واحدهای خود را آغاز کرده اند و کار مقاوم‌سازی ۸۸ هزار واحد روستایی در استان به پایان رسیده است.

۸۸ هزار واحد روستایی در آذربایجان غربی مقاوم‌سازی شده‌است

وی با بیان اینکه پیش‌بینی براین است که در صورت مشارکت مردم تا سال ۱۴۰۵ حدود ۷۰ درصد مساکن روستایی آذربایجان غربی مقاوم سازی شود، اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲ میلیون واحد مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی شده که ۸۸ هزار واحد آن متعلق به آذربایجان غربی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه از این تعداد هم ۸۵ هزار واحد پایان کار دریافت کرده‌اند، گفت: باید برای نوسازی‌ واحدهای مسکونی روستایی فرسوده همه اعم از رسانه‌ها، بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی کمک کنند تا با نظارت بنیاد مسکن ضمن عمران و آبادانی روستاها شاهد تثبیت جمعیت روستایی و همچنین مهاجرت معکوس به روستاها باشیم که این امر به کاهش حاشیه‌نشینی در شهرها نیز کمک می‌کند.

بدلی با بیان اینکه روستاییان می‌توانند برای استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند، گفت: مهندسان مشاور بنیاد مسکن استان در ۸۰ دفتر فنی و مهندسی بر نحوه اجرای طرح‌های روستایی نظارت دارند.

وی اضافه کرد: در این تعداد دفتر فنی، ٢۷۰ مهندس ناظر بر اجرای طرح‌های این نهاد در سطح روستاها نظارت و رسیدگی می‌کنند.

۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد روستایی در میاندوآب مقاوم‌سازی شد

وی با بیان اینکه در میاندوآب نیز نزدیک به ۳۱ هزار واحد مسکونی وجود دارد، اضافه کرد: تاکنون در این شهرستان ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر به بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی واحدهای خود مراجعه کرده‌اند که همه آنان کار خود را آغاز کرده‌ و ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد شامل ۳۶ درصد به صورت فنی و با نظارت کامل مقاوم‌سازی شده‌است و پنج تا ۶ درصد هم با هزینه شخصی از سوی مردم با رعایت مسایل فنی مقاوم سازی شده است که با این اوصاف تعداد واحدهای مسکونی نوسازی‌ شده در میاندوآب به ۴۲ درصد رسیده باشد.

بدلی با بیان اینکه استقبال روستاییان از مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در میاندوآب مطلوب است، اظهار داشت: بازسازی واحدهای روستایی تاثیر بسزایی در جهش تولید و اشتغال‌زایی ‌به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته است.

کشور ایران جزو ۱۰ کشور دنیاست که هر لحظه با خطر زلزله همراه است، بنابراین بیشتر مساکن روستایی با مصالح بی‌دوام و یا کم‌دوام ساخته شده و یا در صورت مقاوم بودن مصالح، ساختمان‌ها از نظر فنی استحکام لازم را نداشته و با کوچکترین حادثه بناها تخریب شده و مردم دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی به منظور بازدید از طرح‌های عمرانی در روستاهای میاندوآب‌ روز سه‌شنبه به این شهرستان سفر کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha