۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۳۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84403111
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بخشی از نیاز کردستان به منابع آبی تا افق ۱۴۲۵ تامین می‌شود

سنندج - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: با آغاز عملیات اجرایی سامانه انتقال آب از سد آزاد به شرق استان، بخشی از نیاز آبی مناطق پر چالش تا افق ۱۴۲۵ تامین می‌شود.

 بهرام نصراللهی زاده شامگاه سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسیر توسعه  کردستان طی سال های اخیر با تامین و توسعه زیرساخت‌ها شتاب ویژه‌ای گرفته است که بخش مهمی از آن تامین زیرساخت‌های حوزه آب است و در شرایط خشکسالی نمود آن را بیش از پیش می توان حس کرد.

وی با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که اغلب مناطق کشورمان با چالش تامین آب ناشی از خشکسالی مواجه شده است، افزود: در همنی حال پروژه های آبرسانی به شهرهای سنندج، قروه و دهگلان و نیز تامین آب مورد نیاز بخش های کشاورزی و صنعت از محل سد آزاد در استان وارد مرحله اجرایی شده است تا نبض حیات بخش کردستان همچنان منشا توسعه پایدار باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان درباره پروژه آبرسانی به سنندج اظهار داشت: بعد از افت کیفی آب شرب شهر سنندج که عامل آن تغذیه گرایی سد مخزنی قشلاق بود، این پروژه از محل سد آزاد مطالعه و در دستور کار قرار گرفت و در دهه فجر سال گذشته با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کلنگ زنی شد.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح آغاز شده و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع مالی به آن اختصاص یافته است افزود: با تلاش شبانه روزی که در حال انجام است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال آب شرب با کیفیت به تصفیه خانه شهر سنندج منتقل و در دسترس شهروندان قرار گیرد که با اتمام آن نیاز آب شرب شهر سنندج تا افق ۱۴۲۵ برطرف می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت:  سامانه انتقال آب از سد آزاد به  شرق استان را دیگر پروژه بزرگ آبرسانی در استان اعلام کرد و گفت: این طرح به طول ۸۸ کیلومتر،قطر ۲ و ارتفاع پمپاژ ۶۶ متر با دستان توانمند متخصصان اردیبهشت امسال به سرانجام رسید.

 نصراللهی‌زاده اضافه کرد: ۱۵ کیلومتر از این سامانه انتقال به صورت تونل زیرزمینی بوده که پنج متر مکعب در ثانیه آب از سد آزاد را به سد تنظیمی قوچان در دهگلان منتقل می‌کند و هزینه اجرای این طرح ۱۶ هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: این طرح شامل خط لوله انتقال ۲۶ کیلومتری از سد قوچم تا دهگلان، ۳۹ کیلومتری تا قروه و ۲۱ کیلومتری تا شهر دزج است که آب سد آزاد را از سد تنظیمی قوچم به این شهرها و روستاهای مسیر رسانده و آب مورد نیاز برای حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در این مناطق را تا افق ۱۴۲۵ تامین می‌کند.

نصراللهی زاده به دیگر اهداف این سامانه انتقال هم اشاره کرد و افزود: تامین نیاز آبی چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی سنندج از دیگر اهداف این طرح است که باغات مثمری را در بخش‌های حسین آباد و کلاترزان سنندج به ثمر می نشاند.

وی تاکید کرد: تبدیل این اراضی از دیم به آبی، بدون شک توسعه اقتصاد کشاورزی استان و ارتقای سطح رفاه و معیشت ساکنان این منطقه را در پی خواهد داشت.

تامین نیاز آبی بخش صنعت در قروه و دهگلان از دیگر مزایا و اهداف این طرح بود که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به آن اشاره و تاکید کرد: این بخش هم موجب توسعه اقتصادی، افزایش ضریب اشتغال و تولید ثروت در منطقه خواهد شد.

عملیات اجرایی این طرح ها چهارشنبه ۲۳ تیرماه با حضور جمعی از مسوولان کشوری آغاز می‌شود.

سد آزاد که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز و در سال ۱۳۹۰ آبگیری شد، یک سد سنگریزه ای با هسته رسی است و در کیلومتر ۴۰ جاده سنندج -مریوان و بر روی رودخانه کوماسی(آزاد) از سرشاخه های رودخانه سیروان قرار دارد.

این سد با طول تاج ۵۹۵ و ارتفاع ۱۲۵ متر ، امکان ذخیره‌سازی حداکثر ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

از مجموع ۱۶ سد کردستان، هشت سد در حال بهره‌برداری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha