۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار کاهش تنش آبی خراسان شمالی اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری از تنش آبی و کاهش اثرات خشکسالی این استان اختصاص یافت.

جواد نظری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان از اعتبار شامل ۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل آبگیر سد شیرین دره بجنورد، ۲۰۰ میلیارد ریال جهت تکمیل مخزن و خطوط بین مخازن آب شرب بجنورد، ۲۰۰ میلیارد ریال جهت احداث و تکمیل مخازن شهرهای شیروان، زیارت، تیتکانلو، شوقان، درق، آشخانه، قاضی و آوا، رازچناران، حصارگرمخان، جاجرم، صفی آباد و قوشخانه و ۱۰۰ میلیارد ریال جهت حفر و تجهیز چاه و خط انتقال آب شرب شیروان است که به زودی اجرای این طرح ها اجرا می شود. 

به گفته وی؛ این اعتبار با پیگیری های استاندار خراسان شمالی و از محل قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخش از مقررات مالی دولت توسط هیات وزیران تصویب و به تنش آبی این استان اختصاص یافت.

نظری عنوان کرد: یکی از مشکلات تامین آب برای شهروندان بجنورد، گل آلود شدن و کاهش کیفیت آب سد شیرین دره در هر دوره از بارندگی است که برای حل این مشکل طرح آبگیر سطحی اجرا و بهره برداری رسید اما هنوز تکمیل نشده و با این اعتبار مشکل آب شرب مرکز استان برطرف می شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: علاوه بر این میزان، در سطح ملی نیز ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به صورت هزینه ای برای آبرسانی سیار عشایری و روستایی در اختیار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان امور عشایری قرار گرفت که امید می رود سهم خوبی از این میزان به دست استان برسد. 

بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس.پی.آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی  قرار دارد.

هم اکنون  ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید،  ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد.

بررسی ها نشان می دهد که خشکسالی استان خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha