«ریبوت» و «یکی بود هیشکی نبود» تازه‌های تلویزیون‌ تئاتر ایران

تهران- ایرنا- همزمان با تعطیلی تالارهای نمایشی به سبب موج پنجم کرونا، تماشای فیلم‌ تئاتر «ریبوت» و «یکی بود هیشکی نبود» در نوبت جدید پخش تلویزیون تئاتر قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شیوع ویروس کرونا، انواع و اقسام محدودیت‌ها را بر زندگی ما و وجوه مختلف آن، تحمیل کرده، یکی از نخستین بخش‌ها که دچار محدودیت و تعطیلی شد، تئاتر و سالن‌های نمایش بود. البته چند ماهی است با رعایت شیوه‌نامه‌های مصوب بهداشتی، با تمام فراز و فرودهایش چرخه اجرا و تماشای نمایش‌ها در کشور به ‌راه افتاده است و این امیدواری در دل هنرمندان و مخاطبان تئاتر پدید آمده که با کاهش نهایی موج‌های کرونا و ریشه‌کن شدن این ویروس عالم‌گیر، باز هم شاهد رونق صحنه‌ و سالن‌های تئاتر کشور باشیم.

یکی از راهکارهایی که در دوره کم‌فروغی تئاتر در کشور با هدف روشن نگه داشتن چراغ تئاتر اندیشیده و ارائه شد، پخش فیلم‌نمایش‌هایی بود که پیش از آن به صحنه رفته بودند و هنوز علاقه‌مندان زیادی داشتند که مشتاق دیدن و دوباره تماشای آن‌ها بودند. این نقطه آغاز تلویزیون تعاملی در بستر فضای مجازی برای پخش انحصاری و اختصاصی فیلم نمایش برای علاقه‌مندان تئاتر بود که تلویزیون تئاتر ایران نام گرفت.

در ادامه ارائه فیلم‌ تئاترهای جدید در تلویزیون تئاتر ایران، دو نمایش جدید از این درگاه پخش می‌شود.

«ریبوت» و «یکی بود هیشکی نبود» تازه‌های تلویزیون‌ تئاتر ایران

روایت داستان مرموز چهار غریبه به روایت «ریبوت»

نمایش ریبوت در ادامه برنامه پخش نمایش‌های جدید از تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نمایش ریبوت به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین آژیر ارشد، سال ۱۳۹۸ در سالن حوزه هنری (اشراق) مشهد با مدت زمان یک ساعت روی صحنه رفته که با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد و به در نهایت به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت.

این نمایش با انتخاب هیات داوران سی‌امین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی، سابقه راهیابی و اجرا در بخش صحنه‌ای سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (۱۳۹۹) را هم دارد.

امیر حسین آژیر ارشد، کارگردان  نمایش ریبوت از فعالان تئاتر مشهد و کشور محسوب می‌شود، پیش‌تر و در چهارمین جشنواره نمایش‌های کوتاه دانشگاه فردوسی هم برای نوشتن نمایشنامه شرط‌بندی به عنوان یکی از برگزیدگان نهایی مورد تقدیر قرار گرفته. او همچنین کارگردانی نمایش خام به‌صورت قرمز را در جشنواره رضوان برعهده داشته است.

در خلاصه داستان نمایش ریبوت می‌خوانیم: چهار فرد غریبه، هر کدام با گذشته‌ای عجیب و انگیزه‌ای یکسان قدم به شرکت در یک بازی زیرزمینی می‌گذارند. بازی‌ای که تماشاگرانش به تماشا حریص‌تر می‌شوند و بازیکنانش هرچه جلوتر می‌روند، در روند تشخیص مرزهای اخلاقی بیشتر دچار مشکل می‌شوند...

نگار حسین‌زاده، مصطفی نظریان، جلال شهبازنژاد، نیلوفر پناهی، مهرداد فلاحی، آتنا شهیدی گروه بازیگران این اثر نمایش را شکل می‌دهند.

«ریبوت» و «یکی بود هیشکی نبود» تازه‌های تلویزیون‌ تئاتر ایران

«یکی بود هیشکی نبود» هدیه جدید تلویزیون تئاتر ایران برای کودکان

نمایش یکی بود هیشکی نبود به نویسندگی و کارگردانی مهرداد علی‌پور که ویژه مخاطبان کودک و نوجوان طراحی شده است، در تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان و مخاطبان تئاتر کودک و نوجوان قرار گرفت.

این نمایش که سال ۱۳۹۷ در پلاتو شهید خلیل مندنی‌زاده شهر گچساران به مدت زمان ۴۵ دقیقه روی صحنه رفته، به داستان پسری می‌پردازد که زندگی درس‌های مهمی برایش تدارک دیده است.

در خلاصه روایت این نمایش آمده: داستان پادشاهی که می‌خواهد فرزندانش را برای کسب تجربه و تعیین جانشین خودش به سفر بفرستد و از آن‌ها می‌خواهد در خرابه‌ها و کوهستان و قبرستان نخوابند. بچه‌ها پشت گوش می‌اندازند و فقط ملک محمد به پدر وفادار می‌ماند و نمی‌خوابد و تا صبح نگهبان برادرهایش می‌شود، در طول شب اتفاقاتی می‌افتد که ملک محمد با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. سرانجام برادرهای ملک محمد به او نارو می‌زنند و در شرایط بحرانی رهایش می‌کنند و برمی‌گردند و به پادشاه خلاف اتفاقات را توضیح می‌دهند.

«ریبوت» و «یکی بود هیشکی نبود» تازه‌های تلویزیون‌ تئاتر ایران

تئاتر ترکیبی از انواع هنرها شامل نقاشی، موسیقی، معماری، شعر و ادبیات است که بر سه رکن بازیگر، صحنه و تماشاگر استوار است. یکی از اجزاء مکمل تئاتر، مخاطب، است، گویی کلام آخر را مخاطب بیان می کند تئاتر با حضور مخاطب تکمیل می شود و با مخاطب دوباره خلق می شود. تئاتر کودک تئاتریست که ضمن طرح مسایل مبتلا به کودکان با اجرایی ساده و متنوع، سعی در تغییر یا تصحیح و یا تایید اندیشه و رفتار کودک مخاطبش دارد. تئاتر کودک، ساده شده تئاتر بزرگسال نیست بلکه ویژگی ها و امتیازات خاص خود را داراست. تولید تئاتر با کیفیت برای بچه ها از آن جهت با ارزش است که می تواند دنیای جدیدی از هیجان و تخیل را برای آنها بسازد.

تئاتر کودکان به سه روش انجام می شود: برای کودکان، با کودکان، با کودکان برای کودکان. تئاتر برای کودکان شامل نمایش هایی است با بازیگران یا عروسک گردانان بزرگسال حرفه ای یا آماتور و برای کودکان در سالن های نمایش، مهدکودک ها یا مدارس اجرا می شود بهترین نوع اجراهای تئاتر برای کودکان است در این نوع تئاتر با مشارکت کودکان، انتقال پیام موردنظر در روند داستانی نمایش، موفقیت آمیزتر خواهد بود.امروزه در اکثر تئاترهای حرفه ای سعی می شود کودکان از نظر فکری و فیزیکی در نمایش دخیل باشند و حتی در برخی موارد جهت داستان نمایش را تغییر می دهند و انتهای نمایش را عوض می کنند

 هودا نوروزی، سارینا جعفری، تبسم مندنی‌زاده، ستایش موسوی، محمود دشتی، ایلیا برزی، مانی علی‌پور، سیاوش یاری، سپهر پورالحسینی، علی بهارلو، سامان مردانی، محمدرضا انصاری، مازیار حاجتی، تیم بازیگران این نمایش پر کاراکتر را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha