متوسط زمان رسیدگی پرونده‌های قضایی در آذربایجان غربی کمتر از ۵۰روز است

مهاباد- ایرنا- رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در دادگستری این استان کمتر از ۵۰ روز است و در حال نزدیک شدن به میانگین ملی هستیم.

ناصر عتباتی روز پنجشنبه در یک گفت و گوی خبری در مهاباد اظهار داشت: این مدت زمان رسیدگی مربوط به پرونده‌های قضایی شامل شعب دادسراها، شعب دادستانی، دادیاری ها و بازپرسی ها بوده که نزدیک به نرم کشوری است.

وی ادامه داد: همچنین زمان رسیدگی به پرونده های حقوقی، کیفری و دادگاه‌های انقلاب آذربایجان‌غربی با توجه به نوع پرونده، مزاجات‌های خاص و تعداد قضات بین ۱۴۵ تا ۱۵۰ روز است.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه جلوگیری از اطاله دادرسی یکی از مطالبات به حق مردم است، افزود: قوه قضاییه طی این سال‌ها در راستای کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم، اقدامات مختلفی از جمله اجرای سند تحول قضایی انجام داده است.

عتباتی با بیان اینکه به علت مشکلات اقتصادی هرساله بر تعداد پرونده های قضایی اضافه شده است، اظهار داشت: علی رغم کاهش نیروهای دستگاه قضایی و کاهش قضات اما با استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف موفق شدیم تاحدودی شرایط رسیدگی به پرونده ها تسهیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه سه علت مهم تشکیل پرونده‌های قضایی در آذربایجان‌غربی جرایم کم اهمیت از جمله اهانت، توهین و قابل گذشت است، اضافه کرد: هر اندازه فرهنگ گذشت و صلح و سازی توسط رسانه و فضای مجازی ترویج یابد به همین اندازه از میزان مراجعه به دادگاه و تشکیل پرونده قضایی جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تحول در نظام قضا، تسریع در دادرسی و کاهش اطاله، حفظ کرامت مردم و همکاران دستگاه قضا و اجرای سریع عدالت و دسترسی همگانی به عدالت را از مزایای فناوری‌های نوین و الکترونیکی شدن پرونده ها است که در اولیت برنامه های دادگستری آذربایجان غربی در سال جاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha