حکمرانی آب جایگزین مدیریت آب شود

اصفهان -ایرنا- استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: رفع چالش‌های کم آبی نیازمند اصلاح قوانین و ساز و کارها بر مبنای شفافیت و جایگزین کردن حکمرانی آب با مدیریت آن در کشور است.

حمید رضا صفوی روز پنجشنبه در سخنرانی خود با موضوع چالش‌ها و راهکارهای مدیریت بحران آب در فلات مرکزی ایران در نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" افزود: بسترها و شیوه‌های فعلی مدیریت منابع آب منسوخ شده است و برای شرایط موجود کافی نیست.

وی با بیان اینکه همه بخش‌ها باید بصورت مشارکتی و شفاف به اصلاح شرایط موجود بپردازند، افزود: مشکلات منابع آب در فلات مرکزی همانطور که بطور مزمن و در طولانی مدت ایجاد شده زمان بر و طولانی است.

صفوی اجرای طرح های مصوب آب برای رفع کمبود های منابع آبی، توقف بارگذاری جدید از طرف بخش صنعت و کشاورزی،توجه به رویکرد مدیریت توامان تقاضا و مدیریت تامین و پرهیز از پروژه های کوتاه مدت و تسکینی را از راهکارهای پایداری منابع آب در فلات مرکزی ایران برشمرد.

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مدیریت منابع آب بخشی از جعبه آب است، افزود: بازیگران متعددی در زمینه آب وجود دارند و بخش‌هایی از فشارها و نیازها خارج از حیطه مدیریت آب وارد می شود.

به گفته وی، برنامه ریزی تنها برای برای تامین آب و انتقال آن کافی نیست.

صفوی مدیریت غیر مشارکتی، نبود شفافیت، ساختار مدیریتی ناکارآمد، نبود ساز و کارهای بازدارنده از تخلف وتوسعه بی رویه صنعت و کشاورزی را نماد ناکارآمدی سیستم مدیریتی موجود در بخش آب عنوان کرد.

وی تصمیم گیری پشت درهای بسته، ضعف نظارت، تعارض منافع، اطلاعات ناقص و اشتباه، فهم متفاوت از مسائل، ساختار فساد زا و نبود ارتباط بین بخشی و سازمانی را از دیگر مشکلات نحوه مدیریت آب در کشور و استان برشمرد و افزود: بررسی و سنجش مشکلات در بخش های داده و اطلاعات، تحقیقات دانشگاهی و مدلسازی منابع آب، منابع و مصارف آب، گروداران و ذینفعان وضعیت زاینده رود، مسوولیت اجتماعی مردم نسبت به منابع آب، سهم دولت‌ها از بحران های زیستی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از کم آبی در حوضه زاینده رود و قضا و قانونگذاری ضروری است.

صفوی با بیان اینکه مساحت اصفهان و جمعیت آن تنها ۶ درصد کشور است،افزود: این در حالی است که اکنون استقرار ۶۵درصد فولاد، ۵۲ درصد سیمان کشور، ۲۵ درصد فراورده های نفتی و ۱۲ درصد تولید برق و دیگر تولیدات پتروشیمی، صنایع نظامی، کشاورزی، خدماتی، باعث فشار مضاعف بر منابع آب محدود و شرایط محیط زیستی این استان شده است.

به گفته وی، وضعیت فعلی استان اصفهان نشان می دهد توسعه نداشتیم بلکه تنها رشد داشتیم چرا که توسعه باید بر مبنای پایداری محیط زیست، پایداری اقتصادی و پایداری اجتماعی باشد.

نشست  دوم کمیته آب و محیط زیست روز پنج شنبه با سخنرانی حمید رضا صفوی، استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با موضوع چالش ها و راهکارهای مدیریت بحران آب در فلات مرکزی ایران بصورت مجازی برگزار شد.

نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو از"  سه شنبه هفته جاری در دانشگاه صنعتی اصفهان به طور حضوری و مجازی آغاز به کار کرد و پس از سه روز، عصر امروز پنجشنبه ٢۴ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان پایان یافت.

۱۳ کمیته با مشارکت ۱۱۶ عضو هیات علمی دانشگاه های مختلف کشور، حوزه های علمیه، صنعتگران و تجار در این کنگره تشکیل و شبکه مناسبی برای گفت و گو ایجاد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha