حق آبه زیست محیطی تالاب گاوخونی باید تامین شود
عکس آرشیوی است

اصفهان - ایرنا - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: حق آبه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی که ۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال  است باید تامین شود.

احمدجلالیان پنجشنبه شب در سخنرانی خود با موضوع پیامدهای زیست محیطی تالاب گاوخونی، درنخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" که به شکل مجازی برگزار شد، افزود: پایش مستمر تالاب، احیای پوشش گیاهی در اراضی مشرف به تالاب، جلوگیری ازبرداشت های بی رویه و غیر مجاز از رودخانه زاینده رود، اجرای قانون مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی آب و چهارمین جلسه شورای هماهنگی در مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه زاینده رود از دیگر مطالباتی است که علاوه بر تامین حق آبه می‌تواند چالش‌های این بخش را رفع کند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: احیای تالاب گاوخونی به تامین حقابه زیست محیطی این تالاب بر می‌گردد، همچنین می‌توان از پسماندهای شهری حاشیه رودخانه برای مرطوب نگه داشتن تالاب استفاده کرد.

جلالیان افزود: لازم است مانند دریاچه ارومیه ستادی برای احیای تالاب گاوخونی ایجاد شود چرا که فلات مرکزی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی، خشک شدن تالاب بر کاهش زیست پرندگان و افزایش فقر اثر گذاشته است.

جلالیان افزود: ریزگردها به فلزات سنگین مانند کادمیوم، روی و سرب آلوده هستند اما بررسی‌ها نشان داد که منشاء این ریزگردها بستر تالاب گاوخونی نیست بلکه به خاک‌های حوضه آبخیز تالاب که حدود ۳۶۰ هزار هکتار است بر می‌گردد.

وی اضافه کرد: بستر تالاب گاوخونی به عناصر کادمیوم و روی آلوده است اما ریزگردها علاوه بر این عناصر به سرب هم آلوده هستند که بیشتر منشاء طبیعی و انسان زاد دارد.

به گفته وی بر اساس تحقیقات، بستر تالاب گاوخونی هنوز آنطور که باید فعال نشده است و بیشتر ریزگردها از خاک‌های حوضه آبریز متاثر است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: کنترل کردن چشمه‌های ریزگردهای تالاب در صورت فعال شدن آن بسیار دشوار خواهد بود.

جلالیان گفت: شرق و شمال تالاب بافت سنگینی از سدیم دارد که می‌تواند با پراکنده کردن ذرات رسی شرایط ایجاد چشمه های ریزگرد را فراهم کند و با بادهای شرقی غربی که فراوانی بالاتری در منطقه دارد، پراکنده شده و و ریزگردهای سمی به اصفهان، اراک و حتی تهران و تا هزاران کیلومتر به استان های همجوار برسد و آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی علت اینکه تالاب گاوخونی به فلزات سنگین آغشته است را انجام کشاورزی در بالادست آن عنوان کرد و افزود: علت  این آلودگی ارزان بودن کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی و مصرف قابل توجه کودهای فسفاته که حاوی کادمیوم و سایر عناصر سنگین در طول سال‌های متمادی است.

وی هشدار داد: اگر تالاب فعال شود تمام این عناصر در قالب ریزگردها که از جنس کانی های حاوی بار منفی هستند روی سطوح شهر اصفهان پخش می شود، از طرفی اصفهان آلودگی ناشی از صنعت و ترافیک نیز دارد، از این رو مشکل چند برابر می شود.

جلالیان گفت: در تالاب گاوخونی معدن نمک وجود دارد، ریزگردها فعال شوند با سونامی ریزگردهای نمک هم مواجه خواهیم شد که امکان کشاورزی در منطقه را از بین می برد، بنابراین احیای تالاب ضروری است.

نشست نخست از پنل سوم کمیته آب و محیط زیست روز پنج شنبه با سخنرانی جلالیان، با موضوع پیامدهای زیست محیطی تالاب گاوخونی صورت مجازی برگزار شد.

نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو از"  سه شنبه هفته جاری در دانشگاه صنعتی اصفهان به طور حضوری و مجازی آغاز به کار کرد و پس از سه روز، عصر امروز پنجشنبه ٢۴ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان پایان یافت.

۱۳ کمیته با مشارکت ۱۱۶ عضو هیات علمی دانشگاه های مختلف کشور، حوزه های علمیه، صنعتگران و تجار در این کنگره تشکیل و شبکه مناسبی برای گفت و گو ایجاد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha