آبگیری سد النهضه، بی‌توجهی به هشدارها و تهدید نظامی

تهران - ایرنا - هشدارهای مصر و سودان به اتیوپی نسبت به آبگیری سد النهضه در حالی به سمت تهدید نظامی پیش رفته است که آدیس آبابا بدون توجه به آن دومین مرحله آبگیری این سد را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته بود که وزیر آبیاری سودان خواستار از سرگیری مذاکرات در خصوص سد النهضه شد؛ دولت خارطوم به دنبال هشدارهای مصر و نیز وزرای خارجه دو کشور که در بیانیه‌ای مشترک اقدام اتیوپی در آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه را نشان دهنده سوء نیت آدیس آبابا عنوان کردند، خواستار از سرگیری مذاکرات در مورد سد النهضه شد. «یاسر عباس» از اتیوپی خواست تا این کشور اقدام‌های یکجانبه درخصوص سد النهضه را متوقف کند.

‌دولت اتیوپی چهاردهم تیر / پنجم ژوئیه اعلام کرد که دومین مرحله از آبگیری سد النهضه را آغاز کرده است؛ اقدامی که مصر، آن را تحولی خطرناک اعلام کرد.

وزیر خارجه مصر پیشتر گفته بود ساخت سد النهضه، موجودیت مصر را تهدید می‌کند و زندگی یکصد میلیون مصری و ۵۰ میلیون سودانی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

با گذشت دو هفته از آخرین هشدارهای خارطوم و قاهره اتیوپی هنوز به این هشدارها پاسخی نداده است.

مصر واهمه این را دارد که پروژه آبگیری سد النهضه به اتیوپی اجازه آن را دهد که جریان طولانی‌ترین رود آفریقا را به تنهایی تحت کنترل خود درآورد.

مجله «اجیپت تودی - Egypt Today» نوشت؛ عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر گفته امنیت ملی این کشور خط قرمز بوده و هیچ کس نمی‌تواند از آن عبور کند. مصر تمایل دارد به تمام کشورهای آفریقایی از جمله سودان و اتیوپی کمک کند اما نه به قیمت آب کشورش.

آبگیری سد النهضه، بی‌توجهی به هشدارها و تهدید نظامی

او این را هم اضافه کرده که قاهره تجربه و تولیدات کشاورزی‌اش را با تمام برادران آفریقایی به اشتراک خواهد گذاشت. ما فقط به دنبال حفاظت از سهم آب خود هستیم.

السیسی در عین حال هشدار داد که مصر برای حفاظت از امنیت خود گزینه‌های مختلفی دارد و اگر اتفاقی برای مصر بیافتد این بدان معناست که من و ارتش مصر وجود نداریم.

رئیس جمهوری مصر از اتیوپی و سودان خواستار امضای توافق‌نامه‌ای الزام‌آور در خصوص آبگیری سد النهضه شده تا در صلح و رفاه زندگی کنند.

به تازگی وزیر خارجه مصر در نشست شورای امنیت درباره سد النهضه تاکید کرد که مواضع تاسف بار اتیوپی در قبال این سد، همه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق را نابود کرده است.

پیشتر هم مصر و سودان با صدور بیانیه‌ای مشترک اقدام اتیوپی در آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه را نشان دهنده سوء نیت اتیوپی خواندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha