۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 84408812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زندانی محکوم به قصاص در ارومیه از چوبه دار رهایی یافت

ارومیه- ایرنا- پرونده قتل یکی از شهروندان ارومیه‌ای با پیگیری اعضای شورای حل اختلاف و مددکاران زندان مرکزی ارومیه و جلب رضایت از اولیای دم، به سازش منجر شد و قاتل از چوبه‌ دار رهایی یافت.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در این پرونده شخص متهم (م-ص) به اتهام قتل عمدی مرحوم (م-پ) برابر رای دادگاه کیفری ارومیه به قصاص نفس محکوم و حکم وی در دیوان عالی کشور ابرام و قطعی شده بود.

ناصر عتباتی ادامه داد: موعد اجرای قصاص نفس فرا رسیده بود که با تلاش شبانه روزی شورای حل اختلاف و مددکاران زندان مرکزی ارومیه، اولیای دم مرحوم با اعلام گذشت از قصاص نفس  محکوم علیه صرف نظر و حیات دوباره‌ای به وی بخشیدند.

وی بیان کرد: تلاش برای برقراری مصالحه و سازش در پرونده‌های قتل به خصوص قتل‌های اتفاقی و هیجانی از سیاست‌های دادگستری است.

وی از تشکیل هسته های جهادی بخشایش در همه شهرستانها جهت ورود به پرونده‌های مهم به ویژه با موضوع قصاص خبر داد.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات و ریش سفیدان محلی و افراد دارای پایگاه اجتماعی و معتمدین و متنفذین محلی در این هسته‌های بخشایشی در برنامه کاری دستگاه قضایی هست که به طور یقین با شکل گیری این هسته‌های بخشایشی نتایج و آثار و برکات خوبی به همراه خواهد داشت.

قصاص از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند؛ تشریع حکم قصاص برای جلوگیری از انتقام‌های کور و دور از عدالت و جلوگیری از جرات یافتن جنایتکاران در قتل یا ضرب و جرح شهروندان وضع شده است؛ البته در آموزه های اسلامی توصیه زیادی به عفو و گذشت نیز وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha