فعال اقتصادی:‌حل مشکل قطع برق بخش صنعت و تولید فارس زمان بر است

شیراز- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، با اشاره به تلاش‌های در حال انجام برای حل مشکل قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی این استان گفت: رفع کامل این مشکل با توجه به شرایط در کوتاه مدت ممکن نیست و این مساله زمان‌بر خواهد بود.

جمال رازقی، دوشنبه در جلسه ویژه کمیسیون صنعت و رونق تولید این اتاق که به شکل آنلاین برگزار شد افزود: شرایط به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد حل این مشکل در کل کشور سه الی چهار سال به طول انجامد.
وی ادامه داد: موضوع برق واحدهای تولیدی و صنعتی استان فارس را در جلسه شورای گفت و گو در سطح استانی و ملی در دست پیگیری داریم و مصوباتی هم برای حل آن و اخذ خسارت‌های ناشی از قطع برق واحدها گرفته شده که تا حصول نتیجه پیگیر آن خواهیم بود.
رازقی بیان کرد: با توجه به مکاتبات واحدهای صنعتی با اتاق بازرگانی فارس در خصوص معضلات موجود ناشی از قطعی برق، در حال تدوین مستندات و راهکارهایی برای تامین برق واحدهای استان جهت ارائه به اتاق ایران هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: واحدهای تولیدی هم باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهند و برای استفاده از برق مورد نیازشان و ادامه فعالیت برنامه‌ریزی کنند.
رازقی افزود: اگر امروز تمام کشور نیز به رفع مشکل قطع برق بخش صنعت و تولید اهتمام داشته باشند، این معضل در کوتاه مدت حل نخواهد شد.
او گفت: بحران برق در کوتاه مدت ایجاد نشده که در کوتاه مدت حل شود و به نظر می‌رسد مشکل قطعی برق در روزهای آینده تشدید هم شود.


بانک مرکزی اشکالات سامانه صیاد را رفع کند
رئیس اتاق بازرگانی فارس، در بخش دیگری از سخنان خود درباره توقف یکساله اجرای سامانه صیاد و بررسی قانون جدید صدور چک و رفع اشکالات اجرایی این سامانه گفت: با پیگیری‌های مستمر کمیسیون های مربوط در اتاق ایران، تاکنون برخی از اشکالات موجود رفع شده اما تعداد دیگری همچنان وجود دارد که لازم است بانک مرکزی اقدامات عاجل برای رفع آنها به عمل آورد.
رازقی افزود: در غیر اینصورت و با توجه به گستردگی استفاده از چک در روابط تجاری و کسب و کار از سوی فعالان اقتصادی، هرگونه تاخیر در این امر مهم موجب اختلال جدی در امور جاری فعالان اقتصادی و در ادامه مختل شدن تولید و دیگر فعالیت‌های تجاری در حوزه کسب و کار خواهد شد.
هزینه‌های تولید با قطع برق متوقف نمی‌شود
عضو کمیسیون صنعت و رونق تولید اتاق بازرگانی فارس هم گفت: واحدهای تولیدی هزینه‌های مختلفی از جمله حقوق و دستمزد کارگران و هزینه‌های مالیاتی و تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند که در زمان قطعی برق هیچ یک از این هزینه‌ها متوقف نمی‌شوند و تولیدکننده مجبور است در پایان هر ماه این هزینه‌ها را پرداخت کند.
حسین غلامزاده افزود: ضرر و زیان ناشی از قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار هنگفت است و تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرده که عمده‌ترین آن افزایش هزینه‌های تولید است و دولت باید این ضرر و زیان را جبران کند و هزینه مربوط به بخش خصوصی را بپردازد.
وی اظهار داشت: ایجاد سیستم مدیریت انرژی در واحدهای صنعتی، توسعه نیروگاه‌های پراکنده در سطح شهرک‌های صنعتی، استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق و کاهش اتلاف شبکه برق به حداقل میزان با برنامه مدون از سوی دولت، از جمله راهکارهای اجرایی در خصوص بهبود ساختار انرژی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha