استاندار: هیچ مجوزی برای تردد از مبادی قم صادر نخواهد شد

قم - ایرنا - استاندار قم با اشاره به‌تعطیلی استان‌های تهران و البرز گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا هیچ مجوزی برای تردد از مبادی ورودی و خروجی قم صادر نخواهد شد.

بهرام سرمست روز سه شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به‌ بحران قم در تالار کرامت استانداری‌ افزود: در مورد تعطیلی در استان‌های تهران و البرز نیاز است که در مبادی ورودی و خروجی استان کنترل‌هایی صورت بگیرد و در امر ترددها نیز محدودیت‌های شهر قرمز اِعمال شود که در این زمینه معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی نظارت‌های کافی را اِعمال کند.

استاندار قم با اشاره به‌ افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم بیان داشت: برغم رعایت بیشتر پروتکل‌ها در استان، ولی با توجه به‌ قرمز بودن وضعیت، این میزان رعایت کافی نیست، و باید نظارت‌ها تشدید شود تا بتوانیم به‌یک وضعیت مطلوب برسیم.

وی موضوع مناسبت‌ها و ایام پیش رو و برنامه‌های جشن و سوگواری این ایام را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: پروتکل‌های بهداشتی که سال گذشته مصوب شد و به‌مرحله اجرا درآمده بود، به‌قوت خود باقی است و تاکید می‌شود که اجرایی و عملیاتی شود.

سرمست اضافه کرد: معاونت امور زائران استانداری هماهنگی‌هایی با اداره‌کل تبلیغات اسلامی و تولیت‌ آستان‌های حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران داشته باشد که برنامه‌ها را تدوین کند و به‌مرحله اجرا درآورد.

وی با اشاره به‌ محدودیت‌هایی که گروه‌های شغلی در شرایط قرمز کرونایی ملزم به‌رعایت آن می‌باشند خاطرنشان کرد: هفت گروه شغلی باید پروتکل‌ها را بیش از سایر مشاغل رعایت کنند و به‌محدودیت‌ها توجه نمایند.

وی افزود: در این رابطه اتاق اصناف، سازمان صمت و مرکز بهداشت کنترل کنند که این محدودیت‌ها به‌خوبی اجرا شود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در امر واکسیناسیون نیز با توجه به‌اینکه محل دائمی نمایشگاه‌های استان را در اختیار مرکز بهداشت قرار دادیم و به‌توسعه و گسترش واکسیناسیون تاکید جدی داریم، برخی گروه‌های هدف باید اولویت قرار بگیرند.

سرمست ادامه داد: دانشگاه‌ علوم پزشکی پیگیری لازم را داشته باشد تا ضمن اینکه واکسیناسیون را بر اساس سند ملی واکسیناسیون انجام می‌دهیم این موضوع را به‌سنین بیشتر و برخی گروه‌های شغلی که بیشتر در معرض ابتلا هستند و در اجتماع حضور دارند، تسری دهیم.

وی یادآور شد: مردم بر اساس برنامه زمانی که به‌آنها داده می‌شود نسبت به‌ واکسیناسیون اقدام کنند تا به‌موقع بتوانیم بیشترین سهم را از واکسیناسیون داشته باشیم و بتوانیم از موجی که به‌عنوان موج پنجم کل کشور را فرا گرفته و متاسفانه در قم نیز دچار این موج هستیم، پیشگیری کنیم.

قم از روز بیست و سوم تیرماه جاری از منطقه نارنجی وارد مناطق قرمز و پرخطر کرونایی کشور شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی کووید۱۹ می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است. شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.                

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha