به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، «حسن قناعت لی» در کنگره بینالمللی «حج؛ جهان اسلام، چالشها و راهکارها» که به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به تعطیل حج، به واسطه تهدید بیماری کرونا و محروم ماندن مسلمانان از نعمت الهی حج گفت: حج از دیدگاه مسلمانان، یکی از مهم ترین ارکان اسلام محسوب میشود.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ادامه داد: خداوند عزوجل آشکارا از تمام بشریت برای زیارت حج دعوت کرده است. انجام زیارت این مکان، از حقوق خداوند محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال کعبه را بیتالحرام یعنی خانه محترم نامیده است، اظهار داشت: این مکان را برای قیام مردم مقدر فرموده است. این امر نشان می دهد که کعبه یکی از مکانهایی است که انسان ها باید در آنجا قیام کنند.
وی افزود: در قرآن کریم برای ۲ مکان واژه قیام به کار رفته است. یکی قیام در روز قیامت و در محشر است و قیام دیگر که در این دنیا است، در محل کعبه انجام میگیرد؛ بنابراین حج به نوعی تمرین برای محشر است؛ به عبارتی هرکس باید کفن خود را پوشیده، یعنی احرام بسته و در آن جا تمرین محشر کند.
«حسن قناعت لی» با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که خداوند متعال نخستین خانه توحید را کعبه قرار داده است، گفت: این مکان مملو از علایم و اشاراتی است که برای هدایت همه عالم به سوی حق است. هرکس وارد آن جا شود، چون به خانه خدا، بیت الله الحرام و مکانی محترم وارد شده است، در امان خواهد بود.
وی با اشاره به حدیثی مبنی بر «الحج هو العرفه؛ حج در عرفه است» گفت: اگر انسان به عرفه برود، به معرفت دست یابد و از آن جا هم به مزدلفه و مشعرالحرام رفته و به آن شعور برسد، به تمام کدهایی که موجب رضای خداوند است نایل میشود و با این توشه به وطن خود باز میگردد.
وی درباره کدهایی که موجب رضایت خداوند میشود، اظهار داشت: احرام، احترام به خویشتن، اطرافیان، هستی، دیگران و قوانین و مقررات و حریم نظامی است که خداوند آن را مقدر فرموده است.
این عالم ترکیهای با اشاره به وحدت به عنوان یکی از کدهایی که خداوند رضای خود را در آن قرار داده است، گفت: نسخه اجتماعی دین توحید و وحدت در گفتار، عمل، نیت و هدف است؛ در مراسم حج، حاجیان با ۱۲۴ هزار پیامبر، همصدا شده و «لبیک اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک، ان الحمد والنعمة لک والملک لا شریک لک» سر میدهند.
وی مرحله بعد را نشان دادن وحدت در عمل دانست و گفت: طواف حاجیان به طور کامل شبیه یکدیگر است؛ خروج از عرفات و ورود به مزدلفه همگی یکی است؛ رمی جمرات همگی یکسان است، قربانی کردن همگی یکی است، یعنی در همه افعال وحدت حاکم است.
وی عرفان حج را مورد توجه قرار داد و گفت: عرفان و عارف بودن از دیگر کدهای رضای خداوند است؛ حاجیان برای کسب این معرفت عازم عرفات میشوند؛ خداوند را به حق میشناسند و از آن جا عازم مزدلفه و مشعر الحرام میشوند و به شعور میرسند. خداوند هم از آن نحوه زندگی خلیفه اش راضی خواهد بود که در آن زندگی معرفت و شعور و آگاهی حاکم باشد.
وی رمی جمرات را در راستای تزکیه نفس دانست و گفت: حاجیان در آن جا با زدن سنگ به شیطان نفس خود را تزکیه میکنند تا خداوند از آنها راضی باشد. بعد از تزکیه نفس و به منظور نزدیکی به خدا، عمل قربانی کردن را انجام میدهند. قربانی به معنی نزدیکی به خداوند، دادن چیزی به عنوان هدیه در راستای همین منظور است. به عبارتی حاجیان برای نزدیکی به خداوند قربانی میکنند.
این عالم ترکیهای، سعی در مناسک حج را به معنی مبارزه، صرف انرژی، تلاش و جهاد، عزم و اراده، دویدن از سویی به سوی دیگر برای رسیدن به یک هدف توصیف و بیان کرد: این هم یکی از کدهایی است که موجب رضای خداوند میشود.
وی طواف را همسویی حجاج با حرکت کائنات توصیف کرد و گفت: در طواف وحدت در حرکت به نمایش گذاشته میشود. تمام قسمتهای حج ابراهیمی، کدهایی از سوی خداست که اگر انسان این کدها را دریابد و در بازگشت از این سفر تا آخر عمر آنها را در زندگی خود به کار بندد، بی شک خداوند عزوجل از زندگی او خشنود خواهد بود.
وی گفت: اگر فریضه حج را با شعور و معرفت ادا کنیم، زمینه برای قیام در راستای کمک به فلسطین و سایر ملتهای مسلمان تحت ظلم، قیام و مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم و ظالمان جهانی فراهم میشود./
نظر شما