۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84416743
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین شهرک نهاده کشاورزی کشور در بروجن راه‌اندازی می‌شود

شهرکرد -ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت تامین نهاده کشاورزی در توسعه کشاورزی گفت: نخستین شهرک نهاده کشاورزی کشور در شهرستان بروجن راه‌اندازی می‌شود.

حسین برزگر روز دوشنبه در دیدار خبرنگاران از مراحل برداشت گل گلایول در شهرستان بروجن که توسط یک سرمایه‌گذار استان گرگان کشت‌شده افزود: در این شهرک‌ تخصصی نهاده‌های کشاورزی که تاکنون از خارج کشور وارد می‌شد و یا نهاده‌های که تولید داخل آن‌ها امکان صادرات داشت، تولید  می‌شود.

به گفته وی، هم‌اکنون مراحل مطالعات اجرای این طرح در دست اجراست و با راه‌‍‌اندازی این شهرک دومین شهرک تخصصی کشاورزی استان از جمله شهرک تخصصی بادام و نهاده کشاورزی فعال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این استان از لحاظ محصولات باغی و کشاورزی به عنوان یک استان قرنطینه در سطح کشور است، گفت: در این استان ظرفیت تولید بذر در اولویت قرار دارد.

برزگر با تاکید بر توسعه کشت گلخانه در استان به خصوص توسعه کشت گل شاخه بریده افزود: هم‌اکنون گل گلایول در ۶ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بروجن توسط یک سرمایه‌گذار گرگانی کشت شده و در هر هکتار ۳۰۰ هزار شاخه گل گلایول برداشت خواهد شد.

به گفته برزگر، فرد سرمایه‌گذار برای هر شاخه گل ۲۰ هزار ریال هزینه کرده و پس از برداشت هر شاخه گل ۴۰ تا ۸۰ هزار ریال به فروش خواهد رسید که متوسط ۷۰ تا ۱۵۰ درصد بازدهی سرمایه دارد.

وی با تاکید بر اینکه پیاز این گل امکان گل‌دهی برای چندین دوره را دارد، گفت: امسال برای نخستین بار کشت گل گلایول در استان در فضای باز انجام شد و برای توسعه کشت این گل در فصل زمستان و پاییز نیز نیاز به گشت گلخانه نیاز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به دلیل ارتفاع بالا، تفاوت دما بین شب و روز دارای مزیت برای کشت گل به خصوص گلایول، گل محمدی و گل رز است.

وی با تاکید بر اینکه تا ابتدای سالجاری ۱۰ هزار گل شاخه بریده در استان تولید می‌شد، افزود: توسعه کشت گل شاخه بریده و گل‌های آپارتمانی در مناطقی تالابی، مناطق حفاظت شده، مناطق گردشگری و مناطقی که امکان دامپروری وجود ندارد، به عنوان یک ظرفیت برای تولید گل شاخه بریده است که علاوه بر جذب گردشگر، زمینه ایجاد اشتغال و ازرآوری برای استان را فراهم می‌کند.

برزگر اظهار داشت: کشت گل گلایول در استان در راستای اجرای طرح تغییر الگوی کشت و افزایش تنوع تولیدات و افزایش ضریب امنیت تولیدات کشاورزی کشت شده است.

به گفته وی، طول دوره رشد این گل ۵۰ روز است و میزان مصرف آب پایین دارد.

سرمایه‌گذار طرح گشت گل گلایول در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کشت گلا گلایول در پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بروجن اجرا شده و تاکنون ۶۰۰ نفر روز اشتغال ایجاد کرده و تا پایان فصل برداشت پیش‌بینی می‌شود زمینه اشتغال یک‌هزار و ۱۰۰ نفر روز فراهم شود.

حمید گَلَوی‌زاده افزود: بازار فروش این گل‌ها کشورهای حوزه خلیج فارس و بازار داخلی است.

وی به قابلیت این استان برای تبدیل شدن به قطب پرورش گل‌های شاخه بریده اشاره کرد و گفت: به دلیل وضعیت جوی، آب و هوایی، امکان کشت گل شاخه بریده در فصل بهار و تابستان در فضای باز و پاییز و زمستان در گلخانه در استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha