به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، حسن ملکی روز سهشنبه در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش افزود: اهم اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شامل موضوعات تحول در روش های برنامه ریزی درسی، تحول در بکارگیری فناوری، تحول در کتاب های درسی و تحول در نشریات می شود.
وی ادامه داد: در خصوص تحول در روش های برنامه ریزی درسی تدوین الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی، تولید راهنماهای برنامه درسی در بازده حوزه تربیت و یادگیری و برنامه جدید در دوره پیش دبستان مورد توجه قرار گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه های تحول در بکارگیری فناوری اظهار داشت: تجهیز و آماده سازی شبکه ملی رشد، تولید محتوای الکترونیکی تعاملی، برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی و برگزاری جشنواره بین الملی فیلم رشد از امور انجام شده در این زمینه است.
ملکی یادآور شد: تحولات مهمی در نشریات دانش آموزی انجام شده و تولید سند راهبردی مجلات رشد، تولید مجلات رشد به صورت چند رسانه ای و برگزاری جلسات نقد و کارشناسی مجلات رشد با شرکت کارشناسان و سرگروه های آموزشی استان های سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین نصب رمزینه های دسترسی سریع پاسخ در کتاب های درسی، کاربردی کردن محتوای تعدادی از کتاب های درسی، درج معارف انقلاب اسلامی در کتاب های درسی و تولید محتوای آموزش های غیر حضوری از جمله اقدامات صورت گرفته در تحول کتاب های درسی است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اقدامات پیش بینی شده برای سال تحصیلی آینده اظهار داشت: آماده سازی کتب درسی یا رمزینه دسترسی سریع پاسخ کیو آر کد در این زمینه مورد تاکید قرار گرفت که دراین خصوص برنامه ریزی و هدف گذاری، آموزش و اشاعه و تامین و تولید محتوا از نتایج حاصل شده است.
ملکی ادامه داد: برنامه ریزی و هدف گذاری درباره تعیین تعداد و عناوین کتاب های مورد نظر صورت گرفته که ۲۵۲ عنوان کتاب درسی دوره های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری و ۱۲۵ عنوان کتاب فنی و حرفه ای کاردانش تالیف می شود.
وی افزود: تعیین تعداد رمزینه های هر عنوان کتاب برای کتاب های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به تعداد دروس و برای کتاب های فنی و حرفه ای به تعداد پودمان ها صورت گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درج رمزینه و چاپ سپاری کتاب ها را از جمله اقدامات در حوزه برنامه ریزی و هدف گذاری دانست.
ملکی درباره تامین و تولید محتوا نیز گفت: تدوین استانداردهای فنی هنری، محتوایی و فرهنگی رمزینه ها و تعیین نوع محتوای متصل به هر رمزینه مانند فیلم، صوت، موشن گرافی، پادکست، انیمیشن، واقعیت افزوده و تشکیل کمیته های ارزیابی، ممیزی و اعتبار بخشی از جمله این اقدامات است.
وی درخصوص تامین و تولید محتوای مورد نیاز هر رمزینه خاطرنشان کرد: محتوای موجود در شبکه رشد، محتوای تولید شده در بازار، تولیدات موسسات و نهادها، برگزاری جشنواره تولید محتوای جدید در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین تدوین دستور العمل استفاده از رمزینه، تولید فیلم های آموزشی ویژه معلمان و دانش آموزان و والدین و اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی در راستای آموزش و اشاعه صورت گرفت.
ملکی در پایان خطاب به مدیران کل استان ها خاطرنشان کرد: همکاری در اشاعه، اطلاع رسانی و ارتقای توانمندی معلمان و والدین و همچنین تشویق معلمان و دانش آموزان برای استفاده بهتر از محتواهای تولید شده با برگزاری مسابقه و جشنواره در سطح مدرسه تا استان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: شناسایی مناطق و دانش آموزان محروم از فضای مجازی و اقدام برای جبران با ارائه محتوا در شبکههای استانی و ارائه توسط معلم در کلاس از طریق دی وی دی اهمیت بسیاری دارد.
سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش امروز با حضور وزیر، معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استانها و روسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استان ها به صورت مجازی و در بستر شاد در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران آغاز شد.
نظر شما