به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، خسرو ساکی امروز در سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور افزود: رصد مستمر و پایش کیفیت زمینه ها، فرآیندها و برون دادهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در ساحتها و زیر نظامهای مختلف در سطح ملی، اصلاح و بهبود نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای ارتقاء کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری در دوره های تحصیلی، استاندارد سازی فرایند برگزاری امتحانات و آزمون ها مبتنی بر روش های نوین و فناورانه، ارتباط علمی و پژوهشی و همکاری با مراکز علمی و مؤسسات دانش بنیان از مهمترین اهداف و مأموریت های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.
وی در این اجلاس که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد اظهار داشت: پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت، برنامه ریزی برای برگزاری امتحانات، طراحی و ارسال سؤالات امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه مدارس کشور و مدارس ایرانی خارج کشور، مشارکت در برگزاری آزمون های المپیاد های علمی و ورودی مدارس استعداد های درخشان، پشتیبانی فرایندی و تخصصی سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا)، پشتیبانی فرایندی و تخصصی سامانه استعلام و صدور تاییدیه تحصیلی، نظارت بر آیین نامه ها، امورفارغ التحصیلان و اسناد تحصیلی، برگزاری جشنواره تجربیات برتر حوزه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نظارت جامع بر کیفیت اجرای ضوابط، مقررات و آیین نامه های ارزشیابی، فرایند فارغ التحصیلی وصدور مدارک در استان ها، مناطق و مدارس دوره دوم متوسطه از برنامه های اجرا شده در این مرکز است.
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با یادآوری اهمیت پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت، گفت: برای تضمین کیفیت باید عوامل درون دادی، فرایندی و بروندادهای واسطهای و نهایی را به صورت مستمر پایش و ارزشیابی نموده و نتایج آن را جهت برنامهریزی برای اصلاح و بهبود مستمر کیفیت، به سیستم بازخورد داد.
ساکی ادامه داد: پایش و ارزیابی ملی نظام آموزشی با شیوهای نظاممند به گردآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات شاخصهای مؤثر دروندادی، فرایندی و بروندادی پرداخته و گزارش نتایج آن را جهت آگاهی سیاستگذاران، مدیران و کارشناسان فراهم ساخته که برای بهبود کیفیت سیاستگذاری و برنامهریزی در ساحتهای ششگانه تربیت و خود تنظیمی زیرنظامهای سند تحول بنیادین، استفاده شود و بدین منظور دادهها و اطلاعات مربوط به عناصر مذکور گردآوری و روند تغییرات آنها در بازهی زمانی سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تا ۹۹-۹۸ بررسی و با میانگین کشوری به عنوان معیار ملی مقایسه، تحلیل، تفسیر شد و نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای استان ها در قالب گزارش ارائه شد.
وی اهداف «پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت» را شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای نظام آموزش و پرورش، تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش،کمک به خودتنظیمی در زیر نظام های سند تحول، افزایش کارایی و اثربخشی، شفافیت و اطمینان بخشی به ذینفعان در خصوص کیفیت عملکرد آموزش و پرورش و آگاهی از روند تحقق اهداف کلان و عملیاتی سند تحول بنیادین در بازه زمانی برنامه ششم توسعه(۱۴۰۰-۱۳۹۶)، دانست .
رییس مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش بیان کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه، پایش و ارزیابی وضعیت بیش از دویست شاخص درون دادی، فرآیندی و برون دادی تأثیرگذار بر کیفیت نظام آموزشی، مربوط به بازه زمانی ۹۵ تا۱۳۹۹، ارسال گزارش برش استانی شاخص های دروندادی، فرآیندی و بروندادی با امضای وزیر به استانها، برای استفاده از ظرفیت شورای آموزشی و پرورشی استان بر اساس نتایج امتحانات نهایی و سنجش ملی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در دروس ریاضی و علوم با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با نمونهگیری از جامعه آماری دانشآموزان پایه ششم ، برای نخستین بار در کشور است.
ساکی گفت: متناسب سازی شیوه های برگزاری امتحانات تمام دوره های تحصیلی در شرایط شیوع کرونا، تغییر در شیوه برگزاری آزمون مرحله اول المپیادهای علمی دانشآموزی، با حذف برخی اقدامات متمرکز ستادی (چاپ و تهیه بسته های آزمون، تحویل به مأمورین استان/ناحیه/ منطقه، و...) از طریق ارسال الکترونیک سوالات با استفاده از نرمافزار اختصاصی مرکز سنجش (رسا)، مشارکت در طرح بازنگری سیاست های نظام سنجش و پذیرش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، متناسب سازی ساختار با مأموریت های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و ارائه طرح اصلاح الگوی پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی و طراحان سؤالات امتحانات نهایی از طرح ها و برنامه های صورت گرفته در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.
تهران-ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش گفت: متناسبسازی شیوههای برگزاری امتحانات تمام دورههای تحصیلی در شرایط شیوع کرونا در این مرکز صورت گرفت.
اخبار مرتبط
-
نحوه برگزاری امتحانات نیم سال اول تحصیلی در تمام دورهها مشخص شد
تهران-ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، چگونگی برگزاری امتحانات…
-
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش:
تغییرات احتمالی در نحوه برگزاری امتحانات منوط به تصمیم ستاد کرونا است
تهران- ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: زمان امتحانات پایه…
-
امتحانات حضوری از ۲۷ اردیبهشت آغاز و ۲۴ خرداد پایان مییابد
تهران-ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با یادآوری به برگزاری امتحانات…
-
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی:
امتحانات خرداد ماه پایههای نهم، دوازدهم و داوطلبان آزاد حضوری است
تهران- ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، از برگزاری حضوری امتحانات…
-
از سوی وزیر آموزش و پرورش
بسته تحولی«پایش و ارزیابی ملی نظام آموزش و پرورش» به استان ها ابلاغ شد
تهران- ایرنا -وزیر آموزش و پرورش «بسته تحولی «پایش و ارزیابی ملی نظام آموزش و پرورش» با رویکرد…
نظر شما