به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، سید جواد حسینی روز چهارشنبه در دومین روز از برگزاری سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش افزود: صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در دنیا از سال های پس از ۱۹۷۰ میلادی به انتقاد از نظام تعلیم و تربیت پرداختند و بر اساس نظر آنان یکی از کارکردهای اصلی تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی و افزایش عدالت آموزشی است اما این موضوع تحقق پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: بر اساس نظر این صاحب نظران بی عدالتی بیرون مدرسه در مدرسه تثبیت، تشدید و تشریع شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تشریح مربع طلایی آرمانی سند تحول بنیادین گفت: ارتقای کیفیت، بسط مشارکت، تعمیق هویت و توسعه عدالت مربع طلایی آرمانی است که سند تحول بنیادین به دنبال تحقق این مربع است.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان عرصه ها و محورهای عدالت در نظام های آموزشی پرداخت و گفت: عدالت پوششی در حوزه دانش آموزان، عدالت مدرسه ای، عدالت منطقه ای، عدالت سازمانی و اداری و عدالت دیجیتالی ۵ عرصه مهم عدالت در نظام های آموزشی است که باید توجه ویژه ای به آن ها شود.
وی به تشریح موضوع عدالت پوششی در حوزه دانش آموزان بویژه در آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و یادآور شد: دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت، به ۲ دسته دانش آموزان عادی و استثنایی تقسیم می شوند که دانش آموزان استثنایی نیز شامل دانش آموزان تیزهوش، دانش آموزان با نیازهای ویژه و دیر آموزان میشوند.
وی افزود: در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه و با رویکرد عدالت پوششی ۱۰ گروه از دانش آموزان استثنایی زیر چتر تعلیم و تربیت قرار دارند و علاوه بر آن سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان دیر آموز نیز خدمات ویژه ای ارایه میکند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین گفت: در راستای عدالت پوششی ۲ دوره پیش حرفه ای و حرفه ای ویژه دانش آموزان استثنایی ایجاد شده است و پیش دبستانی نیز از بدو تولد برای نوآموزان با نیازهای ویژه جزء دوره های رسمی و اجباری است.
حسینی تصریح کرد: بیش از ۳ هزار کارگاه در مدارس پیش حرفه ای و حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه را برای ورود به جامعه آماده می کنند و تاکنون نیز ۳۰ نمایشگاه دائمی فروش محصولات این دانش آموزان در کشور راه اندازی شده است.
وی در ادامه اظهارداشت: ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای به بیش از ۸۰ درصد نوآموزان و دانش آموزان استثنایی و ارائه خدمات حمایتی در ۱۸ آیتم به بیش از ۴۲ هزار دانش آموز استثنایی بخشی دیگر از فعالیت های انجام شده در راستای گسترش عدالت پوششی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی از ۱۵ مرکز به ۵۳ مرکز، ایجاد مراکز جامع تشخیصی و خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاورهای و نظام برنامه درسی انطباقی بخشی دیگر از فعالیت ها در راستای گسترش عدالت پوششی است.
حسینی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را از جمله برنامه های گسترش دهنده عدالت پوششی دانست و گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱۳۷۲ با ۱.۵ درصد پوشش آغاز شد و در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد نرخ پوشش رسید.
وی یادآور شد: سال گذشته و باوجود شرایط کرونایی پوشش این برنامه به ۹۸.۸ درصد رسید و برای سال جاری نیز پوشش ۹۹ درصدی هدفگذاری شد که تاکنون ۷۲ درصد آن محقق شده است.
وی تصریح کرد: در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی، سنجش صلاحیت های حرکتی و غربالگری نشانگان نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری نیز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اضافه شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جلوه های دیگر عدالت را عدالت مدرسه ای دانست و گفت: با رویکرد عدالت مدرسه ای در یکسال و نیم گذشته در قالب طرح از خشت تا بهشت ۲۰۰ مدرسه استثنایی کلنگ زنی و یا افتتاح شده است و تعداد مدارس خاص استثنایی از ۱۵۲۰ مدرسه به ۱۷۲۰ مدرسه رسیده است.
وی افزود: میانگین تراکم مدرسه ای در آموزش و پرورش استثنایی ۵۳ نفر، تراکم در کلاس ۶.۴ نفر و نسبت معلم به دانش آموزان ۶ به یک است و با اجرای طرح از خشت تا بهشت میانگین فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی یک و نیم متر مربع افزایش یافته است.
وی گفت: مناسب سازی فضای فیزیکی ۱۲۰۰ مدرسه، مناسب سازی الگویی در تمام ابعاد ۶۴ مدرسه، وجود ۲۰ هزار و ۵۰۰ مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان استثنایی و ایجاد ظرفیت های جدیدنظیر اتاق های چند حسی، اتاق های تاریک، پارک های توانبخشی، جهت یابی و حرکت، اتاق های بازی و ورزش از جمله اقدامات آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق و گسترش عدالت مدرسه ای است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آموزش و پرورش استثنایی ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۲۲ مدرسه ویژه نابینایان، ۶۲ مدرسه اوتیسم، ۲۲ مدرسه ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی و ۳۴ مدرسه شبانه روزی وجود دارد که در راستای تحقق عدالت مدرسه ای است.
حسینی خاطرنشان کرد آموزش های منزل محور برای دانش آموزان جسمی حرکتی شدید، گسترش ۷۸۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، تدوین آیین نامه درجه بندی ضوابط مدارس استثنایی و راه اندازی نهضت توان افزایی برای تامین تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان استثنایی و کمک ۱۴۵ میلیارد تومانی خیرین به این برنامه در سال گذشته از دیگر فعالیت ها در حوزه عدالت مدرسه ای در آموزش و پرورش استثنایی است.
وی به گسترش مدارس استثنایی در مناطق محروم و توجه ویژه به این مناطق اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۸ در ۹ استان محروم سیستان و بلوچستان، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی ۴۱۳ مدرسه خاص استثنایی وجود داشت و میانگین تعداد مدارس در این استان ها نزدیک به ۴۶ مدرسه بود.
وی افزود: این مدارس ۲۱ هزار و ۲۹ دانش آموز با تراکم ۷.۲۶ را تحت پوشش قرار داده بودند که از میانگین ۶.۵ کشور بالاتر بود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: در ۲ سال اخیر ۲۹ هزار ۹۸۸ متر مربع فضای آموزشی برای این ۹ استان محروم ایجاد شد به طوری که سرانه آموزشی در این استان ها ۲.۲۴ متر مربع افزایش یافته است.
حسینی یکی دیگر از جلوه های عدالت را عدالت منطقه ای دانست و گفت: توجه ویژه به مناطق روستایی، عشایری و دورافتاده با پوشش ۱۱ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در این مناطق جلوه ای از عدالت منطقه ای است.
وی تصریح کرد: در راستای گسترش عدالت منطقه ای مجموع اعتبارات توانبخشی و مجموع اعتبارات مدارس استثنایی مناطق محروم دو برابر اعتبار مناطق دیگر شده است.
وی افزود: وجود ۳۴ مدرسه شبانه روزی با پوشش ۱۶۲۰ دانش آموز استثنایی، جذب ۱۴۵۶ دانش آموز کم توان ذهنی در مناطق صعب العبور، ایجاد کلاس های خاص ضمیمه در مناطق محروم و وجود ۱۵۰۰ معلم رابط جلوه های دیگری از عدالت منطقه ای است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از جلوه های دیگر عدالت آموزشی بویژه در عصر کرونا را عدالت دیجیتالی عنوان کرد و گفت: ایجاد ۱۳ مدرسه مجازی، راه اندازی ۱۴ استودیو تولید محتوای الکترونیکی، مناسب سازی برنامه های مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان، هوشمند سازی ۳۰ کلاس درس برای دانش آموزان با آسیب های شنوایی، راه اندازی پایگاه جامع تولید محتوا و پیگیری طرح هدایت برای تامین تجهیزات هوشمند آموزشی مورد نیاز دانش آموزان برای اتصال به فضای مجازی از جمله اقدامات صورت گرفته برای گسترش عدالت دیجیتالی است.
حسینی آخرین جلوه عدالت را عدالت سازمانی و اداری ذکر کرد و گفت: کسب مصوبه تفویض اختیار به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها از شورای سازمان، ایجاد شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق و ایجاد شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر از جمله اقدامات آموزش و پرورش استثنایی در راستای گسترش عدالت سازمانی و اداری است.
به گزارش ایرنا، سی و پنجمین اجلاس دو روزه روسا و مدیران آموزشوپرورش سراسر کشور از صبح روز گذشته با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ، اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش، مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و روسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استان ها در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران شروع به کار کرد.
فهم عمیق از ضرورت کارکرد وجود مدرسه ایجاد شد
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در ادامه این اجلاس گفت: با کسب 18 ماه تجربه در زیست بوم جدید فهمی نسبتا عمیق تر از نقش مدرسه و نقش معلم، هم راستا با فهم جهانی در ما به وجود آمد و کارکرد مدرسه وضرورت وجودی آن مورد تاکید جدی قرار گرفته است .
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علیرضا کمرئی افزود: وقفه آموزش های حضوری نشان داد، اگر از قبل مدلی متناسب دوره های بحرانی در آموزش کشور تدارک ندیده باشیم نه تنها اهداف مورد نظر محقق نمی شود، بلکه دستاوردهای گذشته را نیز به تدریج از دست خواهیم داد .
وی ادامه داد: سردرگمی و بلاتکلیفی ، پدید آمدن حسی از آشفتگی نتیجه طییعی نگاه خطی به روندهای جامعه و نشناختن اقتضائات محیط های ناپایدار جهان کنونی است و نتیجه آن شکست نظام های اجتماعی و در رأس آن، نظام های آموزشی است.
معاون آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در زیست بوم جدید شایستگی های معلمان، نقش آفرینی مدیران، قابلیت منابع و محتواهای درسی، کارآمدی موقعیت های یادگیری، کفایت زمان آموزش و تاثیر و ضرورت های مشارکت خانواده ها در جریان تربیت محک خورد و فهمی متفاوت والبته عمیق تر نسبت به این دسته از امور در ما پدید آمد .
وی خاطرنشان کرد: با تجربه ای که در زیست بوم جدید کسب کردیم، بر این اطمینان افزوده شد که بدون توسعه شایستگی های معلمان تعهد و وفاداری به اهداف آموزشی و تربیتی و اطمینان از تحقق اهداف تقریبا غیر ممکن است .
معاون آموزش متوسطه اظهار داشت: بدون تصمیم گیری عقلانی و منطقی به مواد درسی ،حجم و چگالی دروس و تغییر نگاه به مقوله ارزشیابی و بدون انعطاف در روش ها، اداره کردن با کیفیت جریان تربیت و یادگیری ،کار دشواری است و اکنون بر این باوریم که ادامه روند گذشته جز انباشت افت پنهان، حاصل دیگری نخواهد داشت .
کمرئی افزود: در بحران ها و در تکانه های شدید اجتماعی بدون آمادگی نمی توان پاسخی شایسته به نیازهای واقعی آموزشی و تربیتی داد، اگر سیستم آموزشی قادر نباشد در ترکیبی نو از برنامه ها ی کارآمد، امکانات و ابزارهای لازمه، برخوردار شود، قادر نخواهد بود، ارزشی قابل اعتنا خلق کند و نظام آموزشی بیشتر خوشنود به حیات نباتی است .
وی ادامه داد: در دوران اگر نظام متمرکز کنونی در شیوه حکمرانی و در روش های مدیریتی شکسته نشود، اراده ستادهای مرکزی و استانی در پیگیری برنامه های تحولی و مداخلات موثر نتیجه ای اندک خواهد داد و ظرفیت و پاسخگویی سیستم آموزشی بسیار محدود و بهره وری ها اندک خواهد بود .
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: معلم مرکز ثقل تربیت و یاددهی است و مدرسه کانون رشد، تربیت، انتخاب و گزینش محتوا به نسبت زمان و ضرورت تضمین کننده میزان بیشتری از پیشرفت تحصیلی و اهداف درسی است. در غیر این صورت البته آنچه قربانی می شود اهداف کلیدی کتب درسی و کیفیت یادگیری دانش آموزان است .
کمرئی ادامه داد: اینک وقت آن رسیده است تا با بازاندیشی در باورهایمان رویکردی نو به آماده سازی محیط های یادگیری داشته باشیم و در کنار توجه به پوسته و ظواهر به عوامل و عناصر تحرک و پویایی نظام آموزشی و به اصلاح ساختارهای متصلب و سخت فکر کنیم و از شکستن آنها هراسی به دل راه ندهیم و با شهامت راهها و روش های تجربه نشده را بررسی و تجربه کنیم .
کمرئی افزود: تامل در چالش هایی که اجرای برنامه های مدرسه را با مشکل مواجه می سازد:نظیر : تشدید بحران ، پروتکل های بهداشتی و لزوم فاصله گذاری و تقسیم کلاس های متراکم و ...، اندیشیدن در باره ترکیبی از آموزش های حضوری و غیر حضوری، توجه به نقش ویژه خانواده و نحوه مشارکت آنان، توجه به ابعاد روانی دانش آموزان و تقویت فعالیت های مشاوره ای و روانشناختی واهمیت ارزشیابی های تکوینی و تحول در نگاه به اهمیت ارزشیابی های تکوینی، دغدغه سلامت و بهداشت دانش آموزان و معلمان؛ از جمله مقولاتی است که توجه به آن ضروری است .
وی یکپارچگی نظارت و تفاوت در ابزارها را وجه تمایز شیوه نظارت بر پروژه مهر 1400 در مقایسه با سال های گذشته دانست و عنوان کرد: میزان سازماندهی و توزیع نیروی انسانی، اعم از نیروی جدید الانتصاب، نیروهای بازنشسته، نقل و انتقالات و ...، میزان سازماندهی نیروی انسانی صدور ابلاغ در سیستم بگفا در زمان مقرر برای مناطق، میزان سازماندهی نیروی انسانی در قالب برنامه ریزی و اجرای فرایند انتخاب و انتصاب مدیران و میزان توفیق در سازماندهی نیروی انسانی، از جمله شاخص های ارزیابی میزان آمادگی کارگروه های منطقه در ملاک ها، ابعاد و مؤلفه های مختلف بازگشایی و آغاز فعالیت مدارس است .
نظر شما