۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 84419201
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ۲۰۰ زورخانه در کشور در حال تخریب است

رشت - ایرنا - رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی گفت: ۲۰۰ زورخانه در کشور در حال تخریب و یا در حال تغییر کاربری است.

مهرعلی باران چشمه عصر چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رشت اظهار داشت: هم اینک ۹۰۰ زورخانه در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود ۲۰۰ زورخانه در حال تغییر کاربری و از بین رفتن هستند.

وی که برای حضور در مجمع انتخابات ریاست هیات گیلان به رشت سفر کرده ادامه داد:با این وجود باید چاره ای اندیشیده شود تا زورخانه های در حال تخریب ترمیم و همچنین این مکان های ورزشی با تغییر کاربری روبرو نشوند.

وی افزود: البته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد زورخانه ها به صورت شخصی اداره می شوند که با توجه به شیوع کرونا، آنان از نظر مالی دچار مشکلات زیادی شده اند اما زورخانه های دولتی به هر حال حمایت می شوند و با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین هزینه های نگهداری، باید زورخانه های شخصی و خصوصی را از بحران خارج کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در ادامه به گسترش این رشته در بین جوانان و نوجوانان اشاره و بیان کرد: از سوی دیگر ما هم اینک حدود ۱۸ هزار ورزشکار سازمان یافته در سطح کشور داریم که این امر به هیچ وجه زیبنده این رشته قدیمی نیست و یکی از اهداف مهم فدراسیون ،جذب مخاطب به ویژه در رده های سنی نوجوانان و جوانان است.

باران چشمه خاطرنشان کرد: ما برای اینکه قشر نوجوان و جوان را جذب کنیم نیاز به ابتکار ، خلاقیت و نوآوری همچون برنامه مسابقه عصر جدید داریم تا نوجوانان و جوانان با حفظ سنت های مربوط به این رشته اخلاق مدار، جذب ورزش زورخانه ای شوند.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر برای گسترش این رشته ورزشی قدیمی ایران، باید با بخش هایی همچون نیروهای مسلح ، آموزش و پرورش ، آموزش عالی، کار و کارگری قراردادهایی را منعقد کنیم تا این رشته در این مراکز پر جمعیت نیز گسترش یاید و در آموزش و پرورش نیز در زنگ ورزش مدارس قرار گیرد.

رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی اضافه کرد: علاوه بر گسترش این رشته در بین آحاد مختلف جامعه باید توجه ویژه ای به مرشدان داشته باشیم چون درآمد خیلی از مرشدان  از همین ورزش زورخانه است و با وجود کرونا، این درآمد کاهش یافته و ما در بحث مالی و بیمه مرشدان و همچنین ورزشکاران ، اقداماتی را انجام خواهیم داد.

وی اظهار کرد: ما هم اینک حامیان مالی و اسپانسرهای قدرتمندی نداریم و در این بخش نیز سعی داریم تا از وجود اسپانسرها و حامیان مالی که به این ورزش علاقمندند، در این رشته استفاده کنیم تا بخشی از مشکلات مالی این رشته برطرف شود.

قدمت بیش از ۲ هزارساله ورزش زورخانه ای در  ایران 

رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در ادامه به قدمت زیاد این رشته ورزشی در ایران اشاره و بیان کرد: آیین مرام پهلوانی در ایران بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد و این امر با سند موجود است و همچنین به ثبت یونسکو نیز رسیده است.

وی ادامه داد: هم اینک نیز قدیمی ترین زورخانه با قدمت ۹۰۰ سال در استان کرمان وجود دارد که این امر نشان از قدمت و گسترش ورزش زورخانه ای و پهلوانی در نزد مردم ایران است که مردم سلحشور ایران از دیرباز به این ورزش اخلاق مدار علاقمند بودند.

باران چشمه اضافه کرد: اصول جوانمردی مهمترین اصل این رشته ورزشی محسوب می شود که این ورزش با نام مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی (ع) عجین شده و به همین دلیل این ورزش در ایران جایگاه ویژه ای دارد ک.

برگزاری اولین دوره مسابقات ورزش زورخانه ای کشورهای اکو در ایران

رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی همچنین از برگزاری اولین دوره مسابقات این رشته بین کشورهای عضو اکو اشاره و اظهار کرد: اولین دوره این مسابقات با حضور کشورهای عضو اکو در ایران و در استان اصفهان برگزار می شود.

وی افزود: با این وجود و با توجه به صحبت هایی که با مدیر دبیرخانه اکو داشتیم، قرار شد اولین دوره مسابقات ورزش های زورخانه ای کشورهای عضو اکو اواخر پاییز یا اوایل دی ماه سال جاری به میزبانی ایران در اصفهان برگزار شود.

باران چشمه ادامه داد: همچنین برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی نیز یکی دیگر از برنامه های مهم فدراسیون در سال جاری می باشد و با توجه به اینکه سال گذشته این مسابقات به دلیل کرونا انجام نشد اما تلاش خود را خواهیم کرد تا مسابقات کشتی پهلوانی برگزار و پهلوان کشور مشخص شود.

وی بیان کرد: برگزاری مسابقات ورزش های زورخانه ای در رده های سنی نونهالان ، نوجوانان و جوانان از دیگر برنامه های فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در سال جاری است که امیدواریم این رقابتها در سطح کیفی بسیار بالایی برگزار شود.  

 انتخابات ریاست هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی عصر چهارشنبه با حضور مهرعلی باران پشمه رئیس فدراسیون و مسئولان اداره ورزش و جوانان گیلان در رشت برگزار و در نهایت، احمد ابراهیمی مسئول جهاد سازندگی سپاه قدس گیلان با کسب ۱۵ رای از ۱۶ آرای ماخوذه به عنوان رئیس جدید این هیات در گیلان منصوب شد.

هم اینک بیش از ۶۰۰ ورزشکار در رشته ورزش زورخانه ای و پهلوانی در استان گیلان فعالیت دارند که از این تعداد، حدود ۴۰۰ ورزشکار دارای کارت بیمه ورزشی این رشته هستند و به طور سازمان یافته فعالیت دارند و همچنین ۳۰ مربی ، پنج داور و ۲۹ مرشد در سطح استان گیلان در رشته ورزش زورخانه ای به فعالیت مشغولند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha