به گزارش خبرنگار ایرنا اجلاس مذکور روزهای پنجم و ششم مردادماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد که طی آن شرکت کنندگان در اجلاس با حضور وزیر و مدیران کل آموزش و پرورش به تبادل تجربه و آگاهی برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ پرداختند.
در آغاز این بیانیه که روز چهارشنبه در پایان اجلاس منتشر شد آمده است: آموزشو پرورش در انجام رسالت و مأموریت خطیر خود، مسئولیت آمادهسازی دانشآموزان برای تکوین و تعالی پیوسته هویت، کسب شایستگیهای پایه و پیمودن مراتب حیات طیبه در همهی ابعاد را به عهده دارد. این رسالت در پرتو رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، اجرای اسناد تحولی و متناسب با شرایط و اقتضائات دورهی شیوع کرونا، با تأکید بر ده اصل پوشش حداکثری، ارتباط، نظارت، انعطاف، مسئولیتپذیری، مشارکت، پاسخگویی، وقتگذاری، هماهنگی و هوشیاری حداکثری پیگیری شده است.
در ادامه مدیران آموزشو پرورش سراسر کشور، با استفاده از تجارب و یافتههای سودمند سی و پنجمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش که با شعار «نصیب برابر آموزشی»، «ارتقای کیفیت یادگیری» و «تربیت تمامساحتی» در گام دوم انقلاب برگزار شد عنوان کردند که بر اهمیت سند تحول بنیادین برای توسعه و بالندگی نهاد آموزش و پرورش اطمینان دارند.
در بند دوم بیانیه آمده است: آموزش و پرورش عمیقاً به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجلاس سی و چهارم رؤسای آموزش و پرورش مبتنی بر «تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر، اندیشمند، با نظم و انصاف و دارای اخلاق اسلامی، مجاهد و اهل عمل» تمرکز داشته و تلاش میکند نسل آینده ایران اسلامی را اینگونه تربیت نماید و تمامی مساعی کارگزاران خود را مصروف میدارد تا لشکر عظیم فرهنگی، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبیین سند تحول بنیادین، متحول شده و با شناخت و درک متعالی و در چارچوب سند تحول بنیادین، خدمات آموزشی و پرورشی با کیفیت و مناسب را به صورت عادلانه و فراگیر به عموم مخاطبان و جامعه هدف خود ارائه نماید.
بند سوم بر برقراری عدالت در همهی ساحتهای تعلیم و تربیت به منظور تقویت بنیانهای این نهاد تصریح دارد.
همچنین مدیران آموزشو پرورش اذعان کرده اند که تمام توان خود را بکار خواهند گرفت تا از سلامت جسمی و روانی و ایمنی همهی دانشآموزان و معلمان خود در تمامی مدارس صیانت کنند.
ارادهی جدی برای یادگیری مستمر از تجربیات دورهی فراگیری کرونا، مستندسازی و کاربست تجارب حاصل از آن، گسترش روشهای آموزشی نوین، جایگزین و ترکیبی وجود دارد تا دستگاه تعلیم و تربیت در هر شرایطی شعار «آموزش تعطیل نیست» را با تمام قدرت و توان، عملیاتی کند.
و بند ششم بر سنجش و ارزشیابی به عنوان قطبنمای نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت و اصلاح شیوههای سنتی سنجش، از یادگیری حافظهمحور به شیوههای سنجش برای یادگیری شایستگیمحور تاکید دارد.
همچنین مدیران آموزشو پرورش تشکیل و استقرار سازمان ملی تعلیم و تربیت را گامی بسیار مهم در راستای توجه به تربیت اوان کودکی و نهادینه شدن عدالت آموزشی می دانند.
در جای دیگر بیانیه مدیران آموزش و پرورش کشور آمده است که تحقق اهداف و مأموریتهای آموزشوپرورش بدون جلب مشارکت و همراهی ارکان حاکمیت، نهاد خانواده و دستگاههای دولتی و غیردولتی، نهادها و سازمانهای محلی، اشخاص حقیقی و حقوقی، خیّرین ودلسوزان جامعه، بطور کامل میسر نخواهد شد.
بند نهم بیان می کند که آموزشوپرورش به طور جدی مصمم است با بکارگیری گروههای علمی معلمان، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، صاحبنظران تعلیم و تربیت و پژوهشگران این حوزه به بازسازی و تقویت برنامه درسی ملی خود بپردازد و محتواهای جدید و فناورانه و هوشمندسازی برنامه درسی را مد نظر قرار دهد.
بند دهم می گوید که توانمندسازی خانواده و مهارتآموزی آنان در مواجهه با فرزندان پرانرژی و نیازهای آنان میتواند به ارتقای فرآیندهای آموزشی و پرورشی و شادابسازی مدارس کمک نماید.
در بند ۱۱ بیانیه نوشته شده است: ما مدیران آموزشوپرورش با اطمینان اعتقاد داریم آغاز سال تحصیلی و بازگشایی حضوری مدارس پیشخوان محبت، صمیمیت، مهربانی و دوستی با کانون مدرسه است؛ از این رو تمام تلاش خود را معطوف میکنیم تا از نگرش فطری و لطیف دانشآموزان مراقبت شود؛ زیباییشناختی مدارس (فضایی و روحی و روانی) حفظ و جلوهگر و نواهای معنوی و حماسی شنیده شود؛ شادمانی پاک و سالم درک شود، معلمان و کارکنان مدارس با روحیه تمام استقبال شوند و برنامههای جذاب با ذینفعان واقعی مدارس برگزار و تجهیزات و امکانات برای تحقق برنامه درسی مدارس مهیا شود.
در پایان مدیران آموزش و پرورش کشور از وزیر بخاطر برگزاری سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور تشکر کرده اند.
نظر شما