جهت‌گیری‌های شورای عالی آموزش و پرورش در تحقق سند تحول بنیادین

تهران - ایرنا - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش «جهت گیری های شورای عالی آموزش و پرورش در تحقق سندتحول بنیادین» را تشریح کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی تهرانی در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران، پیرامون موضوع «جهت گیری های شورای عالی در تحقق سندتحول بنیادین» اظهار داشت: بر اساس فصل هشت سند تحول بنیادین، شورای‌عالی آموزش و پرورش با استفاده از همه ظرفیت وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها و امکانات کشور مسئولیت بررسی، تصویب و ابلاغ سیاست های اجرایی، طراحی سازوکارتحقق اهداف، اصلاح ساختارها و فرآیندهای مربوط به‌روزآوری و ترمیم، هماهنگی و انسجام در سیاست‌ها، برنامه‌ها و نظارت برحسن اجرای برنامه‌های تحول راهبردی را برعهده دارد و گزارش پیشرفت اجرای سند و چگونگی عملکرد وزارت آموزش و پرورش را به صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهد.

امانی افزود: تدوین و تصویب برنامه‌های شش‌گانه زیرنظام ها، برنامه درسی ملی ، اهداف دوره های تحصیلی، ضوابط و مقررات اجرای سند و طراحی و تدوین الگوی نظارت و ارزیابی از اجرای سند تحول و اشاعه و تبیین اسناد تحولی در همه مراحل، از جمله فعالیت ها و اقداماتی هستند که پس از تدوین سند تحول بنیادین، از سوی شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفته است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: طراحی معماری کلان نظام آموزشی کشور، خلق ارزش‌های مشترک، مشروعیت و مقبولیت مأموریت های اصلی در نتیجه فهم کلی از عملکرد نظام تعلیم و تربیت، برنامه های توسعه پنج ساله، سالانه، برنامه های استانی و منطقه ای و پروژه‌های مستقل و عملیاتی که منجر به برجسته‌شدن ارزش‌های مستقل می‌شود، از اهداف اجرای سند تحول در نظام تعلیم و تربیت است.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین تنها از طریق اجرایی شدن در «ستاد» و «مدرسه» ، محقق می شود، گفت: به منظور اجرایی شدن سندتحول بنیادین در «ستاد» ، اقداماتی نظیر؛ نقش تبیینی مفاهیم تحولی و کمک به فهم مشترک، بسترسازی حقوقی و قانونی، کاهش تمرکز، تقویت رویکرد فرهنگی- تربیتی، حمایت و راهنمایی صف، نظارت برحسن اجرای سند، ساماندهی برنامه های تحولی براساس دوره های تحصیلی، صورت گرفته است .

دبیرکل شورای عالی با اشاره به مراحل اجرایی شدن سندتحول بنیادین در «مدرسه» و داشتن مدرسه ای در تراز سند، تصریح کرد:  تلاش برای دستیابی به فهم دقیق و عمیق از مفاهیم تحولی، فراهم کردن شرایط جدی عوامل سهیم در اجرای سند تحول و تقویت نقش کنشگری نسبت به حل مسائل آموزش و پرورش از نکات مهم و قابل پیگیری در اجرایی شدن سندتحول بنیادین در سطح مدرسه است.

وی با اشاره به جهت گیری شورای عالی آموزش و پرورش در تحقق سند تحول بنیادین گفت: تقویت نقش تبیینی از اجرای سند و توسعه گفتمان تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی، تقویت نقش نظارت و ارزیابی براساس شاخص‌های برخاسته از سند تحول، تقویت راهبری و تنظیم‌گری صف و ستاد و سایر عوامل سهیم و موثر در اجرای برنامه‌های تحولی، تقویت ارتباط موثر با مراجع سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در خلق ارزش‌های مشترک و تقویت نقش دیده بانی و پایش مستمر عملکرد نظام آموزش و پرورش، از مهمترین جهت گیری های شورای عالی آموزش و پرورش در تحقق سند تحول بنیادین است.

امانی گفت: بیانیه ماموریت، چشم انداز، هدف های کلان، هدف های عملیاتی و اهداف دوره های تحصیلی به تفکیک ساحت های تربیتی (شش گانه) در دوره های ابتدایی اول، ابتدایی دوم، متوسطه اول و متوسطه دوم از سلسله مراتب اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha