پرورش اسب و سوارکاری در استان یزد توسعه می یابد

یزد- ایرنا- رییس هیات سوارکاری یزد گفت: توسعه و تقویت این رشته ورزشی مفرح و شاداب به دلیل ظرفیت‌های بالقوه بسیار خوبی که در استان وجود دارد در ۱۱ شهرستان‌ با همکاری جامعه هدف ،علاقه‌مندان و مسوولان به این صنعت در سال ۱۴۰۰ به جد در دستور کار قرار دارد.

سعید ابوطالبی جمعه‌شب در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رسیدگی به وضعیت هیات‌ شهرستان‌ها، پیگیری مسایل و مشکلات، ایجاد زیرساخت‌های لازم با جلب  همکاری بخش‌خصوصی ،خیران و همراهی مسوولان جزو برنامه‌های محوری هیات سوارکاری استان در سال جاری تعیین شد .

وی ادامه داد: بررسی وضعیت باشگاه‌های سوارکاری ،تقویت و ارتقای آنها، ساماندهی فعالان صنعت اسب و اسبدوانی در بخش‌های مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای آن  برای عموم علاقه‌مندان و تمامی دست‌ اندرکاران و جامعه بزرگ هدف و حضور مستمر در شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که به جد پیگیری می‌شود.

این مسوول اظهار کرد: برگزاری مسابقات متعدد استانی و کشوری بر اساس تقویم اجرایی، پیگیری مسابقات ملی در یزد، توجه به امور فرهنگی و فعالیت‌های اجتماعی برای جامعه سوارکاری و فعالان این رشته و صنعت و ارتباط قوی با بخش‌های مختلف برای توسعه هرچه بهتر و تحقق اهداف دیگر برنامه‌هاست .

ابوطالبی با بیان اینکه هم‌اکنون جایگاه هیات و رشته سوارکاری استان در کشور خوب است، تصریح کرد: هنوز جای کار و فعالیت خیلی بیشتری وجود دارد که با همکاری مسوولان، پیشکسوتان، علاقه‌مندان و فعالان این عرصه می‌توان روز به روز جایگاه استان را در سطح ملی ارتقا داد.

ب‍رای نخستین بار تفاهم‌نامه همکاری بین هیات سوارکاری و اداره‌کل میراث فرهنگی استان با  هدف استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌های مشترک برای گسترش علمی و عملی این رشته و صنعت در یزد امضا شد.

از مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه، ایجاد هماهنگی‌ متقابل در خصوص اقدام‌های هیات سوارکاری و اداره‌کل میراث فراهنگی با توجه به قوانین حاکم بر هر ۲ مجموعه در راستای چگونگی ترویج ،آموزش و ایجاد زیرساخت‌ های مناسب مربوط به صنعت گردشگری با اسب و توسعه آن در مسیر موقعیت‌های دارای ارزش تاریخی و فرهنگی، مستندنگاری، ثبت، حفظ و  پژوهش در مورد موضوعات مشترک با نظارت مستقیم هیات سوارکاری یزد است.

پرورش اسب و سوارکاری در استان یزد توسعه می یابد

همچنین، آموزش مقدماتی و نظارت بر اصول اولیه سوارکاری برای سواری آزاد و گردشگری با اسب از طرف مربیان سوارکاری و پیشکسوتان، تهیه و تدوین شیوه‌نامه مشخص برای آموزش و نظارت بر اجرای طرح‌های مشترک همکاری با باشگاه‌های سوارکاری و تدوین استانداردهای کمی و کیفی در طراحی و اجرای پروژه گردشگری با اسب ، تهیه و تدوین شیوه‌نامه مشخص در خصوص آموزش و همکاری با آژانس‌های گردشگری و آموزش راهنمایان گردشگری، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی از سوی راهنمایان گردشگری با اسب کشوری و استان و برگزاری همایش‌ها و دوره‌های تخصصی و تبادل اطلاعات در خصوص موضوعات مشترک پیش‌بینی شده است.

این تفاهم نامه در ۲ ماده و پنج بند به امضای سعید ابوطالبی رییس هیات سوارکاری استان و سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد رسید.

یکی از خاستگاه‌های پرورش و تولید اسب در ایران، استان یزد است و سابقه تاریخی آن بر اساس شواهد باستان‌شناسی موجود به ویژه سنگ‌نگاره های کوه « ارنان» مهریز به ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد.

بدین ترتیب یزد باستان یکی از معدود نقاطی در ایران بود که دیرینه‌ای چند هزار ساله در اهلی سازی، استفاده از اسب و سوارکاری دارد.

از سوی دیگر با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به عنوان یکی از آثار خشتی جهان و لزوم توجه به حوزه‌های مختلف گردشگری  می‌تواند زمینه خوب و تازه‌ای برای جان گرفتن این صنعت درآمدزا و فراموش شده اسب‌سواری و پرورش آن باشد.

هم اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز پرورش اسب با ۶ هزار و ۵۰۰ راس این حیوان و  سرمایه گذاری بیش از  ۲۰ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد و هر سال ۲ مسابقه اسب‌دوانی بهاره و پاییزه کشوری، جشنواره زیبایی و پرش با اسب در یزد برگزار می‌شود.

در استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰  هزار نفر جمعیت و ۴۷ هیات ورزشی و ۶۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در تمامی شهرستان‌ هیات سوارکاری فعال است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha