۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۴
کد خبرنگار: 1028
کد خبر: 84421664
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارندگی سه روزه استرس خشکی شالیزارهای شرق مازندران را از بین برد

ساری- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: حدود پنج درصد از شالیزارهای شرق استان در تنش و استرس خشکسالی قرار داشتند که به واسطه بارندگی‌های اخیر نگرانی کشاورزان از استرس خشکسالی از بین رفت.

عزیزالله شهیدی‌فر روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که بارندگی‌ها برای شالیزارهای شرق استان در مناسب‌ترین زمان ممکن رقم خورد، اظهار کرد: اگرچه بارش‌های پراکنده سبب کند شدن روند برداشت شالی در دشت ۱۱۰ هزار هکتاری شالیزاری هراز شد، اما نگرانی کشاورزان برنجکار شرق استان را تقریبا از بین برده است.

وی افزود: اکنون تمام شالیزارهای نکا، بهشهر و گلوگاه در شرق مازندران در مرحله حساس خوشه‌دهی قرار دارند. البته از حدود ۳۰ هزار هکتار زمین‌های شرق استان فقط کمتر از ۱۰ هزار هکتار در این منطقه با تنش خشکسالی مواجه بود که به نظر می‌رسد با این بارندگی از بین رفته  است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در عین حال به ورس (خوابیده شدن شالی برنج روی هم) و خسارت احتمالی و بالا رفتن هزینه برداشت اشاره کرد و گفت: هرچند که بارندگی اخیر نگرانی کشاورزان شرق استان بابت تنش آبی را از بین برد، اما در مناطق مرکزی و غرب استان سبب خوابیده شدن شالی برنج شد که برداشت مکانیزه را به تأخیر انداخته و هزینه درو را بالاتر می‌برد.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفت که تا کنون برداشت محصول از ۲۰ درصد این اراضی انجام شد و مابقی شالیکاران نیز مشغول درو هستند.

از سوی دیگر شماری از کشاورزان دشت هراز که منابع آب مطمئن و پایدارتری در دسترس آن‌ها قرار دارد، شخم و شیار برای نشاء مجدد برنج را آغاز کرده‌اند که بارش‌های سه روزه شرایط را برای آب‌تخت کردن شالیزارهای آنان فراهم کرده است.

برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت: بارش به‌ موقع سه روز گذشته برای باغ‌های استان نیز بیشترین فایده را داشته است.

مازندران دارای ۱۶۰ هزار هکتار باغ است که ۱۱۵هزار هکتار آن را باغ انواع مرکبات تشکیل می‌دهد.

سرانه زمین کشاورزی در مازندران حدود هفت دهم هکتار است و تولید سالانه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰هزار تن انواع مرکبات، دومین منبع درآمدی کشاورزان مازندران پس از برنج محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، شهروندان مازندرانی به ویژه شالیکاران سه روز آخر هفته گذشته شاهد بارندگی‌های شدید و در برخی مناطق سیل‌آسا و کاهش دما بودند. طبق گزارش رسمی هواشناسی مازندران از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه ششم مرداد تا هفت صبح جمعه هشتم مرداد، نوشهر با ثبت ۳۵.۵میلی‌متر بیشترین بارندگی را ثبت کرده است.

همچنین در این مدت میزان بارش در ایستگاه‌های قراخیل قائمشهر با ۲۹.۷، بابلسر با ۲۱.۱، پل‌سفید با ۲۰.۴، ساری با ۱۵، دشت‌ناز با ۱۳، رینه با ۱۲.۴، کیاسر با ۱۱.۲ و بلده با ۱۱.۱ میلی‌متر به ثبت رسیده است.

طبق گزارش امروز شنبه هواشناسی مازندران، تا پایان هفته نیز شرایط آب و هوایی تقریبا خنک و معتدلی را تجربه خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha