۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه شمس تبریزی در خوی اختصاص یافت

ارومیه-ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مجتمع فرهنگی و تاریخی شمس تبریزی در خوی طی سال جاری تصویب شد.

جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با تخصیص این اعتبار اقدامات لازم برای امضای قرارداد با پیمانکار و آغاز عملیات عمرانی اجرای این طرح مهم آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در مساحتی بیش از سه هزار مترمربع اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام طرح، این مکان به یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این نهاد آماده همکاری با سایر نهادها از جمله شهرداری خوی در چارچوب ضوابط قانونی در این زمینه است، گفت: دولت از منابع خود مبالغی به شهرداری خوی پرداخت کرد تا اقدام به آزادسازی یک پلاک باقی مانده در حریم این اثر تاریخی کند.

مجموعه فاخر فرهنگی وتاریخی آرامگاه شمس تبریزی خوی در مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنای سه هزار و ۲۰۰ مترمربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، واحدهای پژوهشی، واحدهای خدمتی و رفاهی و محوطه باز فضای سبز و آب‌نما در حال اجراست.

به گزارش ایرناآرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی استان آذربایجان‌غربی است که مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی قرن ششم در آنجا قرار دارد.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به "شیخ پرّان" و " زر دوز" بود.

کتاب "مقالات شمس" شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده‌است.

شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه‌ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.

حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می‌کرد.

روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha