عادی‌انگاری سبب گسترش کرونا در جنوب خراسان رضوی شد

گناباد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: طغیان موج پنجم ویروس کرونا با سویه دلتا همزمان با عادی‌انگاری این وضعیت از سوی مردم، شمار بیماران سرپایی و بستری را در مراکز درمانی شهرستان‌های گناباد و بجستان واقع در جنوب خراسان رضوی افزایش داده است.

دکتر جواد باذلی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عادی‌انگاری مردم و کاهش احساس مسوولیت آنان نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه، خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را تشدید کرده است و میزان رعایت این پروتکل ها در این شهرستانها به کمتر از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با وجود شیوع موج پنجم کرونا و تصمیمات مختلف ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، متاسفانه میزان سفرها، دورهمی ها، برگزاری مراسم عروسی و مذهبی، آن هم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در این منطقه افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: مردم باید شرایط و تبعات ناشی از شیوع ویروس همه گیر کرونا را درک و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند و هیچ چیزی به جز رعایت اصول بهداشتی توسط آحاد جامعه نمی‌تواند در بهبود شرایط و قطع زنجیره انتقال کرونا نقش داشته باشد.

وی افزود: به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۷۰ مورد تست مثبت کرونا در شهرستان های گناباد و بجستان ثبت می شود و مراکز درمانی و بهداشتی از جمله بیمارستان‌های علامه بهلول گنابادی و بیدخت با بیشترین ظرفیت خود در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی این منطقه هستند.

دکتر باذلی ادامه داد: با تمهیدات انجام شده، مشکل و کمبود خاصی از نظر تامین دارو در این منطقه وجود ندارد و ذخیره دارویی به مدت ۲ ماه پیش بینی شده است.

وی گفت: با وجود افزایش تعداد بستری و آمار افراد مبتلا در شهرستان‌های گناباد و بجستان، نسبت به شهرهای همجوار از نظر تعداد فوتی ها نسبت به جمعیت، در وضعیت بهتری قرار داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: گسترش کلینیک سرپایی و فعالیت بیمارستان بیدخت برای تزریق رمدسیویر بیماران سرپایی در راستای کاهش صف انتظار بیماران در تزریق دارو و سرعت بخشی به بهبود بیماران نقش زیادی داشته است.

"رمدسیویر" یکی از داروهای موثر برای نجات بیماران بدحال کرونایی است که داروسازان داخلی در سخت‌ترین شرایط تحریم موفق به تولید و عرضه آن شده‌اند. این دارو دوره درمان بیماری کووید ۱۹ را از ۱۴ روز به ۱۰ روز کاهش می‌دهد.

دکتر باذلی ادامه داد: سویه دلتا کرونا تمام گروه های سنی را درگیر می‌کند و نسبت به قبل سن افراد مبتلا کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین به تداوم عملیات واکسیناسیون علیه کرونا در شهرستان های گناباد و بجستان اشاره و بیان کرد: این منطقه از نظر تعداد دز واکسن به نسبت جمعیت و تعداد افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند در مقایسه با خراسان رضوی وضعیت بهتری دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: پیگیر هستیم تا تعداد بیشتری دز واکسن را دریافت کنیم تا تزریق واکسن برای جمعیت سنی گروه هدف را به حداکثر برسانیم.

به گزارش ایرنا بر اساس جدیدترین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، شهرستان گناباد در وضعیت نارنجی پرخطر و شهرستان بجستان در وضعیت زرد باخطر متوسط شیوع کرونا قرار دارد.

۴۱ بیمار مثبت کرونا هم‌اینک در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند. ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون جان ۳۰۹ شهروند را در گناباد و بجستان گرفته است. 

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

بیمارستان دوم تخصصی درمان بیماران کرونایی در گناباد نیز با ظرفیت ۶۰ تخت دهه فجر سال گذشته در شهر بیدخت این شهرستان به بهره برداری رسیده و پذیرای بیماران مبتلا به کروناست.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha