به گزارش ایرنا، تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهرهبرداری و انتقال آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.
این طرح حد فاصل آزادراه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال - جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت میکند. عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که در سالهای گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایط نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک، با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.
آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان، آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم میشود. کنارگذر شرق اصفهان، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جادههای منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار میآید.
قطعه اول این طرح از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.
این طرح در کاهش آلایندهها، تصادفها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرو در جادههای اصلی کلانشهر اصفهان انجام میشود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گرهگشا خواهد داشت.
بخش پایانی طرح ملی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان(شهید سردار حجازی) حدِ فاصل پُل فرودگاه تا پل نایین، روز یکشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی با اعتبار بالغ بر یک هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید؛ ۵۵ کیلومتر از قطعات یک و دو آزادراه شرق اصفهان، حدِ فاصل آزادراه اصفهان – کاشان تا جاده فرودگاه، آبان ۱۳۹۹در ارتباط ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری تکمیل شده و به بهرهبرداری رسیده بود.
بخش باقیمانده قطعه دوم آزادراه شرق اصفهان که یکی از مهمترین بخشهای آزادراه در تکمیل کریدور شمالی – جنوبی کشور و نقطه اتصال آن به کریدور شرقی – غربی کشور و جاده نایین به شمار میرفت، در ماههای گذشته تکمیل شده است و روز گذشته به بهرهبرداری رسید.
استاندار اصفهان در آیین بهره برداری ازبخش پایانی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان گفت: افتتاح آزادراه به معنی تزریق خونبه رگهای کشور و نماد تحرک چرخ اقتصاد کشور است.
عباس رضایی افزود: افتتاح و بهره برداری از طرحهای عمرانی حاکی از همدلی، همراهی و هماهنگی ملت با دولت و دولت با ملت است و امیدواریم این همدلی و همراهی و همزبانیها روز به روز بیشتر شود.
تکمیل کریدور شمالی-جنوبی کشور با اجرای طرحهای راه سازی اصفهان
به گفته مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان، در شرایطی که تا سال ۱۳۹۷، این پروژه تنها ۴۱ درصد پیشرفت داشت، با برنامهریزی صورت گرفته در ۲ سال گذشته، زمینه فعالیت شبانهروزی و پیشرفت ۵۹ درصدی آن در بخش هشت کیلومتر باقی مانده انجام شده که این کار در نوع خود قابل توجه است.
علیرضا صلواتی در این مراسم بهره برداری ازبخش پایانی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان، افزود: هشت کیلومتر باقی مانده این بخش با هزینه بیش از یک هزار و ۵۲۰ میلیاردی که ارزش کنونی آن بالغ بر سه هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال است، نقش مهمی در تکمیل کریدور شمالی – جنوبی کشور دارد.
وی تکمیل بخش مهمی از حلقه مفقوده کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور، تسهیل حمل و نقل بار و مسافر استانهای شمالی به اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، افزایش بهرهوری آزادراه اصفهان ـ نطنز ـ کاشان و اتصال کریدور شرقی – غربی کشور به کریدور آزادراهی شمالی – جنوبی را از دلایل اهمیت این پروژه برشمرد.
صلواتی گفت: کاهش زمان سفر بین استانهای شمالی و جنوبی بالغ بر ۸۰ دقیقه، کوتاه شدن ۳۵ کیلومتری مسیر شمال به جنوب اصفهان، تقلیل مصرف سوخت سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره بهرهبرداری ۲۰ ساله، پایین آمدن آمار سوانح و تلفات جادهای استان به حدود ۱۵ درصد(کاهش تلفات جادهای حدود ۲۵۰ نفر در دوره بهرهبرداری ۲۰ ساله) و تنزل میزان آلایندههای زیست محیطی در دوره ۲۰ ساله (معادل ۲ میلیون تُن دی اُکسید کربن) از مهمترین مزایای این آزادراه محسوب میشود.
مُجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان در باره قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان تصریح کرد: احداث قطعه سوم که از ۷۰ کیلومتری نطنز تا سهراهی مبارکه امتداد مییابد و ترافیک را بطور کامل از شهر اصفهان خارج و به سمت سهراهی مبارکه هدایت میکند بهمن سال گذشته آغاز شده است و امیدواریم تا پایان امسال بخشی از آن نیز بهرهبرداری شود.
وی خاطرنشان کرد: در کنار پروژههای استان، پروژههای آزادراهی مرکز و جنوب کشور مثل مسیر اصفهان- شیراز، شیراز- بوشهر، کرمان- زاهدان و سایر آزادراهها نیز در حال اجراست.
آزاد راه اصفهان به شیراز، بلندترین آزادراه کشور
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بطور متوسط پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰۰ کیلومتر از آزادراههای باقی مانده در کشور بالای ۸۰ درصد است و بر اساس برآوردها، امکان بهرهبرداری از همه آنها تا پایان سال وجود دارد.
خیرالله خادمی روز گذشته در مراسم افتتاح هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه شرق اصفهان افزود: آزادراه اصفهان به شیراز هم به طول ۲۲۵ کیلومتر بهعنوان بلندترین آزادراه کشور، با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال تکمیل است.
وی با اشاره به اینکه این آزادراه بهعنوان حلقه ارتباطی آزادراههای شمال به جنوب کشور است، ابراز امیدواری کرد که در چند ماه آینده، این اتفاق بزرگ بین ۲ استان مهم و پُرجمعیت کشور(اصفهان و فارس) بیفتد که در عمل ارتباط ما را به جنوب کشور بسیار راحت خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: بخش شمالی این طرح ساخته شده و این آزادراه که اکنون در حال ساخت است بهعنوان حلقه ارتباطی، ترافیک اصفهان را از ترافیک عبوری تفکیک خواهد کرد.
وی با اشاره به آزادراه کنارگذر شرق اصفهان اظهار داشت: هدف ما این بود که بتوانیم بهصورت مرحلهای از این آزادراه بهرهبرداری کنیم و متناسب با آماده شدن بخشهای مختلف مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
خادمی بیان کرد: بخش اول این طرح ۵۵ کیلومتر بود که سال گذشته به بهرهبرداری رسید و جزو زیباترین آزادراههای کشور محسوب میشود.
به گفته وی، آماده شدن این بخش که امروز مورد بهرهبرداری قرار گرفت قسمتی از ترافیک را بصورت رفت و برگشت به نایین انتقال خواهد داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: ۳۰ کیلومتر باقی مانده هم توسط شرکت همیاری شهرداری ها بهعنوان سرمایهگذار با روند خوبی در حال انجام است که در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی گفت: آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که ۷۰ درصد سرمایهگذاری این آزادراه توسط صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است، به طول ۹۳ کیلومتر در آینده نزدیک بطور کامل به بهره برداری می رسد.
خادمی با اشاره به تاثیر آزادراه ها در ایمنی، جان مردم و کاهش تلفات تصریح کرد: ۲۲ کیلومتر از آزادراه شمال سال ۹۱ افتتاح شد و قسمت دیگر آن هم سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و از سال ۹۰ تاکنون هیچگونه تصادف منجر به فوت در آزادراه شمال اتفاق نیفتاده است.
افزایش ۵۰ درصدی طول آزادراههای کشور
همچنین وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهرهبرداری از بخش پایانی از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان(شهید سردار حجازی) اظهار کرد: در چهارسال گذشته، طول بزرگراههای کشور حدود ۶۰ درصد و طول آزادراهها حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
محمد اسلامی با بیان اینکه سالی یک هزار کیلومتر به به طول بزرگراههای کشور اضافه شده است، افزود: به نسبت روزهای کاری در دولت روحانی، روزی چهار کیلومتر بزرگراه ساخته شده است.
به گفته وی، در زمان حاضر جادههای کشور نسبت به گذشته ایمنتر شده و از خطر بروز تصادف و تلفات کاسته شده است.
اسلامی خاطرنشان کرد: طول جادههای کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر به بالای ۲۰ هزار کیلومتر و خطوط ریلی کشور از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر به نزدیک ۱۵ هزار کیلومتر رسیده است.
وی بیان کرد: افزایش ظرفیت حمل و نقل، تسهیل کننده کیفیت زندگی مردم است و ارتقای ایمنی و حرکت به سمت شکوفایی اقتصادی کشور را بدنبال خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این طرحها و پیشرفتها در زیرساختهای حمل و نقل کشور در سختترین شرایط تاریخی و اقتصادی به ثمر رسیده است؛ تصریح کرد: کمبود منابع و شرایط خاص اقتصادی در مقابل اراده مردم، ذلیل و ناتوان و ارادهها با توکل بر خداوند متعال، بسیار کارساز است.
وی با قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای تکمیل آزادراه شرق اصفهان افزود: این طرح در عرض ۱۸ ماه گذشته حدود ۴۰ درصد از پیشرفت برخوردار بوده اما در یک دوره ۲۰ ساله هم حرکتی افتان و خیزان داشته است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین شامگاه یکشنبه در آیین عملیات اجرایی طرح ایمنسازی تقاطع شهدای هستهای و ساخت تقاطع غیر همسطح مجتمع غنیسازی شهید مصطفی احمدی روشن در کاشان، گفت: اجرای این طرح سبب دسترسی سریع و ایمن به آزادراه کاشان - نطنز میشود.
محمد اسلامی اظهار امیدواری کرد: این طرح در زمان تعیین شده (یکسال) به بهرهبرداری برسد و تکمیل شود.
وی همچنین در حاشیه مراسم در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مسیر شبکه آزادراهی در کل کشور که در ابتدای دولت یازدهم ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بوده، اکنون به نزدیک ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر رسیده و تا هفتههای آینده به سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر افزایش مییابد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری وجود بیش از ۲۱۰ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور اظهار داشت: به طور تقریبی ۸۵ درصد تردد روی ۱۵ درصد این راهها انجام میشود، بنابراین اولویت برای ما ارتقای سطح سرویس و کیفیت این بخش در جاهایی است که تراکم ترافیکی وجود دارد که با راهکار ساخت آزادراهی و مشارکت بخش خصوصی انجام میشود.
اسلامی با ابراز تأسف از شرایط تورم و مطابق نبودن درآمد آزادراهها با هزینههای آن گفت: شرکتهای آزادراهی به همین دلایل در این سالهای اخیر کمی از ارتقای کیفیت راه باز ماندند.
قیر، چالش عجیب راه سازی در کشور
به گفته وزیر راه و شهرسازی مشکل قیر نیز از مسائل عجیب راهسازی کشور است و به دلایل مختلفی همواره دسترسی به مصالح مورد نیاز دچار یکسری نوسانات غیر قابل قبول میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۲ هزار کیلومتر راه آماده آسفالت در برهه کنونی اظهار امیدواری کرد با شرایط پیش رو بتوان این موانع را برطرف کرد و قیر را سریعتر به طرحها رساند.
وی مشکل تکمیل نشدن مسیر دوبانده باقیمانده برزک - کاشان را نبود قیر عنوان کرد و افزود: به طور تقریبی کار آن آماده و امید است آن بخشی که قرارداد و تعهد شده بود به زودی آسفالت آن انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی درباره عملیات اجرایی طرح ایمنسازی تقاطع شهدای هستهای و ساخت تقاطع غیر همسطح سایت شهید احمدی روشن ادامه داد: این تقاطع غیر همسطح برای ایجاد راههای دسترسی مجتمع شهید احمدی روشن به آزادراه اصفهان تهران بهعنوان یک نیاز دیرینه ساخته میشود که با توجه به همت سازمان انرژی اتمی و درخواست آنها توافق شد امروز عملیات اجرایی آن در راستای کمک به عبور و مرور مجتمع، تسهیل و ایمنسازی در دسترسیها آغاز شد تا به یک راه سریعتر و روانتر دست پیدا کنند.
به گفته اسلامی، از آنجا که از آزادراه دسترسی وجود نداشت و رفت و آمد آنها به تهران، اصفهان و سایر مناطق از جادههای درجه ۲ انجام میشد اکنون با اجرای طرح ایمنسازی تقاطع شهدای هستهای و ساخت تقاطع غیر همسطح سایت شهید احمدی روشن از آزادراه برای دسترسی و رفت و آمد خود مجتمع و سایرین خود بخود بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
همچنین رحمتالله فیروزیپور نماینده مردم نطنز بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی تکمیل طرح جاده قدیم نطنز - کاشان را از آرزوهای مردم این منطقه و مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: امید است تا سال آینده این آرزوی مردم نیز برآورده شود.
عملیات اجرایی طرح ایمنسازی تقاطع شهدای هستهای و ساخت تقاطع غیر همسطح سایت شهید احمدی روشن با اعتباری افزون بر ۶۵ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی در میدان شهدای هستهای آغاز شد.
تسهیل در حرکتهای گردشی و دسترسی ایمن به مجتمع شهید احمدی روشن، ایجاد دسترسی ایمن از آزادراه کاشان-اصفهان به جاده قدیم نطنز(مجتمع)، ایجاد دسترسی ایمن اختصاصی از آزادراه کاشان-اصفهان به مجتمع، ایجاد دسترسی ایمن از جاده قدیم نطنز(مجتمع) به آزادراه اصفهان کاشان، ایجاد دسترسی ایمن از آزادراه اصفهان کاشان به جاده قدیم نطنز(مجتمع) و ایجاد دسترسی ایمن از جاده قدیم نطنز(مجتمع) به آزادراه کاشان اصفهان از جمله مزیتهای طرح است.
به گفته مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان هر چند ۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اعلام شده اما تا زمان تکمیل طرح ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
از نزدیک به ۶۲۲ کیلومتر آزادراه که در سالهای گذشته بویژه در ۲ سال اخیر در برنامه قرار داشت، ۲۲۱ کیلومتر آن سال گذشته بهره برداری شد و در سالجاری حدود ۷۶ کیلومتر آزادراه مورد بهره برداری قرار گرفته است.
متوسط ساخت آزادراهی کشور قبل از انقلاب چندان نبود و پس از انقلاب هم حدود ۵۵ کیلومتر بود و بدون احتساب ۱۰ ساله اول که آزادراه در کشور ساخته نشده، حدود ۸۰ کیلومتر در سال ساخته شده است.
رسیدن به حدود ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در عرض ۲ سال اقدام بسیار بزرگی در زمینه توسعه آزادراههای کشور بعنوان شاهراههای اقتصادی حمل و نقلی کشور محسوب می شود.
یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه همسنگ در شهرستان کاشان وجود دارد که شامل ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی درجه یک، ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه است.
شهرستان افزون بر ۳۶۴ هزار نفری کاشان با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومترمترمربع، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.
۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بعنوان چهارراه ترانزیتی، رُتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.
نظر شما