۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۴۹
کد خبر: 84424011
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همنوازی علی قمصری با دوتارنوازان تربت جام در گام بیست‌وهفتم

تهران- ایرنا- علی قمصری در بیست‌وهفتمین گام از پروژه‌ «تار ایرانی» خبر از همنوازی تار با نوازندگان موسیقی تربت‌جام داد که فایل تصویری آن نیز منتشر شده است.

به گزارش ایرنا،‌ پروژه تار ایرانی به همت و ایده‌ علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر شهر به تارنوازی می‌پردازد.

قمصری در قالب پروژه تار ایرانی تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، مشهد، خوزستان، نیشابور، توس و بجنورد سفر کرده است.

این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف ایران داشته و آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولا براساس ملودی‌های معروفِ همان منطقه است.

تازه‌ترین ویدیوی منتشر شده از تار ایرانی ‌ مربوط به اجرای تربت جام است. در این اجرا عزیز تنها هنرمند پیشکسوت موسیقی خراسان همراه با گروه دوتارنوازانش در کنار علی قمصری حضور دارند. همچنین خواننده این آهنگ استاد عبدالله امینی است. شعر این آهنگ هم از سروده‌های مولانا است.

بر اساس آنچه از روابط عمومی این پروژه منتشر شده است، در نوشته‌ علی قمصری درباره اجرا در تربت جام آمده است: در تربت جام به سختی می‌توان کسی را یافت که با نواختن دوتار آشنا نباشد. فرض کنید، یک ساز، پرده‌هایش را بر تمام ارکان زندگی اهالی یک شهر گره زده باشد و دو سیم، همه‌ی فراز و فرود زیستشان را به زبان موسیقی ترجمه ‌کند. وقتی همه دوتار می‌نوازند، نوعی یکرنگی و اتحاد بینشان قوام پیدا می‌کند که اتفاقا اصراری بر فریاد کردنش ندارند. تار هم در آنجا تبدیل به دوتار شد. چرا که رسم موسیقیایی می‌گوید برای میزبان شدن ابتدا باید مهمان بودن را بلد باشی.

مردم در این شهر، با دوتار بیعتی دیرینه دارند و صد البته دوتار برایشان تنها یک ساز نیست. آداب، فرهنگ و آئین زندگی است. موسیقی مقامی تربت جام کاملا با موسیقی شمال و غرب خراسان متفاوت است ‌و اسلوب و قواعد خاص خود را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha