واگن خالی مازندران در قطار برترین‌های کنکور ۱۴۰۰

ساری – ایرنا – دانش‌آموزان مازندرانی که طی سال‌های اخیر همواره به یک تا سه رتبه برتر از بین ۱۰ نفر برتر کنکور دست می‌یافتند، امسال هیچ جایگاهی در بین برترین‌های کنکور کسب نکردند؛ وضعیتی که کارشناسان از چند سال قبل پیش بینی کرده بودند و اکنون محقق شده است.

به گزارش ایرنا، مازندران یکی از استان‌های پیشتاز در زمینه آموزش عالی است. سال‌هاست که دانش‌آموزان پشت کنکوری مازندران با عملکرد موفق خود در آزمون‌های سالانه ورود به دانشگاه‌های دولتی نتایجی را کسب می‌کنند که سبب شده مازندران همواره در بین پنج استان برتر کشور از نظر کسب تعداد رتبه‌های زیر هزار قرار داشته باشد ، اما معیار مهم در ارزیابی کنکوری استان‌ها معمولا داشتن رتبه یک رقمی است که مازندران امسال پس از چندین سال حضور در بین استان‌های دارای رتبه بین برترین‌های کنکور، هیچ رتبه‌ای کسب نکرد.

 این که هر استان در بین ۱۰ رتبه برتر گروه‌های مختلف کنکور چند رتبه را به واسطه آمادگی علمی دانش‌آموزانش کسب می‌کند شاخصی برای ارزیابی کیفیت آموزش علمی در هر استان است. مازندران از این نظر هم طی سال‌های اخیر همواره بین استان‌های دارای رتبه قرار داشت ، اما پس از سال‌ها رتبه داشتن این استان در بین تک‌رقمی‌های کنکور سراسری، امسال نام هیچ دانش‌آموزی از مازندران به عنوان یکی از ۱۰ نفر گروه‌های مختلف ریاضی، تجربی، انسانی، زبان خارجی و هنر دیده نمی‌شود.

دانش‌آموزان پشت‌کنکوری ۱۶ استان در کنکور سراسری ۱۴۰۰ موفق به کسب رتبه در ۱۰ نفر برتر نشدند که یکی از این استان‌ها مازندران است و همدان، لرستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، قزوین، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، قم، بوشهر، فارس، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و ایلام نیز ۱۵ استان دیگر هستند که سهمی از رتبه‌های تک‌رقمی کنکور امسال نداشتند.

امسال ۴۹ هزار و ۹۱۱ دانش‌آموز مازندرانی در کنکور سراسری شرکت کردند که ۴۰.۲ درصد آن‌ها در گروه تجربی، ۱۲ درصد در گروه ریاضی، ۲۴ درصد در گروه انسانی، ۸.۸ درصد در گروه هنر و ۱۵ درصد در گروه زبان وارد رقابت با سایر پشت‌کنکوری‌ها شدند ، اما دست هیچ کدام از این ۴۹ هزار و ۹۱۱ دانش‌آموز به رتبه‌های تک‌رقمی کنکور نرسیده است.

واگن خالی مازندران در قطار برترین‌های کنکور ۱۴۰۰

دور ماندن دست دانش‌آموزان مازندرانی از رتبه‌های یک رقمی کنکور سراسری بهانه‌ مناسبی است که نگاهی به عملکرد ۱۰ سال اخیر دانش‌آموزان مازندران در کنکورهای سراسری و کسب رتبه‌های تک‌رقمی بیندازیم.

کارنامه ۱۰ ساله مازندران در کنکور سراسری

مازندران از میانه‌های دهه ۸۰ رشد قابل توجهی در کسب رتبه‌های خوب کنکورهای سراسری داشت ، به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از سال‌های نیمه دوم دهه ۸۰ و نیمه نخست دهه ۹۰، مازندران پس از تهران دومین استان از نظر کسب رتبه‌های زیر هزار کنکور بود. استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس، یزد، آذربایجان شرقی، کرمان، خوزستان و آذربایجان غربی هم معمولا در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

سال ۱۳۹۰ سه دانش‌آموز مازندرانی در بین برترین‌ها قرار داشتند. امیر عباس حبشی از آمل و عبدالله عباسی فیروزجاه از بابل به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم کنکور علوم انسانی را از آن خود کرده بودند. محمدرضا طبری هم از ساری رتبه ۱۰ انسانی را به خود اختصاص داد.

در کنکور ۱۳۹۱ هم مازندران سه رتبه تک‌رقمی داشت که این بار در دو گروه تجربی و ریاضی حضور داشتند. سینا ملکیان و الهام احسانی هر دو از بابل به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم گروه ریاضی را کسب کردند و پدرام افشار نیز از ساری رتبه ۴ گروه تجربی را به دست آورد.

سال ۱۳۹۲ تعداد مازندرانی‌ها حاضر در جمع برترین‌های کنکور به یک نفر کاهش یافت و علیرضا محمدحسنی از ساری رتبه ۹ گروه تجربی را کسب کرد. البته بنا به اعلام مسئولان وقت آموزش و پرورش مازندران، در کنکور آن سال ۲۶۱ دانش‌آموز استان رتبه زیر یکهزار کسب کرده بودند که مازندران را کماکان در جایگاه دوم کشور قرار می‌داد.

سال ۱۳۹۳ دو دانش‌آموز مازندرانی توانستند در دو گروه رتبه تک‌رقمی کسب کنند. میعاد لقایی از بابلسر و امیر نوری‌پور از آمل به ترتیب رتبه‌های ۸ و ۹ گروه ریاضی و فنی را کسب کردند.

این تعداد رتبه در سال ۱۳۹۴ نیز تکرار شد. در این سال وحید بالازاده مرشت از بابلسر رتبه ۳ ریاضی را به دست آورد و معین علا از شهرستان نور رتبه ۸ تجربی کنکور سراسری آن سال را به نام خود ثبت کرد.

در کنکور سراسری ۱۳۹۵ هم مازندران یک دانش‌آموز بین برترین‌های کنکور داشت. پارسا سیفی رتبه ۱۰ گروه علوم تجربی را کسب کرده بود.

واگن خالی مازندران در قطار برترین‌های کنکور ۱۴۰۰

سهم مازندران در سال ۱۳۹۶ کسب دو رتبه برتر بود که هر دو رتبه نیز در گروه علوم تجربی ثبت شد. محمدرضا نادری و یاسمن میر هر دو از بابل به ترتیب رتبه‌های ۳ و ۶ تجربی را کسب کردند.

سال ۱۳۹۷ هم مازندران دو رتبه برتر کنکوری داشت که یکی از آن‌ها رتبه اول کنکور بود. علیرضا شاطری از بابلسر توانست در کنکور آن سال پس از سال‌ها رتبه یک کنکور را به نام مازندران ثبت کند و نفر اول کنکور گروه ریاضی شود. علیرضا فتحی از ساری هم رتبه ۱۰ گروه انسانی را کسب کرده بود.

سهم مازندران از برترین‌های کنکور ۱۳۹۸ هم یک رتبه بود. سید ارشان دلیلی از ساری موفق شد رتبه ۶ کنکور ریاضی را کسب کند.

اما در سال ۱۳۹۹ پس از هفت سال یک بار دیگر تعداد برترین‌های مازندران در کنکور سراسری به سه رتبه در سه گروه رسید و این نخستین بار بود که پراکندگی رتبه‌ها در سه گروه آزمایشی رقم می‌خورد. علی‌رضا چلابیان از آمل رتبه ۲ رشته انسانی را کسب کرد، کسری ملیحی از ساری رتبه ۶ علوم ریاضی را به دست آورد و محمدمهدی قلی زاده از بابل رتبه ۱۰ کنکور علوم تجربی را به نام خود ثبت کرد.

مروری بر کنکور سراسری ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که دانش‌آموزان مازندرانی در هر سال بین یک تا ۳ رتبه از ۱۰ رتبه برتر کنکور در گروه‌های مختلف را از آن خود می‌کردند، اما این روند در کنکور امسال متوقف شد و هیچ سهمی از برترین‌های کنکور به دانش‌آموزان مازندرانی نرسید.

البته هنوز آمار رتبه‌های زیر هزار مازندران توسط مسئولان آموزش و پرورش این استان اعلام نشده تا بتوان ارزیابی جامع‌تری از وضعیت دانش‌آموزان مازندرانی در کنکور نسبت به سال‌های گذشته داشت ، اما جای خالی نام مازندران در بین برترین‌های کنکور با توجه به پیشینه موفق این استان در فرآیند تحصیلی و آموزشی، نکته قابل تأملی است که می‌تواند محل بحث و بررسی کارشناسان حوزه آموزش و به ویژه آموزش متوسطه در مازندران قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha