«اکبر پازوکی» امروز (چهارشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به رکود عمیق این روزهای بازار لوازمخانگی اشاره کرد و افزود: اکنون کالا در بازار به اندازه کافی وجود دارد، اما خریداری نیست.
وی، دلیل این مساله را پایین بودن قدرت خرید مردم عنوان کرد و بیانداشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم و صفر خریدها به حداقل خود خواهد رسید و بهجز اندک نوعروسان که به دنبال تکمیل جهیزیه خود هستند، کسی برای خرید مراجعه نمیکند.
این مقام صنفی یادآوریکرد: در چند ماه گذشته با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، مس و مواد پتروشیمی، قیمت تمام شده تولیدات افزایش یافته و تولیدکنندگان نیز قیمت محصولات خود را بین ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش دادهاند که به تشدید رکود انجامیده است.
وی گفت: در سالهای گذشته برخی فروشندگان با ارائه کالاها به صورت اقساطی و با حداقل سود، تنور بازار را گرم نگه میداشتند، اما این روزها وضعیت به گونهای است که قدرت خرید کسبه نیز کاهش یافته است.
پازوکی ادامهداد: اگر یک کاسب در سال ۹۶ میتوانست با سرمایه خود ۱۰ یخچال ساید خریداری کند، امروز به ۲ یخچال رسیده و بر این اساس نمیتواند همچون گذشته برنامههای فروش متنوعی را برای حفظ مشتریان خود اجرایی کند.
وی همچنین با اشاره به برخی کارتهای خرید کالا ارائه شده به مشتریان برای تهیه لوازمخانگی، تصریحکرد: حتی نیمی از این کارتها صرف خرید کالا نمیشود و عمده افراد این کارتها را برای پرداخت اجاره خانه، تکمیل پول پیش مورد نیاز رهن منازل و سایر نیازها هزینه میکنند.
رییس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی تهران اضافهکرد: به همین دلیل، این روزها بازار تعمیرات لوازمخانگی بیش از سالهای گذشته داغ شده و افراد تا حد امکان برای تعمیر و نه تعویض و جایگزینی لوازمخانگی اقدام میکنند.
به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۹۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع ماشین لباسشویی توسط شرکتهای داخلی از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه و رشد ۴۰ درصدی آن در همسنجی با پارسال است.
برپایه این آمارها، تولیدکنندگان لوازمخانگی سه ماهه نخست امسال را با تولید ۴۸۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال و فریزر به پایان بردند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید ۳۷۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه) رشد ۲۹.۱ درصدی نشان میدهد.
همچنین تا پایان خرداد ماه کارخانجات داخلی با ثبت رشد ۱۹.۹ درصدی در تولید تلویزیون، ۲۶۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه از این محصول تولید کردند. این در حالی است که آمار بهار ۹۹ تلویزیونسازان ۲۴۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه بود.
نظر شما