عزاداری های ماه محرم در میاندوآب با محوریت سلامت مردم برگزار شود

مهاباد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میاندوآب گفت: عزاداری‌های ماه محرم در این شهرستان با محوریت سلامت مردم مورد توجه ویژه قرار گرفته و با محتوای جدید برگزار شود.

صمد اکبری روز چهارشنبه در جلسه شئونات فرهنگی میاندوآب اظهار داشت: هیچ مصوبه‌ای مهم‌تر و اساسی‌تر از منویات مقام معظم رهبری و پیام عاشورا نیست که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تقارن شرایط کرونایی در این ۲ سال با ماه محرم امتحانی برای هیئات‌ مذهبی و عزاداری‌ها و در واقع امتحان قانون گرایی، ولایت پذیری و عمل به واجبات است، اضافه کرد: هیات یک تشکل مردمی در قبال احساس مسوولیت شرعی و دینی است که با گردآمدن کنار هم می‌خواهند علم امام حسین (ع) را سرپا نگه دارند.

وی با اشاره به مدنظر قرار دادن تبعات جبران‌ناپذیر ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: مقایسه فعالیت برخی صنوف با هیات‌های عزاداری قابل قبول نیست چراکه عزاداری دارای پیام خاص و انتقال فرهنگ‌های مختلف به جامعه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میاندوآب با تاکید بر اینکه نباید دوگانگی سلامت و عزاداری در جامعه ایجاد شود، اظهار داشت: همچنین نباید به برخی‌ها اجازه داد تا با طرح برخی مسایل اصل عزاداری ماه محرم را زیرسوال ببرند چرا که برای این قبیل افراد سلامت جامعه، پیام محرم و اصل نظام مهم نیست.

سیاه‌پوش کردن شهر میاندوآب در ایام محرم اولویت مسوولان باشد

اکبری با تاکید بر فضاسازی شهر در ماه محرم، افزود: سیاه پوش کردن شهر تنها به منزله رفع تکلیف و مشابه برنامه‌های قبل نباشد چرا که در محدودیت‌های کرونایی با آذین‌بندی شهر و یا با اجرای برخی برنامه‌ها می‌توان خلا ها را پر کرد.

وی با بیان اینکه باید شهرداری‌، اتاق اصناف و حتی هیئات مذهبی میاندوآب‌ نسبت به سیاه‌پوش کردن آن اقدام کنند، افزود: همچنین ایستگاه‌های صلواتی به عنوان موکبان سلامت فعالیت کنند و در کنار پخش چای و سایر نذورات، ماسک هم توزیع کنند و یا در کنار پخش نوای حسینی، پیام بهداشتی پخش کنند.

وی با بیان اینکه این اقدام ها در راستای هدفمند کردن فعالیت هیات‌های عزاداری است، گفت: سلامت نفس و جان از واجبات دینی است و باید در ایام سوگواری محرم مورد توجه قرار گیرد.

قشر مذهبی، دستورالعمل های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کند

جانشین ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب نیز در این جلسه با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد عزاداری محرم هر تصمیم بگیرد تابع آن هستیم، گفت: در پاندمی کرونا قشر مذهبی، بیشترین رعایت دستورالعمل های بهداشتی را داشته اند که مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفتند.

سرهنگ پاسدار حسین فرج زاده افزود: هیئت های مذهبی امسال نیز باید دستورالعمل ها را رعایت کنند و مسائل بهداشتی به جد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید شان محرم و امام حسین(ع) حفظ شود، اظهار داشت: همه تابع قوانین و دستورالعمل ها هستیم و هر آن چه را ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم بگیرد برای ما لازم الاجراست.

هیات‌های عزاداری از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند

رییس اداره تبلیغات اسلامی میاندوآب‌ هم در این جلسه گفت: هیات‌های عزاداری از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند و در این زمینه هماهنگی های لازم برای ارائه دستورالعمل ها و توصیه ها به روسای هیات‌ها و مداحان انجام می گیرد.

حجت‌الاسلام عادل نجفیان نیز با اشاره به دستورالعمل برگزاری برنامه های ماه محرم، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد عزاداری محرم هر تصمیم بگیرد ما تابع هستیم.

وی افزود: مراسم‌های ماه محرم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک ‌برگزار می شود و تجمع دسته‌های عزاداری نیز ممنوع عنوان شده است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی میاندوآب‌ با بیان اینکه برگزاری روضه های خانگی ممنوع است، افزود: در ایستگاه‌های صلواتی نیز ماسک و لوازم بهداشتی توزیع می شود.

در شهرستان میاندوآب ۳۵۰ مداح ساماندهی شده در قالب ۴۸۰ هیات عزاداری فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha