همزمانی کشت محصولات کشاورزی در استان های جنوبی نیازمند چاره اندیشی است

بندرعباس- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: همزمانی کشت محصولات کشاورزی در استان های جنوبی باعث شده تا در یک دوره کوتاه، حجم بالایی از محصولات تولید شود که باید برای رفع این چالش چاره اندیشی شود.

علی رئوفی روز پنجشنبه در نشست با نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از اعضای کمسیون، با اشاره به نابسامانی بازار فروش محصولات صیفی و باغی کشاورزان هرمزگانی افزود: حرکت کشاورزان به سمت کشت های تک محصولی چالش دیگری است که بهره برداران استان های جنوبی با آن مواجه هستند و ضروریست انواع کشت های قابل صرفه برای کشاورزان در بین آن‌ها ترویج شود.
وی بیان داشت: صیفی کاران هرمزگانی به ویژه پیازکاران، بادمجان کاران، هندوانه کاران، خیارکاران و گوجه کاران با چالش اساسی فروش محصولات تولیدی و افت شدید قیمت مواجه هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اظهارداشت: به دلیل افت شدید قیمت محصولات کشاورزی ، هزینه تولید محصول جبران نمی شود و دسترنج صیفی کاران هرمزگان و محصولات مرغوب آنها در مزارع رها می شود.
رئوفی خاطرنشان کرد: افت شدید قیمت محصولات کشاورزی و نبود بازار مناسب فروش، چالشی است که هر سال گریبانگیر قشر زحمتکش کشاورزان هرمزگان است.

وی ادامه داد: باتوجه به وضعیت نابسامانی که بازار محصولات کشاورزی دارد، تغییر رویکرد در این بخش برای جلوگیری از ورشکستگی کشاورزان هرمزگانی و سایر استان ها اجتناب ناپذیر است.
معاون استاندار هرمزگان تصریح کرد: خرید تضمینی  یکی از راه‌هایی است که می تواند بخشی از دغدغه های کشاورزان در زمینه فروش محصولات را برطرف کند و این تجربه موفقی است که در بسیاری از کشورها از جمله هندوستان اجرا شد  و کشاورزی در این کشور رونق گرفته است.
وی تصریح کرد: توسعه صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی در قطب های کشاورزی هرمزگان نیز ضروری است.
رئوفی همچنین با اشاره به اهمیت تخلیه و بارگیری  کالاهای اساسی در همه بنادر کشور گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در همه بنادر کشور و تعیین استان های معین می تواند در کاهش هزینه حمل و نقل کالاهای اساسی و نهاده های دامی به سراسر کشور در کمترین زمان ممکن اثرگذار باشد.
در استان هرمزگان ۱۶۹ واحد صنایع تبدیلی با اشتغال بیش از چهار هزار و ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و ۵۰۰ نفر به صورت فصلی با سرمایه گذاری بالغ بر چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال فعال می‌باشد.
 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha