امام جمعه بندرعباس:رویکرد امام سجاد(ع) در شرایط خفقان،انتخاب دعا بود

بندرعباس- ایرنا- نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: امام سجاد(ع)با توجه به خفقانی که در جامعه حاکم بود، رویکرد دعا را برگزید و معارف ارزشمند و عالی اسلام را مطرح کرد تا زمینه جامعه سازی اسلامی فراهم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده پنجشنبه همزمان با روز مباهله در هفتمین همایش حضرت سیدالعابدین،تربیت نیروی انسانی مؤمن را مقدمه تشکیل تمدن نوین اسلامی برشمرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در گام دوم انقلاب روی سه مساله انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی تاکید کردند.

وی اضافه کرد: امروز نیز  ساختن نیروی مومن که بتواند جامعه سازی کند و زمینه را برای ساخت تمدن نوین اسلامی فراهم کند، بسیار ضروری است.
رییس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) یادآور شد: با نگاهی به حیات امام سجاد(ع) و نقش صحیفه سجادیه در دوران امامت آن حضرت می توانیم به خوبی درک کنیم که این کتاب چقدر می تواند در انسان‌سازی و جامعه‌سازی به ما کمک کند.
وی گفت: وضعیت جامعه دوران امامت آن حضرت به گونه ای بود که امام سجاد(ع) فرمود: « «ما بمکة والمدینة عشرون رجلا یحبنا» (در سراسر مکه و مدینه حتی بیست نفر نیست که دوستدار ما اهل بیت علیهم السلام باشد).
امام جمعه بندرعباس افزود: انزوای خط اهل بیت(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) و دوران امام سجاد(ع) تا به این مرحله رسیده بود که به سختی می شد افرادی را پیدا کرد که اندیشه های امام و ولایت را با تمام وجود خود پذیرفته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده خاطرنشان کرد: با وجود چنین کمبودهایی، امام سجاد(ع) اقدام به جامعه‌سازی و انسان سازی و تربیت افراد کرد و امام باقر(ع) نیز  همان رویکرد پدر بزرگوارش را ادامه و نهضت علمی را شکل داد.
وی یادآورشد:  می توانیم با رویکرد دعا و آنچه که در صحیفه بیان شده، بسیاری از خلاءها را پر کنیم و اگر بخواهیم با دنیا سخن بگوییم باید به سمت صحیفه بازگشت کنیم که بازگشت به فطرت انسان است و می توان با زبان فطرت با دنیای کفر، دنیای غیر اسلامی سخن گفت.
 نماینده ولی فقیه در هرمزگان افزود: می توانیم این حرکت مبارک را استمرار بخشیده و نه تنها برای ملت عزیزمان که برای ملت های دنیا با رجوع به فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت این معارف را مطرح کرده و ترویج مکتب اهل بیت(ع) را در این مسیر ادامه داده و راه را هموار کنیم.
وی ادامه داد: از محققان درخواست می کنم با رویکرد انسان سازی و جامعه‌سازی برای ایفای نقش در تمدن نوین اسلامی با استفاده از صحیفه و ذیل این کنگره حمایت و حرکت کنند.
در ادامه این همایش دبیر علمی کنگره امام سجاد(ع) اظهار کرد: امسال هفتمین سال برگزاری همایش حضرت سیدالعابدین(ع) است که در کنار کنگره امام سجاد(ع) برگزار می شود.

صحیفه مظلوم است

حجت الاسلام«محمدعلی لبخندان» ادامه داد: واقعیت آن است که صحیفه سجادیه مظلوم است و آن گونه که در شأن صحیفه باشد کار نشده و نیاز دارد که در این عرصه فعالیت گسترده تری صورت پذیرد که برای تحقق این مهم، تبلیغ فرهنگ صحیفه اهمیت دارد.
همچنین در بخش دیگری از این همایش رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت: کسانی که در شهر بندرعباس کنگره امام سجاد(ع) را برگزار کردند مانند بیشتر کنگره ها آن را محدود به یک روز نکردند و از سوی دیگر متوجه شدند که باید برای قوت بخشیدن به کار در این عرصه باید با حوزه علمیه قم گره بخورند تا صحیفه در عالم اسلام و جهان توسعه یابد.

حجت الاسلام «محمدصادق کفیل» ادامه داد: اصل کار را از امروز که مصادف با روز مباهله است آغاز می کنیم و امیدواریم در سایه این فعالیت ها صحیفه را از غربت نجات دهیم و زمینه‌ساز توسعه معارف ناب آن باشیم.
در حال حاضر، بخش بین الملل کنگره امام سجاد (ع) در بیش از ۲۰ کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha