کرونا هر ۳۰ دقیقه جان یک مازندرانی را می‌گیرد

ساری – ایرنا – کرونای هندی در ۲۴ ساعت گذشته تقریبا هر ۳۰ دقیقه جان یک مازندرانی را گرفت تا با مرگ ۴۹ نفر در یک شبانه‌روز -معادل ۱۱.۲ درصد آمار کشوری- بحران کرونا در این استان پررنگ‌تر از روزهای سیاه گذشته شود. اما میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی در مازندران همچنان روندی کاهشی را دنبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، موج پنجم کرونا در مازندران با سرعتی عجیب و بدون توقف، همچنان با شیبی عمودی در نمودارها در حال بلندتر شدن است و قربانی می‌گیرد. به طوری که برای نخستین بار تعداد قربانیان کرونا در موج پنجم به ۴۹ نفر رسید. به عبارتی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در هر نیم ساعت یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

ثبت این تعداد مرگ کرونایی در مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته وقتی در مقایسه با مجموع مرگ‌های کرونایی کشور طی همین مدت قرار بگیرد، هولناکی وضعیت کرونا در مازندران را بیشتر نشان می‌دهد. تعداد قربانیان کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۳ نفر بود که ۴۹ نفر از این تعداد، یعنی ۱۱.۲ درصد در مازندران رقم خورد.

تعداد بستری‌شدگان جدید نیز در ۲۴ ساعت اخیر برای نخستین بار از مرز ۸۰۰ نفر گذشت و به ۸۰۳ نفر رسید و با اضافه شدن ۱۲۶ بیمار دیگر به بستری‌شدگان کرونایی، تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به سه هزار و ۸۵۳ نفر برسد. از این تعداد ۴۱۳ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که با آمارهای روز چهارشنبه ۱۳ مرداد برابر است.

تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا ظهر امروز چهاردهم مرداد به ۳۲۴ نفر رسید که با احتساب مجموع قربانیان چهار ماه نخست سال، تعداد جان‌باختگان این استان بر اثر ابتلا به کووید۱۹ را به یک‌هزار و ۸۶ نفر رسانده است.

بنا به پیش‌بینی کارشناسان و مسئولان بهداشتی، آمار مرگ‌های کرونایی مازندران احتمالا کماکان افزایشی خواهد بود و پس از رسیدن موج پنجم کرونا به قله نمودار و نزولی شدن آمار بستری‌شدگان این آمارها بیشتر نیز خواهد شد.

مرگ‌های کرونایی در حالی به ۴۹ نفر در شبانه‌روز رسیده که گروه‌های سنی بالای ۵۵ سال مازندران واکسینه شده‌اند و بخش زیادی از آن‌ها در مقابل این بیماری مصون شده‌اند. اما با این حال به دلیل شیوع بسیار گسترده ویروس و بی‌توجهی به پروتکل‌ها روند مرگ‌های کرونایی استان بالاست که بنا بر مشاهدات و شنیده‌ها بخش زیادی از مرگ‌ها در این موج مربوط به گروه سنی میانسال‌ها و جوانان است.

کرونا هر دو ساعت جان یک مازندرانی را می‌گیرد

در انتظار محدودیت‌های ویژه

با وجود وضعیت فوق حاد کرونایی در مازندران و ثبت آمارهای نگران‌کننده و افزایش تعداد قربانیان در هر شبانه‌روز، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان به پایین‌ترین حد ممکن در یک سال اخیر رسیده و محدودیت‌های مربوط به مناطق قرمز و نارنجی نیز در شهرستان اعمال نمی‌شود.

 از سوی دیگر عادی‌انگاری اجتماعی نسبت به کرونا و رعایت نکات بهداشتی دوران همه‌گیری به شدت افزایش یافته است و حتی استفاده از ماسک در اماکن عمومی توسط برخی افراد رعایت نمی‌شود. برپا بودن محافل خانوادگی و جشن‌ها و مجالس عزا بابت فوت افراد نیز از دیگر چالش‌های مهم این روزهای مازندران است که تا کنون تمام هشدارها و آمارهای رو به رشد کرونایی نتوانسته عامل بازدارنده در مقابل این عادی‌انگاری‌ها باشد.

شرایط حاد کرونایی در شهرستان‌های مختلف مازندران سبب شده مسئولان برخی شهرستان‌ها از جمله آمل و قائمشهر درخواست‌هایی برای تعطیلی دو هفته‌ای این مناطق و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه را به استانداری ارائه کنند. اما به گفته معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است و دست‌کم تا روز شنبه باید منتظر ماند تا دید این ستاد در مورد مازندران که به گفته مسئولان بیشترین رشد صعودی آمارهای کرونایی در کشور را دارد چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

حسین حسن‌نژاد روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جلسه روز چهارشنبه برخی از درخواست‌های استان‌ها و کمیته‌های مختلف مطرح شد. ما نیز برای اعمال برخی محدودیت‌های ویژه در مازندران درخواست‌هایی به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردیم که در جلسه ستاد روز شنبه باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: متأسفانه سرعت سرایت سویه جدید کرونا بسیار بالاست و از طرفی به دلیل خستگی، کم شدن آستانه تحمل یا بی‌تفاوت شدن نسبت به هشدارها شاهد عادی‌انگاری گسترده جامعه نسبت به کرونا هستیم.

این مسئول تصریح کرد: میزان رعایت پروکل‌های بهداشتی در ماه‌های اخیر بیشتر بود. پارسال در این روزها رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران حدود ۸۵ درصد بود که تقریبا بهترین حالت ممکن است. نتیجه آن هم فاصله طولانی بین موج دوم و سوم در مازندران بود. اما بلافاصله پس از افزایش عادی‌انگاری دوباره شاهد اوج گرفتن کرونا بودیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: متأسفانه با وجود تمام هشدارهایی که طی روزهای اخیر داده شد و اعلام امارهای نگران‌کننده و تلخی که طی روزهای اخیر ثبت شده، به جای این که طی یک هفته اخیر آمار رعایت پروتکل‌ها در استان افزایش یابد، بین ۵ تا ۷ درصد کم شده و این بسیار نگران‌کننده است.

سرریز ظرفیت بیمارستانی مازندران

ظرفیت ثابت تخت‌های بیمارستانی دولتی و خصوصی مازندران حدود چهار هزار و ۵۰۰ تخت است، در حال حاضر بیش از سه هزار و ۸۵۰ تخت بیمارستانی مازندران در اختیار بیماران کرونایی است. به عبارتی دیگر بیش از ۸۵ درصد ظرفیت بیمارستانی مازندران را  بیماران کرونایی اِشغال کرده‌اند که این موضوع فرآیند ارائه خدمات درمانی به سایر بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

کرونا هر دو ساعت جان یک مازندرانی را می‌گیرد

مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران طی روزهای اخیر اقداماتی برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و برپایی تخت‌های موقت در فضاهایی مانند نمازخانه و راهرو بیمارستان‌ها انجام داده‌اند. اما این اقدامات نیز پاسخ روند افزایشی بستری‌شدگان کرونایی مازندران را نداد. به همین دلیل در شهرستان بابل سالن ورزشی مخابرات برای پذیرش بیماران بستری‌موقت کرونایی و ارائه خدمات سرپایی به بیماران تجهیز و راه‌اندازی شد.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارد. روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعدادمناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید.

 موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha