جابه‌جایی نور و میاندورود در رنگ‌بندی جدید کرونایی

ساری – ایرنا – تعداد مناطق با وضعیت قرمز مازندران در جدیدترین ارزیابی سامانه ماسک در حالی همچنان ۲۰ شهرستان است که یک شهرستان به جمع مناطق قرمز اضافه شده و یک شهرستان هم با خروج از وضعیت قرمز در دسته مناطق نارنجی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های سراسر کشور را اعلام کرد که بر اساس آن تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز از ۲۸۵ شهرستان در تاریخ هشتم مرداد به ۳۳۶ شهرستان افزایش یافته و تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز نیز از ۱۱۰ شهرستان به ۸۴ شهرستان کاهش یافته است. همچنین تعداد شهرستان‌های با وضعیت زرد نیز در اطلاعیه قبلی سامانه ماسک ۵۳ بود که اکنون به ۲۸ رسیده است.

بنا به اعلام سامانه ماسک، در مازندران شهرستان میاندورود که تا روز جمعه ۱۵ مرداد در وضعیت نارنجی قرار داشت به جمع مناطق قرمز اضافه شد و از ۱۶ مرداد محدودیت‌های کرونایی ویژه مناطق قرمز در این شهرستان باید اعمال شود. البته در موج پنجم کرونا توجهی به اعمال محدودیت‌های کرونایی نشده است.

شهرستان نور هم که از ۱۵ تیر به جمع شهرستان‌های با وضعیت قرمز مازندران اضافه شده بود پس از یک ماه قرار داشتن در وضعیت قرمز کرونایی، از این رنگ‌بندی خارج شد و در بین شهرهای نارنجی کشور قرار گرفت.

 به این ترتیب نور نخستین شهرستانی است که در موج پنجم کرونا با کاهش آمارهای کرونایی مواجه شده و از وضعیت قرمز خارج می‌شود. شهرستان سیمرغ نیز همچنان بدون تغییر نسبت به اطلاعیه‌های پیشین سامانه ماسک در وضعیت نارنجی قرار دارد ، اما سایر شهرستان‌های مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند به طوری که تعداد شهرستان‌های مازندران که رنگ کبود کرونایی دارند در ارزیابی‌ جدید سامانه ماسک بیشتر از ارزیابی هشتم مرداد است.

کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران تأکید می‌کنند که وضعیت کرونا در  این استان همچنان رو به رشد و صعودی است و نباید خروج یک شهرستان از وضعیت قرمز را به عنوان خارج شدن آن شهرستان از وضعیت پرخطر تلقی کرد. به اعتقاد کارشناسان، تا زمانی که آمارها صعودی است و رعایت پروتکل‌ها در استان پایین باشد، خطر شهروندان همه شهرستان‌ها را تهدید می‌کند. به همین دلیل شهروندان مناطق نارنجی و بویژه شهرستان نور که از وضعیت قرمز خارج شده نباید رفتار عادی‌انگارانه نسبت به کرونا داشته باشند.

استمرار روند افزایشی آمار کرونا در مازندران

مازندران هنوز به قله موج پنجم نرسیده و پیش‌بینی می‌شود که تعداد مرگ‌های کرونایی استان طی روزهای آتی و پس از گذراندن پیک موج پنجم احتمالا بیشتر هم خواهد شد. این در حالی است که رکورد مرگ‌های کرونایی مازندران طی یک ۲۴ ساعت، در شبانه‌روز منتهی به ظهر پنجشنبه ۱۴ مرداد با فوت ۴۹ نفر شکسته شد. مجموع تعداد جان‌باختگان کرونایی مازندران از یکم مرداد تا ظهر جمعه ۱۵ مرداد به ۳۶۱ نفر رسیده است. با این آمار تعداد مجموع قربانیان کرونا در مازندران از یکم فروردین تا ظهر ۱۵ مرداد نیز به یکهزار و ۱۲۳ نفر رسید.

جابه‌جایی نور و میاندورود در رنگ‌بندی جدید کرونایی

خروج یک شهرستان مازندران از وضعیت قرمز کرونایی در حالی رقم خورده است که آمارهای کرونا در این استان همچنان در مسیری صعودی قرار دارد و تعداد بستری‌شدگان کرونایی استان به بیش از چهار هزار نفر رسیده است.

 آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه نشان می‌دهد که مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان به چهار هزار و پنج نفر رسید. همچنین کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز پنجشنبه ۱۴ مرداد تقریبا هر ۳۰ دقیقه جان یک مازندرانی را گرفت تا با مرگ ۴۹ نفر در یک شبانه‌روز، ۱۱.۲ درصد آمار مرگ‌های کرونایی کشور در این بازه زمانی به نام مازندران ثبت شود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند. روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت.

 سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان‌های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعداد مناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید که همچنان با وجود خروج یک شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی، با توجه به اضافه شدن میاندورود به مناطق قرمز، همچنان تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی مازندران ۲۰ است.

 موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha