۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84428955
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خشکسالی بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال به کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی شامل باغی، زراعی، دامی، مراتع و دامپزشکی این استان در سال زراعی جاری خسارت زد.

عبدالله یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان خسارت، ۱۵ هزار و ۲۲ میلیارد ریال مربوط به بخش زراعی، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به باغ ها و بیش ار پنج هزار و ۲۱۵ ریال در حوزه دام و دامپزشکی بوده است.

وی افزود: همچنین خشکسالی به مرتع و بیابان استان بیش از هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال و منابع آبی در بخش کشاورزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

یوسفی اظهار داشت: خشکسالی پدیده ای طبیعی است که در سطح جهانی شکل می‌گیرد و به صورت منطقه‌ای نمایان می‌شود وقوع آن اجتناب ناپذیر است و فقط با شناخت قانونمندی های حاکم بر آن و انجام روش‌های مناسب می‌توان خسارات این بلایای طبیعی را کاهش داد.

وی گفت: در خشکسالی مراحل مختلفی وجود دارد که در ابتدا با تغییرات جوی از جمله کم شدن بارندگی، افزایش دما و زیاد شدن تبخیر و تعرق اتفاق می افتد و به علت عدم تامین آب مورد نیاز گیاه در مراتع و جنگل ها خشکسالی به وقوع رخ می دهد و تنش های گیاهی آغاز می‌شود که این تنش‌ها بسته به مدت و شدت آن متفاوت است.

یوسفی افزود: کاهش تولیدات گیاهی کاهش تولیدات دامی را نیز به دنبال دارد و آثار آن به صورت اثرات اجتماعی اقتصادی و زیست محیطی بروز می کند که در این مرحله از وقوع خشکسالی مطلع می شویم در حالی که این مرحله پایان کار بوده و آثار تخریبی خشکسالی نمایان شده است.

وی گفت: وقوع خشکسالی اجتناب ناپذیر بوده و نمی توان مانع آن شد و تنها با تصمیم گیری روش های صحیح مدیریتی می‌توان خسارات حاصل از آن را کاهش داد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی کل اراضی کشاورزی استان را ۳۲۷ هزار و ۹۱۱ هکتار عنوان کرد و گفت: از مجموع این میزان ۱۲۴ هزار و ۵۲۱ هکتار شامل حدود ۳۸ درصد اراضی زراعی آبی ، ۱۶۱ هزار و ۸۸۳ هکتار شامل ۴۹ درصد  اراضی زراعی دیم است؛ همچنین ۴۱ هزار و ۵۰۷ هکتار نیز شامل باغ آبی و دیم است.

یوسفی با بیان اینکه از نظر اقلیمی خراسان شمالی در ناحیه خشک و نیمه خشک واقع شده است و متوسط بارندگی طولانی مدت استان حدود ۲۶۳ میلیمتر است، گفت: میزان مصرف آب در حال حاضر حدود ۹۹۷ میلیون مترمکعب در سال است که حدود ۴۸ درصد از منابع آب سطحی و ۵۵ درصد از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

بیش از ۴۰ درصد در اراضی کشاورزی استان هم اکنون با تنش آبی مواجه است.

حدود ۸۰ هزار نفر در خراسان شمالی بهره بردار کشاورزی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha