مهم‌ترین رویدادهای خبری چهارمحال و بختیاری در سومین هفته از مرداد ۱۴۰۰

شهرکرد - ایرنا - کاهش ۵۷۰ میلیون مترمکعبی ذخایر آب زیرزمینی، راه‌اندازی بیمارستان صحرایی برای بیماران مبتلا به کرونا در شهرکرد و معرفی برگزیدگان جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی مناطق زاگرس‌نشین از مهم‌ترین رویدادهای خبری چهارمحال و بختیاری در هفته سوم مرداد ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.

در این هفته، چهارمحال و بختیاری میزبان مسعود سلیمانی رییس فدراسیون اسکواش و آرش میراسماعیلی رییس فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران بود که به منظور شرکت در مجامع سالیانه و انتخاباتی هیات‌های ورزشی و دیدار و گفت‌وگو با مسوولان و جامعه ورزشی این ۲ رشته به استان سفر کردند.

آغاز واکسیناسیون خبرنگاران، برگزاری آیین کلنگ‌زنی خانه اسکواش استان، برپایی نشست شورای اداری استان، اجرای آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی مناطق زاگرس‌نشین و برگزاری نشست اعضای شورای شهر و شهردار شهرکرد با خبرنگاران نیز از دیگر رویدادهای خبری هفته سوم مرداد ۱۴۰۰ در چهارمحال و بختیاری است.

شرایط رسیدن به تحول در کشور با فعالیت دولت جدید آغاز شد

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به شکل‌گیری دولت سیزدهم و آغاز به کار رییس‌جمهوری جدید گفت:‌ شرایط تعقل و اثربخشی برای رسیدن به تحول در کشور آغاز شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام تاکید کرد: نظر و دیدگاه حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی مبنی بر این‌که رییس‌جمهوری همه مردم است باید حاکم شود و سلیقه‌های مختلف در میدان باشند.

وی رعایت سعه صدر در عزل و نصب‌های جدید را ضروری دانست و تصریح کرد: باید با همدلی بیشتر برای سپردن سریع‌تر مسؤولیت‌ها به افراد منتخب دولت و حمایت از آنان تلاش شود.

ذخایر آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری ۵۷۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به تبعات خشکسالی و تغییر اقلیم بر منابع آب این استان به ویژه در بخش ذخایر زیرزمینی گفت: تداوم خشک‌سالی در طول سال‌های اخیر، دشت‌های استان را در وضعیت ناگواری قرار داده است و منابع آب زیرزمینی با افت شدید مواجه شده به طوری که از ۱۰ دشت اصلی استان ۶ دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

فردوس کریمی وابستگی استان به منابع آب زیرزمینی را بیش از ۷۰ درصد اعلام کرد و افزود: افت ذخایر زیرزمینی بی‌شک استان را برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت با مشکل مواجه کرده و این موضوع استفاده از آب سطحی به جای منابع زیرزمینی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

۲۰ هزار میلیارد تومان در چهارمحال و بختیاری سرمایه‌گذاری شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این مبلغ سرمایه‌گذاری در دولت دوازدهم و در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری انجام شده است، گفت: حاصل این حجم سرمایه‌گذاری در استان تثبیت و رونق اشتغال بود به طوری که نرخ بیکاری استان از ۲۰.۹۸ درصد در سال ۹۶ به ۱۵.۲ درصد در پایان سال ۹۹ رسید.

الله‌کرم نصیری در عین حال تلاش استان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را به واسطه تحریم‌ها ناموفق ارزیابی کرد و افزود: این تحریم‌ها با وجود همه تلاش‌هایی که در راستای بهبود وضعیت معیشت و رفاه مردم انجام گرفت اما برای مسوولان در حوزه اقتصادی مشکلات بسیاری به وجود آورد.

وی همچنین از پرداخت سه هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان تسهیلات در استان در قالب تسهیلات رونق تولید، تبصره ۱۸، کمک‌های فنی و اعتباری، مشاغل خانگی و اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان خبر داد و افزود: این تسهیلات در رونق سرمایه‌گذاری در استان نقش بسزایی داشته است.

بیمارستان صحرایی برای بیماران مبتلا به کرونا در شهرکرد راه‌اندازی شد

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با افزایش تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، بیمارستان صحرایی از نهم مرداد در محوطه بیمارستان کاشانی شهرکرد برپا شد.

محمد حیدری افزود: این بیمارستان ۳۶ تختخوابی به همت اورژانس استان برپا شده است و آماده خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا است.

سه ‌هزار نفر از عشایر چهارمحال و بختیاری برای کارت تردد ثبت‌نام کردند

رییس اداره بهسازی امور تولید امور عشایر چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه کارت تردد عشایری یک کارت هویتی برای ارائه خدمات به جامعه عشایری است، افزود: ثبت اطلاعات این تعداد از عشایر در سامانه انجام شده است تا کارت تردد برای آن‌ها صادر شود و صدور کارت عشایر تا پایان زمان کوچ عشایر در استان ادامه دارد.

شیرزاد کرمی افزود: تمام اطلاعات عشایر در سامانه ثبت شده است و پس از صدور کارت تردد، دفترچه‌های عشایری باطل خواهد شد و ارائه خدمات و تسهیلات و نهاده‌های دامی به عشایر فقط با کارت شناسایی دامداری و تردد دام انجام می‌شود.

عملیات ساخت خانه اسکواش چهارمحال و بختیاری آغاز شد

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این ساختمان ورزشی با کمک خیرین و در مجموعه ورزشی تختی شهرکرد ساخته خواهد شد، گفت: ایجاد سه کورت‌ اسکواش به همراه فضاهای جانبی در خانه اسکواش پیش‌بینی شده است که امید می‌رود پس از اجرای فونداسیون، مراحل تکمیل و آماده‌سازی آن نیز با جذب حمایت‌های مالی خیرین ورزشی ادامه یابد.

حمید کریمی افزود: خانه اسکواش نخستین زیرساختی است که برای توسعه این رشته ورزشی در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود و با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای ورزشی موجود در استان، در آینده‌ای نه چندان دور چهارمحال و بختیاری به جمع مدال‌آوران ملی و جهانی این رشته خواهد پیوست.

۶۰ هزار مترمربع اراضی دولتی در شهرکرد آزادسازی شد

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۵۰ هزار مترمربع از این اراضی واقع در منظریه شهرکرد بود که از سوی ماموران یگان حفاظت از اراضی، خلع ید شد.

سید احسان حسینی با بیان اینکه همچنین بیش از ۱۰ هزار مترمربع اراضی ملی واقع در منظریه با دستور مرجع قضایی و اقدام به موقع یگان حفاظت از اراضی و همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی، قلع و قمع و آزادسازی شد، افزود: ارزش ریالی اراضی آزاد شده در این ۲ ماموریت، بیش از یک هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال است.

طرح انتقال آب دشت اردل چهارمحال و بختیاری آماده افتتاح شد

فرماندار شهرستان اردل اعلام کرد: عملیات اجرایی این طرح با حق‌آبه ۲۰۰ لیتر در ثانیه از سال ۱۳۹۶ شروع و ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح تخصیص یافت.

محمود کیانی با اشاره به اینکه با اجرای طرح تامین و انتقال آب دشت اردل، ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی زیرپوشش آب‌رسانی و کشت قرار می‌گیرد، افزود: در سال گذشته نیز ۷۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح تخصیص یافت و ساختمان پست برق احداث و لوازم الکتریکال و مکانیکال خریداری و نصب شد.

برگزیدگان جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی مناطق زاگرس‌نشین معرفی شدند

مدیر اجرایی دوازدهمین جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی مناطق زاگرس نشین با اشاره به راه‌یابی ۳۰۰ اثر به بخش داوری این جشنواره گفت: پس از بررسی آثار ارسالی از سوی هیات داوران، ۱۷ نفر در بخش نقالی رده‌های سنی زیر ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۶ سال، ۱۷ تا ۲۴ سال، بزرگ‌سالان و پیشکسوتان به عنوان نفرات منتخب معرفی شدند و همچنین آثار نقالی سه نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.

سیده معصومه موسوی افزود: برگزیدگان بخش شاهنامه‌خوانی نیز در ۲ رده سنی زیر ۲۵ سال و بالای ۲۵ سال گروه‌بندی و از آنان تجلیل شد.

احداث مرکز جامع خون‌گیری ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت مرکز جامع خون‌گیری در استان به عنوان یکی از مصوبات دولت گذشته بود که تاکنون اجرایی نشده است.

حسین هاشمی با اشاره به اینکه پایگاه انتقال خون در مرکز استان از سال ۶۴ فعال شد، افزود: این پایگاه با کمبود فضای فیزیکی مواجه است و برای توسعه واحدهای جدید و دیگر واحدها فضای کافی نیاز است که با احداث مرکز جامع خون‌گیری مشکل سازمان انتقال خون استان رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پایگاه‌های انتقال خون برای فعال کردن واحدهای جدید نیاز به فضای استاندارد دارد، گفت: با توجه به افزایش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در استان به یک مرکز خون‌گیری نیاز است.

سامانه رهتاب در واحدهای مرغ‌فروشی چهارمحال و بختیاری الزامی می‌شود

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: سامانه رهتاب که به منظور نظارت بر تولید و توزیع گوشت مرغ در استان راه‌اندازی شده است به زودی فعال‌سازی آن در تمام واحدهای صنفی مرغ‌فروشی استان الزامی می‌شود.

محمدرضا رییسی در خصوص مشکلات پیرامون توزیع مرغ در استان، افزود: در حالی که تولید مرغ در استان بیش از نیاز استان است اما کماکان در بازار با کمبودهایی مواجه هستیم که این مشکل ناشی از تفاوت قیمت گوشت مرغ در استان نسبت به استان‌های هم‌جوار است و همین موضوع منجر به نشت بخشی از تولیدات مرغ استان به بازار استان‌های هم‌جوار شده است.

۶۶۷ روستای چهارمحال و بختیاری از پوشش تلفن همراه برخوردار است

مدیر منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۶۷۷ روستای استان نیز دارای ارتباط تلفن ثابت است، گفت: هم‌اکنون یک‌میلیون و ۱۰۱ هزار و ۳۹۲ خط همراه اول در چهارمحال و بختیاری فعال و ضریب نفوذ تلفن همراه اول در استان به ۱۱۰ درصد رسیده است.

هومان محمودی به وجود ۳۰۱ هزار و ۷۴۸ خط تلفن ثابت نصب‌شده در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: از این تعداد ۲۱۳ هزار و ۷۱۶ خط در مناطق شهری و ۸۸ هزار و ۳۲ خط در نقاط روستایی نصب شده که ۲۶۹ هزار و ۹ خط آن فعال و ضریب نفوذ تلفن ثابت ۲۷ درصد بوده که این ضریب در شهرکرد و سامان ۳۶ درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha