مصونیت، اعتماد و حمایت؛ حلقه های مفقوده خبرنگاران رسانه ها

ساری-ایرنا-خبرنگاران برای ظهور قوی در عرصه فعالیت حرفه ای میان هیاهوی دنیای مجازی و انفجار اطلاعات امروز به مصونیت، اعتماد و حمایت مسئولان و مدیران نیاز دارند .

هفدهم مرداد در تقویم کشور به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است، روزی که هر ساله فرصتی به اهالی رسانه و فعالان مطبوعات می دهد تا از وضعیت فعالیت حرفه ای خود و لازمه ها و نیازمندی های این حرفه هم بگویند و باب درد دل باز کنند.
در دهکده جهانی امروز و با توسعه فضای مجازی که هیچ خبر و رویدادی از جامعه حتی در دورترین نقاط پنهان نمی ماند، دنیای رسانه نیز با تحولات عدیده و بسترهای وسیع تر در فعالیت مواجه است و این وسعت یکباره الزاماتی برای عملکرد استاندارد و حرفه ای این قشر به همراه دارد که متاسفانه در جامعه امروزی ما کمتر این الزامات دیده  و رعایت شده است.

در همین راستا  و در روز خبرنگار به سراغ ۲ فعال رسانه ای رفتیم تا مشکلات این قشر را از قلم آنها به رشته ی تحریر در آوریم. قشری که مشکلات جامعه را به رشته تحریر در می آورد اما قلمش برای به تحریر در آوردن مشکلات خود باز می ماند. مشکلاتی که عمده ترین آن نبود حمایت و مصونیت و اعتماد بوده است.

خبرنگاران نیاز به امنیت خاطر دارند
سید رضا غلامی از فعالان رسانه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مصونیت را از مهمترین نیازهای روانی خبرنگاران عنوان کرد و گفت: اهالی مطبوعات به عنوان واسطه بین مردم و دولت باید صداقت و صراحت قلم داشته باشند و این امر محقق نمی شود مگر اینکه به آنها این اطمینان خاطر داده شود که تحت حمایت قرار داشته و پیامدهای تلخی آنها را تهدید نمی کند.
وی با تاکید بر نقش خبرنگاران در روشنگری مسائل و اعتمادسازی بین مردم و مسولان افزود: متاسفانه در بسیاری موارد شاهدیم که برخی مدیران  خبرنگاران را در مقابل خود و نه در کنار می بینند و به نوعی این نگاه پیش داورانه باعث می شود آنها را معتمد خود ندانند و ظرفیت انبوه این عرصه مغفول و بلااستفاده بماند.
غلامی گفت: در جامعه گسترده امروز رسانه می تواند به خوبی نقش خود را به عنوان پل ارتباطی برای انعکاس مشکلات مردمی به مسئولان ایفا کند ، مشکلاتی که بعضا از دید مدیران ممکن است به دلیل مشغله های متعدد پنهان بماند و یا ابعاد آن مشخص نباشد و این ایفای نقش اگر در بستری مناسب صورت گیرد هم اعتماد مردم را در پی دارد و هم به رفع بخشی از مسایل کمک می کند و اینجاست که خبرنگاران تبدیل به بازوی مدیران و همراهان دلسوز مردمی شده اند. محقق شدن این امر نیز به صورت کامل زمینه های روانی امن می خواهد که بعضا توسط مدیران نقض می شود.
 این فعال رسانه ای ادامه داد: البته اهالی رسانه هم باید زمینه های این اعتماد و میدان دهی را با انعکاس درست و منصفانه اخبار و گزارشات ، پرهیز از بزرگنمایی و یا جانبداری ، فراموش نکردن نقش خود تنها به عنوان یک زبان گویا و اطلاع دهنده و اخلاق حرفه ای فراهم کنند.

جای خالی مصونیت و امنیت شغلی در خبرنگاری

سمانه قلی پور یکی دیگر از فعالان رسانه خبرنگاری را یک شغل فرسایشی دانست و عنوان کرد: خبرنگار برای تنظیم یک خبر چه از لحاظ جسمی و چه روحی درگیر  خبر می شود و این سطح از درگیری در زمانی که خبر نگار برای گزارش میدانی در صحنه حضور می یابد بیشتر خواهد شد و حتی تا مدت ها در ضمیر شخص باقی می ماند.
وی با بیان اینکه خبرنگاران در هر حادثه ای پیشتاز هستند،  ادامه داد: هر حادثه ای در هر نقطه ای رخ دهد، پیش از سایر نهادها این خبرنگاران هستند حضور دارند تا از مشکلات مردم  و زیست بوم انها بگویند و زبانشان باشند حال انکه در این مسیر هیچگونه  مصونیتی  ندارند.
این فعال رسانه ای عدم حمایت از خبرنگاران از مشکلات این حرفه خواند و گفت: شاید تصور و باورش برای عموم سخت باشد که خبرنگاری که جسورانه همواره در دل حوادثی همچون سیل و زلزله زیر برف و باران قلم می زند از کمترین حق طبیعی خود ، یعنی حق بیمه بی بهره باشد.
وی قوانین و مقررات در پشتیبانی از خبرنگاران و اصحاب رسانه را ناکارآمد دانست و افزود: هیچگونه حمایتی  از خبرنگار در جامعه وجود ندارد  و این قشر همواره از سوی مسئولان تحت فشار قرار می گیرند  و ثمره این امر سبب کمرنگ شدن مطالبه گری و ناامیدی خبرنگاران شده است .  
این خبرنگار آملی، رسانه‌ها را مهمترین نقش تاثیرگذار در انعکاس مشکلات و دغدغه افراد جامعه بیان کرد و گفت: خبرنگار بعنوان قشر آگاه و تاثیرگذار جامعه باید از حاشیه امنی از لحاظ شغلی و مالی برخوردار باشد که نه تنها این حاشیه امن وجود ندارد گاها حتی اعتماد نیز وجود ندارد و خبرنگار باید پشت درهای بسته بماند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha