۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 84430158
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روز خبرنگار و تکرار دردهای کهنه‌

۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲
کد خبر: 84430158
روز خبرنگار و تکرار دردهای کهنه‌

بوشهر- ایرنا- خبرنگاران را همواره به عنوان راویان و تصویرگران مشکلات مردم یاد می‏‌کنند که با اطلاع رسانی از وضعیت بخش های مختلف جامعه در مسیر بر طرف کردن آنها گام برمی‌دارند، اما این قشر خود دردها و مطالباتی دیردینه دارند که با وجود تکرار و درخواست برطرف کردن آنها، هر سال کهنه تر می‌شوند.

به گزارش ایرنا، هر سال که ۱۷ مرداد ماه فرا می‌رسد انبوهی از اخبار رسانه ها به طرح مسائل و مشکلات تکراری این حوزه و فعالان آن و وعده و وعیدهای مسئولان برای حل آنها اختصاص می‌یابد، اما هر چه از این روز فاصله می‌گیرم، دردهای کهنه این قشر نه تنها درمان و کمتر نمی‌شود بلکه بر شمار آنها افزوده شده و سر به مهر تا روز خبرنگار سال دیگر باقی می‌ماند و دوباره تکرار و تکرار.

نداشتن امنیت شغلی، بیمه، درآمد مناسب، نهادهای صنفی مطالبه‌گر و پیگیر و امکانات و فضاهای آموزشی و رفاهی از جمله مسائل و مشکلات حوزه رسانه و فعالان عرصه خبرنگاری و اطلاع رسانی استان بوشهر است که از سال‌ها پیش همچنان باقی مانده است.

این وضعیت باعث شده تا در کنار تشدید مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا برخی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای کناره گیری از این حرفه را بر بقای در آن ترجیح داده و فرصت شغلی جدیدی برای خود دست و پا کنند و بسیاری نیز در نگاه خود به این حرفه تجدید نظر کرده و به عنوان شغل دوم و بیشتر از سر تفنن به آن بپردازند.

در بوشهر به عنوان شهری بندری و دور از کانون‎‌های اصلی تولید که همواره رکوردار گرانی و افزایش قیمت‏‌ها را در کشور شکسته است، شرایط برای کار رسانه‌‎ای با حقوق و مزایایی پایین به مراتب سخت‌‏تر از سایر استان‌‏ها است، با این حال هنوز افرادی هستند که از سر عشق و علاقه با هر سختی و مشقتی که هست شغل خود را حفظ کرده و برای گره گشایی از کار مردم صدای آنها شده و مصمم‌‏تر از قبل به حرکت خود ادامه می‌‏دهند.

مشکلات خبرنگاری از زبان فعالان این حرفه در بوشهر 

امنیت و آینده شغلی، مدیرمسئول سایت صدای استان و هفته نامه عصر بوشهر گفت: نداشتن آینده شغلی مطمئن و درآمد ثابت یکی از معضل‎‌های عرصه خبرنگاری است که باعث شده خیلی‌ها از این عرصه کنار بکشند.
وحید امیر افزود:  شاید خبرنگاران امروز از مظلومترین قشر جامعه باشند زیرا در صورت نبود ساز و کارهای لازم، مدیران مسئول نشریات خیلی راحت می‌‏‌توانند آنها را از کار برکنار کنند که این از معضل‌‎های عرصه خبرنگاری در استان بوشهر است.

روز خبرنگار و  تکرار دردهایی که هر سال کهنه‌تر می‌شود

خبرنگار سایت و هفته نامه پیغام گفت: خبرنگاری، حرفه‌ای سخت است زیرا خبرنگاران با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف اخبار و رویدادهای مختلفی را روزانه در جامعه منعکس می‌کنند که آثار این اخبار خوش و ناخوش بر روح ، روان و اعصاب آنها اثر می‌گذارد.

صدیقه جمالی اظهارداشت: اطلااع رسانی مشکلات و دغدغه مردم، آسیب‌ها و معضلات جامعه و رساندن آنها به گوش مسئولان از طریق خبرنگاران صورت می‌گیرد.  

وی افزود: این درحالی است که برای حل مشکلات خبرنگاران گوش شنوایی نیست و هر سال روز خبرنگار که فرا می‌رسد وعده‌هایی داده می‌شود و بعد از آن تا روز خبرنگار سال بعد به فراموشی سپرده می‌شود.

جمالی ادامه داد: امنیت شغلی در حرفه خبرنگاری حلقه‌ای که سال ها مفقود شده و تلاش‌ها و وعده‌ها برای یافتن و برقراری آن تاکنون بی نتیجه مانده است.

جمالی افزود: بی توجهی نهادها به جایگاه خبرنگاران، پاسخگو نبودن برخی از مدیران به اصحاب رسانه، ناچیز بودن حقوق خبرنگاران در کنار دیگر مشکلات معیشتی را می توان از جمله معضلات مطرح کرد که فشر خبرنگار با آن روبرو است.

بیمه،  جمالی یادآور شد: مشکل بیمه مسئله ای است که در استان بوشهر  بخشی از خبرنگاران از نداشتن آن رنج می برند.

روزنامه‌نگار و دبیر صفحه فرهنگ و هنر روزنامه بامداد جنوب و خبرنگار- رابط خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: روز خبرنگار، شاید بهترین فرصت برای شنیدن و دیدن افرادی است که در هر شرایطی به امر خبررسانی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی مشغول هستند.

کرونا و بیکاری خبرنگاران، الهام بهروزی  افزود: خبرنگارانی که در استان بوشهر فعالیت می‌کنند، مانند سایر فعالان رسانه‌ای  کشور با مشکلات و مصائبی مواجه هستند که مهم‌ترین آن همان ناپایداری شغلی است؛ به‌گونه‌ای که در بحران کرونا با بیکاری تعدادی از همکاران‌مان بدلیل رکود و تعطیلی نشریات چاپی مواجه شدیم..

وی ادامه داد: افزون بر بیکاری یکباره خبرنگاران در اثر بحران‌های این‌چنینی، مسائل و مشکلات دیگری هم هست که همواره جامعه خبرنگاری با آن روبرو هستند که از جمله آنها می‌توان به عضویت خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر اشاره کرد.

عضویت در صندوق اعتباری هنر، بهروزی اظهار کرد: متاسفانه عضویت خبرنگاران فعال و حرفه‌ای استان بوشهر در این صندوق همچنان با مانع‌تراشی‌های بسیاری همراه است؛ زیرا پیش از این خبرنگارنماهایی به عضویت این صندوق درآمده‌اند که عضویت آنها مسائلی را برای صندوق اعتباری هنر به همراه داشته است و در زمان حاضر متولیان امر در پی حل مشکلات پیش‌آمده و حذف این غیر خبرنگاران از صندوق اعتباری هنر هستند که همین مسئله موجب طولانی شدن پروسه ثبت‌نام خبرنگاران واقعی در صندوق اعتباری هنر شده است. 

مسکن، وی افزود: موردی که به یک معضل جدی در جامعه رسانه بدل شده است، بحث مسکن آنها است که این قشر با وجود اینکه در انعکاس رویدادها، مصائب و مشکلات جامعه بسیار نقش‌آفرین هستند اما مسئولان هیچ‌گاه مشکلات و مطالبات آنها را جدی نگرفتند، این در حالی است که موضوع مسکن خبرنگاران بارها و بارها پیش از این مطرح شده تا جایی که در این زمینه قرار بود سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی به امضا برسد اما مشخص نیست چرا امضای این تفاهم‌نامه در دولت قبل محقق نشد.

وی ادامه داد:  این در حالی است که مسکن با توجه به گرانی‌های روزافزون و تورم سرسام‌آور امروز به دغدغه جدی خبرنگاران که بیشتر مستاجر هستند تبدیل شده است، امیدواریم دولت جدید در این زمینه با جدیت این دغدغه و مطالبه بحق خبرنگاران را مورد توجه قرار داده و با فراهم کردن شرایطی، زمینه خانه‌دار شدن خبرنگاران را فراهم آورد.

ضرورت حمایت‌ های حقوقی و ایجاد امکانات آموزشی، رفاهی 
رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان استان بوشهر گفت : از مهمترین مشکلات و معضلات خبرنگاران می توان به نبود بیمه فراگیر و مکمل در کنار شکننده بودن امتیت شغلی اشاره کرد.

وی افزود: نبود حمایت‏ های اداری، قضایی و حقوقی در فضای کاری خبرنگاران نیز به عنوان یک مولفه جدی سبب شده‌است تا خبرنگاران در مواقع خاص تنها باشند و حمایتی به لخاظ قانونی از آنها انجام نشود.

مهرداد جشنی پور عنوان کرد: پایین بودن حقوق و دستمزد از دیگر چالش‏ های مهم عرصه خبرنگاری است که تابع هیچ ساختاری نیست و بخشی بسیار جزئی از خبرنگاران با حقوق حداقلی تامین اجتماعی بیمه می شوند که در این وضعیت نیز با وقوع کوچک‌ترین مشکل بین مدیرمسئول و خبرنگار قرارداد به صورت یک طرفه حذف و خبرنگار فاقد بیمه می‏ شود.

وی با اشاره به برخوردار نبودن خبرنگاران از تسهیلات رفاهی و تامین مسکن، افزود: هیچگونه فضای رفاهی نیز برای استفاده خبرنگاران وجود ندارد و خبرنگاری که دارای کارت خبرنگاری است قادر به استفاده از تسهیلات یا مزیت و امکانات خاصی نیستند.

روز خبرنگار و  تکرار دردهایی که هر سال کهنه‌تر می‌شود

این خبرنگار گفت: همچنین با وجود اینکه استان بوشهر نفتی، صنعتی، ساحلی و فعال در حوزه کشاورزی، معادن و دریا است ولی با این وجود در این حوزه شمار خبرنگاران تخصصی بسیار اندک است که باید با برگزاری دوره‏ های آموزشی این کمبود برطرف شود.

جشنی پور یادآور شد: برخورداری عادلانه هفته‏‌نامه‌‎ها و روزنامه‌‏ها از آگهی‎‌ها از دیگر مباحثی است که از جنبه حمایت از فعالیت حوزه رسانه‌‏ای باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان استان بوشهر عنوان کرد: ورود افراد غیرتخصصی که حتی یک دوره‏ آموزشی نیز طی نکردند باعث شده تا این حوزه با آسیب‌‎هایی جدی مواجه باشد که می‏ تواند با انتشار خبرهایی فک و غیرواقعی منجر به سلب اعتماد و آرامش جامعه شود.

وی پیشنهاد کرد،  استقاده از خبرنگاران به عنوان مشاور مطبوعاتی مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌تواند علاوه بر ایجاد بسترهای مناسب اطلاع رسانی از فعالیت های دستگاه های اداری، زمینه پیگیری مطالبات مردمی از این دستگاه ها را نیز فراهم سازد.

جشنی پور ادامه داد: آسان سازی و  تسهیل شرایط بیمه خبرنگاران، ارائه کارت های هوشمند به خبرنگاران توسط وزارت ارشاد با ظرفیت استفاده رایگان و یا کم بها از مراکز تفریحی، فرهنگی و موزه ها، ارائه تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسکن و سخت گیری قانونی برای عدم ورود افراد فاقد تخصص و پروانه کار  به شغل خبرنگاری مهمترین خواسته ای است که دولت می تواند برای تکریم عملیاتی خبرنگاران به آن عمل کند

عشق و علاقه تنها عامل ماندگاری خبرنگاران در این حرفه   

خبرنگار سایت و هفته نامه اتحاد خبر گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی اکنون خبرنگاران از درآمد مناسبی برخوردار نیستند و برعکس سایر شغل‎‌ها مرخصی و پاداش خاصی نیز مشمول آنها نمی‌‎شود که این دلسرد کننده است.

ساناز دانشگر افزود: در چنین وضعیتی تنها علاقه زیاد است که می‏‌تواند منجر به ماندگاری و ثبات خبرنگاران در این شغل شود.

وی ادامه داد: استرس بالا در کار خبرنگاری از دیگر جنبه‏‌های منفی شغل خبرنگاری است و بر خلاف سایر حرفه ها بویژه کارمند اداری که صبح تا ظهر به اتمام می‌‎‏رسد ولی خبرنگاری ساعت پایانی برای آن وجود ندارد  و هر لحظه باید آماده بود.

روز خبرنگار و  تکرار دردهایی که هر سال کهنه‌تر می‌شود

وی یادآور شد: از بدو شیوع کرونا که به نوعی با تشدید مشکلات اقتصادی نیز همزمان شده خبرنگاران بواسطه خبرهای منفی از جمله فوتی‏ ها و رصد مشکلات متعدد مردم بیشتر از لحاظ روحی و روانی تحت تاثیر قرار می‌‏گیرند.

دانشگر افزود: با همه این مشکلات پاسخگو نبودن مسئولان از چالش‌‎های مهم عرصه خبرنگاری است که آنها را برای تهیه خبر و گزارش به زحمت می‏‌اندازد و حتی منجر می شود تا خبرنگاران در برخی موارد انجام سوژه های مدنظر خود موفق نشوند که برای تحقق این مهم می‌‏طلبد مسئولان علاوه بر پاسخگو بودن روحیه نقدپذیری  را افزایش دهند.

برگزاری مجازی برنامه های روز خبرنگار 

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌‎های استان بوشهر نیز گفت: امسال با توجه به شرایط حاد کرونایی تمام برنامه‏‌های برای بزرگداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار به صورت مجازی برگزار می‏‌شود.

علی هوشمند افزود: برگزاری کارگاه‌‏های آموزشی، انتشار فراخوان جشنواره مطبوعات، تجلیل از پیشکسوتان و خبرنگاران به صورت مجازی از جمله برنامه‌‎های شاخص استان بوشهر برای گرامیداشت روز خبرنگار است.

روز خبرنگار و  تکرار دردهایی که هر سال کهنه‌تر می‌شود

وی اظهار داشت: شیوع کرونا بیشترین آسیب ممکن را به حوزه رسانه‌‎ای تحمیل کرده که در این زمینه می‏‌طلبد نگاه حمایتی از این بخش داشته و تسهیلات موردنیاز خبرنگاران را فراهم کنند.

هوشمند اظهار کرد: در موضوع پوشش بیمه‌‎‏ای برای خبرنگاران نیز با توجه به وجود بستر لازم انتظار است مدیران مسئول به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: با این حال خبرگزاری‌‎های سراسری نیز حمایت مطلوبی از خبرنگاران آزاد و رابطان خبر خود در بحث بیمه و سایر مزایا ندارند که امیدواریم با هدف افزایش انگیزه نسبت به این مهم اهتمام جدی داشته باشند زیراه برخی از این خبرنگاران بواسطه خبرنگار خبرگزاری بودن حتی قادر به نام نویسی در سامانه جامع رسانه نیز نیستند.

هوشمند در ارتباط با تامین مسکن خبرنگاران نیز اظهار داشت: در این راستا موضوع انعقاد تفاهم‌نامه بین وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن خبرنگاران در قالب طرح مسکن ملی مطرح است که امیدواریم با انعقاد آن زمینه برخورداری خبرنگاران هم استانی از مسکن فراهم شود.

فعالیت ۱۳۸ رسانه مجوز دار و ۲۰۰ خبرنگار در استان بوشهر 

معاون فرهنگ و ارشاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۳۸ رسانه با حدود ۲۰۰ خبرنگار سازمان یافته در استان بوشهر مجوز فعالیت دارند که شامل ۳ روزنامه، ۳۰ هفته نامه و ۲ هفته نامه، ۱۲ ماهنامه، ۱۲ فصل نامه، پنج دو فصل نامه، ۲ سالنامه و ۷۴ پایگاه خبری است.

آنیتا مظفری افزود: برای ساماندهی امور حوزه رسانه چندین سامانه ایجاد شد که مهم ترین آن سامانه جامع رسانه‌‏‎های کشور است که به طور تقریبی ۹۰ تا ۱۰۰ درصد امور مربوط به حوزه رسانه را پشتیبانی می‌کند و شکل کاملی از جامعیت دارد.

وی ادامه داد: از مرحله‎ درخواست ثبت مجوز رسانه تا حقیقی یا حقوقی بودن صاحب امتیاز رسانه و بحث اعلام وصول و چاپ آن رسانه، ارزیابی رسانه، حمایت‎‌ها و رتبه بندی رسانه ها، امور حوزه خبرنگاران، دفاتر رسانه و نشریه، آب، برق، گاز و تلفن حوزه رسانه، بیمه، شرایط کارکنان رسانه، امور مربوط به نشریات سراسری، موضوع های مرتبط با حوزه مهم آگهی از جمله مواردی است که در سامانه جامع رسانه‌‏های کشور ساماندهی شد و اهالی رسانه با توجه به نام کاربری و رمز عبوری که دارند می‌توانند وارد سامانه شوند و از میزان مزایایی که برخوردار هستند، مطلع شوند.

مظفری اظهار کرد: در سال‌‏های ۹۸ و ۹۹ با توجه به محدودیت‏‌های خاصی که در زمینه‌‏های مختلف بوجود آمد مباحث دیگری نیز به سامانه جامع رسانه‌‎های کشور اضافه شود که از جمله آن می‏‌توان به سهمیه کاغذ و سایر حمایت‌‎ها که همه آنها در این سامانه ساماندهی شد که از این طریق زمینه شفافی برای اطلاع رسانی در این حوزه بوجود آمد.

وی گفت: در استان بوشهر نیز "صدای بوشهر" به عنوان نخستین رسانه در آذر سال ۹۳ در این سامانه اعلام وصول شد و تا به امروز همه امور مرتبط با حوزه رسانه‌‎های این استان روی سامانه‎ جامع رسانه کشور در حال انجام است.

مظفری اظهار داشت: قدم مهم و موثر بعدی که در راستای شفافیت سازی در حوزه اهالی رسانه برداشته شد بحث یکپارچه شدن سامانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل مورد حمایت معاونت مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور بود که انتخابات آن به صورت الکترونیکی برگزار و با یک اساسنامه مشخص است که همه امور مربوط به این تشکل را دربرمی‌‎گیرد.

وی در ارتباط با برنامه‎‌های حمایتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از حوزه رسانه عنوان کرد: در ۲ سال گذشته فراهم کردن زمینه برخورداری رسانه‌‎ها از کاغذ و استفاده از تسهیلات کرونایی توسط شماری از فعالان رسانه از جمله مسائلی است که در قالب سامانه برای حمایت از این حوزه محقق شده است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: صدور کارت اعتباری هنر همراه با ارائه کمک‎‌های بلاعوض برای هنرمندان، روزنامه‌‏نگاران و نویسندگان از دیگر اقدام‏‌هایی است که در راستای حمایت از فعالان این حوزه صورت گرفته است.

مظفری در باره  بیمه خبرنگاران نیز اظهار داشت: مثل همه مشاغل بعد از اینکه دفتر نشریه به عنوان کارگاه آن رسانه شکل می‌‎گیرد افراد شاغل در آن به عنوان افراد آن کارگاه از سوی کارفرما بیمه می‏‌شوند که در شکل بیمه از لحاظ شکل ظاهری تفاوتی بین کار در حوزه رسانه و کار در سایر حوزه ها وجود ندارد.

روز خبرنگار و  تکرار دردهایی که هر سال کهنه‌تر می‌شود

وی ادامه داد: بهترین شکل بیمه‌‏ای که خبرنگاران می‌‏توانند از آن برخوردار شوند استفاده از بیمه صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران است.

مظفری تاکید کرد: شرط استفاده از بیمه صندوق هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌‎نگاران نیز این است که فرد متقاضی باید ابتدا وارد سامانه جامع رسانه‎‌های کشور شود و در بخش امور مربوط به خبرنگاران ثبت نام و  درخواست ارزیابی رتبه خبرنگاری کند.

وی گفت: بعد از اینکه خبرنگار از سامانه رتبه دریافت کرد می‌‏تواند درخواست کتبی عضویت در صندوق یاد شده دهد.

مظفری ادامه داد: با توجه به بیمه صندوق که از طریق خود خبرنگاران کار آن پیگیری می‌‏شود و به صورت مستقیم ارتباطی با حوزه کارفرما ندارد این می تواند اشاره ای به بحث امنیت شغلی خبرنگاران باشد که وی با داشتن ارزیابی از کار خود و برخورداری از بیمه صندوق حمایت از روزنامه‌‎نگاران امنیت شغلی خود را تامین کند.

وی در ارتباط با امنیت شغلی خبرنگاران نیز عنوان کرد: مثل هر شغلی که هر چه فرد توانمندتر باشد نیاز به وی بیشتر است در حوزه خبرنگاری نیز نیاز به کار آنها بیشتر است و یک خبرنگار ماهر آموزش دیده می‎‌تواند ادامه کار یک رسانه را تضمین کند و به صورت حرفه ای کار خود را در یک رسانه پیش ببرد که این مهم نیازمند حضور در دوره‌‏های آموزشی است و خبرنگار عضو خانه مطبوعات باید این دوره ها را از خانه مطبوعات مطالبه کند.

مظفری بیان کرد: باتوجه به شیوع کرونا و سخت شدن شکل‎گ‌یری کلاس‎ها و تجمع‌ها برگزاری دوره‌‏های آموزشی دشوار شده اما فارغ از این دوره های حضوری دوره‌های مجازی امکان تشکیل داشته و برقرار است که خانه مطبوعات تنها تشکلی است که همه امور مربوط به آموزش برگزاری جشنواره، نمایشگاه و برنامه های خاص حوزه رسانه توسط این مجموعه برگزار می‌‏شود.

وی افزود: خانه مطبوعات با هماهنگی و همکاری یک مرکز اختصاصی به نام مرکز مطالعات رسانه که در طول سال دوره‌‏های آموزشی را با بهترین استادان حوزه رسانه برنامه‌‏ریزی می‌‏کند و با همراهی خانه مطبوعات استان ها این دوره ها را به صورت مجازی برگزار و برای شرکت کنندگان گواهینامه معتبر صادر می‌‎کند امیدواریم این رویکرد برای سال جاری با اهتمام و جدیت بیشتری دنبال شود.

مظفری اظهار کرد: کسانی که عضو خانه مطبوعات می‌‏شوند باید براساس دستورات اساسنامه این خانه برای رسیدن به حق و حقوق تلاش بیشتری کنند زیرا خانه مطبوعات زمینه برخورداری از حمایت ها را دارا است و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد نیزهر گونه اقدام و برنامه ریزی برای حمایت از خبرنگاران را از طریق خانه مطبوعات انجام می‏‌شود.

مظفری در باره  ورود افراد غیرحرفه‌‏ای به عرصه خبرنگاری استان بوشهر نیز اظهار داشت: در این زمینه مطلب به ۲ صورت شکل می‎‌گیرد و مجوزهای مربوط به رسانه‌‎ها نیز ۲ شکل تخصصی و غیرتخصصی دارند بدین شکل که رسانه‌‎هایی که مجوز تخصصی دارند به طور کلی کسی قادر به گرفتن صاحب امتیاز و مدیرمسئولی آن است که از مدرک دکترا در آن رشته برخوردار باشد ولی در رسانه غیرتخصصی نیز داشتن مدرک عمومی لیسانس می‌‏تواند معیاری برای گرفتن مجوز باشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگی و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: در بحث توزیع آگهی با توجه به حساسیت مالی و نقش و تاثیری که در حمایت از رسانه‌‏‎ها دارد جزء مواردی است که در حوزه رسانه بیشترین قانون، دستورالعمل  و شیوه‌‎نامه را از هیات دولت تا مجلس و معاون مطبوعاتی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد دارد که مهم‏ترین آن نیز نرخنامه و شیوه نامه توزیع آگهی است.

نظم در انتشار نشریات مهمترین شاخص در توزیع آگهی‌های دولتی

وی بیان کرد: برای  رعایت عدالت در توزیع آگهی مهم‏‎ترین شاخصه‌ای  که برای این موضوع در نظرگرفته شده نظم در انتشار است که این مهم ترین شاخص برای حمایت از آن نشریه برای برخورداری از آگهی است.

مظفری اظهار داشت: در یک مقطع زمانی نمایندگی‌های نشریه‏‌های سراسری بیشتر آگهی‎‏‌های دستگاه‌‏های دولتی استان بوشهر  را به خود اختصاص می‌‏‎دادند که برای ایجاد عدالت در این حوزه داشتن پروانه دفتر نمایندگی نشریه سراسری منوط به داشتن یک دفتر مستقل با سه پروانه نمایندگی است.

وی افزود: دراین استان هر فردی که می‌خواهد نماینده نشریه سراسری باشد می‏‌تواند سه نشریه را نمایندگی کرده و براساس آن آگهی دریافت کند و نشریه‎‌های سراسری نیز فقط آنهایی قادر به برخورداری از آگهی استان هستند که ۵۰ نسخه از آنها وارد استان می‎‌شود.

مظفری ادامه داد: همه مدیران مسئول می‌‎توانند از طریق سامانه جامع رسانه‌‏های کشور از میزان توزیع آگهی داده شده به رسانه‌‏ها مطلع شوند و ببینند که هر رسانه چه میزان از آگهی‌‎های دولتی توزیع شده توسط اداره ارشاد را به خود اختصاص داده است که این خود یک معیار خوب در زمینه شفافیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha