عرصه و حریم ۵۰ محوطه تاریخی خراسان شمالی تعیین تکلیف شد

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: عرصه و حریم ۵۰ محوطه و بنای تاریخی در استان با هدف شناخت، معرفی و حفظ ارزش‌های هنری، تاریخی و فرهنگی محوطه‌های تاریخی تعیین تکلیف و تصویب شد.

علی مستوفیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در استان ۵۲۳ محوطه و بنای تاریخی شناسایی شده است که عرصه و حریم تقریبا ۱۰ درصد از آنها تعیین شده است.    

وی با بیان اینکه روند تعیین عرصه و حریم دیگر بناها و محوطه های تاریخی نیز در دست تهیه است افزود: تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های لازم برای ساماندهی، حفظ، احیا، مرمت و تعیین حریم بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شهرها و روستاها همه ساله در حال اجراست که تنها در ۲ سال گذشته ۱۰ اثر تاریخی تعیین عرصه و حریم شد.

به گفته مستوفیان حریم، محدوده‌ای است که برای  آثار تاریخی بر اساس قانون موجود و در راستای حفظ آن تعیین اثر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عرصه در بناهای تاریخی نیز به زمین و محلی که بنای تاریخی روی آن بنا شده گفته می شود این بخش نیز دارای ضوابط خاصی است.

وی با تاکید براین که هر گونه ساخت و سازی در حریم محوطه بناها و محوطه های تاریخی ممنوع است گفت: یکی از مهمترین اهداف تعیین عرصه و حریم نیز جلوگیری از ساخت و ساز و اقداماتی از این دست در حریم بناهای تاریخی است.

از هزار و ۳۱۵ اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی ۶۷۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۵۲۳ مورد آن اثر تاریخی، ۵۸ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha