خطر سقوط فناوری نانو کشور بر اثر کاهش بودجه

تهران- ایرنا- دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم بودجه پیشنهادی به این فناوری اختصاص داده شده است گفت: در چند ماه گذشته این کاهش بودجه در توسعه و صادرات فناوری نانو به شدت نمایان شده است و شاهد سقوط این حوزه علمی هستیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش، سعید سرکار روز یکشنبه در مراسم  اختتامیه جشنواره نانو و رسانه ۱۴۰۰ که به صورت مجازی برگزار شد افزود: کاهش اعتبارات این ستاد از سه سال قبل شروع شد که بودجه‌ آن نصف شد.  این جای تعجب دارد که از اعتبارات یک فناوری نوظهور که ایران را جز کشورهای پیشرو در این حوزه قرار داده کاسته شده است.

وی بیان کرد: کاهش بودجه‌های ستاد نانو موجب کند شدن حرکت پرشتاب کشور در این حوزه خواهد شد من از این کاهش شتاب با عنوان "ترور فناوری" یاد می‌کنم.

سرکار افزود: رتبه علمی کشوری در حوزه نانو درحال حاضر چهارم است، با وضعیت کاهش اعتبار این حوزه، به شدت در حال سقوط هستیم؛ چرا که حمایت‌های ما از شرکت‌ها متوقف شده است و  شتاب برخی از برنامه‌های توسعه‌ای و حمایتی ستاد نیز کاهش یافته است.

وی افزود: بر این اساس در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر صنعتی سازی است.

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: اگر بودجه ستاد نانو همانند سایر حوزه‌ها دیده می‌شد اکنون باید اعتباران ما ۳۰۰ میلیارد تومان بود ولی در حال حاضر بودجه ستاد به یک سوم کاهش یافته است و این مشکلاتی را در روند برنامه‌های حمایتی این ستاد ایجاد کرده است.

سرکار در ادامه با تبریک ۱۷ مرداد روز خبرنگار هنر فعالان عرصه رسانه را در بیان دستاوردهای علمی به زبان ساده برای جامعه دانست و یادآور شد: به این منظور ما نیز برنامه تورهای رسانه‌ای را برگزار کردیم و عملکرد رسانه‌ها در این حوزه به گونه‌ای شد که سطح آگاهی مردم ایران از اثر بخشی فناوری نانو نسبت به  مردم بسیاری از کشورها بالاتر است و الان  نسبت به محصولات مبتنی بر نانو اعتماد دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو دلیل ایجاد برخی نگرانی‌ها در حوزه علوم نوین را عدم اطلاع رسانی و شفافیت دانست و یادآور شد: ما تلاش کردیم مردم را  در توسعه این فناوری همگام کنیم چرا که معتقدیم اگر می‌خواهیم محصول نانویی یا جدیدی را به جامعه عرضه کنیم ، بازار اصلی آن، مردم هستند و آنها باید بدانند که این محصولات دارای چه مزایایی است که در این زمینه رسانه های گروهی ما را یاری کردند.

سرکار گفت: همچنین محققان و دانشمندان فعال شدند به گونه‌ای که در آغاز  توسعه فناوری نانو در ایران تنها ۱۰ استاد می‌دانستند نانو فناوری چیست ولی بعد از گذشت ۱۸ سال حدود ۳۵ هزار نفر متخصص، استاد و دانشجو در حوزه فناوری نانو فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha