طرح‌های آب و خاک خراسان شمالی ۲هزار و ۴۳۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های این مدیریت در استان نیاز است تا بتوان تنش آبی را در کشتزارها برطرف کرد.

سیدابراهیم سیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منابع آبی استان از آبهای سطحی تامین می شود که خشکسالی موجب کاهش دبی و محدود شدن این منابع در بخش کشاورزی شده و به همین منظور نیاز است تا با برنامه ریزی جامع نسبت به افزایش بهره وری از وضعیت موجود و حفظ منابع آبی در دستور مدیریت خشکسالی قرار گیرد.

وی از جمله راهکارهای کاهش اثرات خشکسالی را اجرای طرح های با ماهیت افزایش بهره وری و افزایش راندمان آبیاری دانست و گفت: در این راستا اجرای طرح های نظیر ساخت کانال های آبیاری و انتقال آب با لوله، احیا و مرمت قنوات، اجرای طرح های کوچک تامین آب با ساخت استخر، بند، ایستگاه و پمپاژ آب و سامانه ها آبیاری نوین ضروری است.

سیدی اظهار داشت: اعتبارات طرح های آبیاری نوین از منابع ملی تامین می شود که برای مرمت و بهسازی طرح های آبیاری قابل هزینه نیست.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به کاهش اعتبارات استانی و عدم امکان اجرای طرح های پیش بینی شده در برنامه، لازم است اجرای این طرح ها در قالب اعتبارات ملی مقابله با خشکسالی تامین اعتبار شود.

وی اظهار داشت: برای ساخت و مرمت کانال آبیاری عمومی به میزان ۱۵۰ کیلومتر بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال، ساخت و مرمت خطوط انتقال آب با لوله در سطح ۱۵۰ کیلومتر ۴۵۰ میلیارد ریال، برای احیا و مرمت قنوات به طول ۶۰ کیلومتر ۱۸۰ میلیارد ریال، ساخت و مرمت زیر ساخت های طرح های آبیاری نوین و مرمت سامانه های آبیاری نوین در سطح ۲۰۰ هکتار به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال، ساخت و مرمت طرح های تامین آب در سطح ۱۳ میلیون متر مکعب به میزان ۶۵۰ میلیارد ریال و ساخت استخر ذخیره آب به تعداد ۱۰۰ استخر به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از کشتزارهای آبی و باغی استان با تنش آبی مواجه است، گفت: این وضعیت به علت کاهش بارندگی ها ایجاد شده است در حالیکه  ۵۶ درصد آبیاری بخش کشاورزی استان از آب‌های سطحی است.

سیدی اظهار داشت: حجم آب چشمه ها، قنات ها و آورده رودخانه ها کاهش یافته است که هم اینک تداوم خشکسالی در این خطه حوزه کشاورزی را سخت کرده است.

استان خراسان شمالی ۱۱ محدوده مطالعاتی دارد که به علت برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، وزارت نیرو توسعه بهره برداری از این منابع را در هشت محدوده مطالعاتی ممنوع اعلام کرده و وضعیت منابع آب در چهار دشت از این محدوده ها بحرانی است.

این خطه چندین سال است به علت کاهش بارندگی‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند که سال‌های پیش در شمار سه استان نخست درگیر و آسیب دیده از ناحیه خشکسالی کشور اعلام شده بود، خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد.

در استان خراسان شمالی سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و ۶۳۲ رشته قنات وجود دارد.

بارندگی در هشت ماه سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۴۸.۳ درصدی به ۱۴۳.۷ میلی‌متر رسید که این وضعیت برای منابع آبی استان نگران کننده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha