با توجه به چالش ها و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و شیوع بیماری کرونا ضرورت دارد که نمایندگان مجلس به عناصر توانمند، باتجربه، سختکوش و فارغ از وابستگی جناحی و سیاسی رأی اعتماد دهند. بررسی روزنامهها، تارنماها و خبرگزاریهای داخلی نشان میدهد که رسانههای داخلی به بررسی جنبه های مختلف برنامه دولت سیزدهم پرداخته اند.
رسانههای اعتدالی
سیگنال مثبت رئیسی به اصلاح طلبان
خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز پرداخت و آورد: تجربه مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام، علاوه بر پاکدستی و پُرکاری، نگاه به داخل و تواناییهای داخلی است بنابراین این مسئله شاید بتواند در شرایط فعلی یکی از نقاط قوت کشور تلقی شود که نیروهای داخلی بتوانند پرتوان شوند. براین اساس همانطور که پیش بینی می شد محمد مخبر معاون اول شد و غلامحسین اسماعیلی با کوچ از قوه قضاییه به پاستور ریاست دفتر نهادریاست جمهوری را عهده دار خواهد شد. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که چه به دلیل رأی دادن یا رأی ندادن بخش های عمدهای از جامعه، یک دولت جدید با سیاستهای جدیدی روی کار آورده است طبیعتا باید انتظار داشت در چارچوب همان سیاستهای جدید و روش های جدید و افراد جدید، انتخاب اشخاص صورت بگیرد. در این چارچوب من انتخاب هر دو نفر را انتخاب طبیعی و خوبی میدانم به این دلیل که آقای مخبر منهای تجربه واکسن، اگر ما به پروندهاش نگاه کنیم دو ویژگی برجسته همواره در ارتباط با ایشان مطرح بوده است یکی پاکدستی و دیگری انجام کارهای مهم در بخشهای اجراییِ بیسروسامان ستاد اجرایی فرمان امام است. من مطلعم که در آن ستاد اجرایی، آقای مخبر به عنوان یک فرد پرُکار و تلاشگر و در عین حال بی ادعا و بی توقع و پاکدست معروف بود. شاید همین دلیل انتخاب وی به عنوان معاون اول بود. حتی گاهی اوقات وقتی صحبت می شد که اصولگرایان رئیس جمهوری را پیشنهاد میکنند نام ایشان هم مطرح بود. من شناختم از آقای مخبر این است که به عنوان یک نیروی توانمند اجرایی که بتواند با همکاری سایر بخش ها، به حوزه اقتصاد رسیدگی کند انتخاب شده است. ای کاش این پرونده واکسن در سوابق ایشان نبود (ماجرایی که بیشتر جلوی چشم مردم است)در این ماجرا عملکرد ستاد اجرایی درست نبود و شاید از ابتدا هم درست نبود که ستاد اجرایی در این زمینه دخالت کند. جدای از این پرونده، این انتخاب آقای رئیسی می تواند یک انتخاب آرامی باشد برای اینکه منافع اقتصادی را با یک پاکدستی و سرعتی پیش ببرد.
رسانههای اصلاح طلب
رئیسی ضرورت «تغییر» را بیشتر درک کرده است
روزنامه آرمان ملی به گفت وگو با احسان انصاری محمد توسلی از پیشگامان انقلاب اسلامی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب و سومین دبیرکل نهضت آزادی ایران پرداخت و نوشت: اگر آقای رئیسی همانطور که خود اظهار کردهاند و با توجه به دیدگاه و نیروی انسانی هماهنگی که انتخاب کرده و خواهند کرد، انتظار تحول در فضای سیاسی کشور دور از انتظار نیست. ایشان برای اینکه رئیسجمهور همه ملت ایران باشند باید به نظرات و مطالبات حدود ۷۰ درصدی که به ایشان رای ندادهاند هم توجه کنند. آقای رئیسی در سخنان خود در مراسم تنفیذ و تحلیف شعارهایی را مطرح کردهاند که اگر واقعا به آنها پایبند باشند، در این راستا میتواند کارگشا باشد. از جمله اینکه «ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم، دولت برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد، تحریمها علیه ملت ایران باید لغو شوند، هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، مورد حمایت است... .» شرط لازم و ضروری برای تحقق این نوع تعهدات از یکسو بازگشت به مردم و تامین حقوق اساسی ملت است که در قانون اساسی تصریح شده است، و از سوی دیگر انتخاب همکاران توانمند و با حسنسابقه که ظرفیت انجام چنین تعهداتی را در شرایط کنونی داشته باشند. آیا نظریه حاکم بر مدیریت کشور با جلب همکاران توانمند و کارشناس در خدمات مورد نیاز موافقت میکند؟ برای رفع تحریمهای ظالمانه و تصویبFATF که پیشنیاز گشودن گام نخست مشکل معیشتی مردم است آیا با آن دیدگاه همکاران ایشان امکانپذیر است؟ کشورهایی چون چین تا آن نگاه ایدئولوژیک سنتی خودشان را کنار نگذاشتند و ارتباط خودشان را با توجه به واقعیتهای حاکم در روابط بینالملل در راستای منافع ملی تنظیم نکردند، نتوانستند مشکل اقتصادی خودشان را حل کنند. بنابراین اشخاص توانمند در حوزه اقتصاد و روابط بینالملل نیاز است.
احیای برجام؛ طرح جایگزین ندارد
روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم مرتضی مکی تحلیلگر مسایل بینالملل منتشر کرد و نوشت: با توجه به اینکه هنوز تیم سیاست خارجی آقای رئیسی بهطور مشخص معرفی نشدهاند ولی از اظهارنظرهای گوشهوکناری که منتشر میشود از خود آقای رئیسی، رئیسجمهور و دیگر کسانی که به عنوان اعضای تیم سیاست خارجی دولت جدید معرفی میشوند، نشان میدهد یک نوع ابهام و تردیدی جدی در چگونگی پیشبرد مذاکرات احیای برجام وجود دارد. هرچند آقای رئیسی در مراسم تحلیف به این نکته اذعان کردهاند که از هر طرح دیپلماتیکی برای رفع تحریمها استقبال خواهند کرد، اما حقیقت این است که هیچ طرح دیپلماتیکی غیر از احیای برجام در حال حاضر وجود ندارد و هرگونه تعلیق و طولانیشدن مذاکرات میتواند شرایط را برای ایران سختتر کند و اگر بخواهد مذاکرات از نقطه صفر با طرفهای برجام شروع شود، قطعا شرایط سختتری برای ایران ایجاد خواهد شد و مشخص نیست همان دستاوردهایی که برجام برای ایران داشته بههماناندازه هم بتواند به اهداف خودش در برجام دست پیدا کند. در این راستا باید انتظار داشت دولت آقای رئیسی و تیم سیاست خارجی هرچه سریعتر طی روزهای باقیمانده، موضوع برجام را در دستور کار قرار بدهند. وضعیت بازار ایران به شدت سیاستزده است و بههرگونه خبر خوشبینانه یا بدبینانهای واکنش نشان میدهد. مشکلات پیچیده اقتصادی ایران بیش از این ظرفیت ندارد که با شوکهای دیگری روبهرو شود و شرایط را برای معیشت مردم سختتر کند اما قطعا اروپاییها از موضوع احیای برجام استقبال میکنند. برجام یک دستاورد امنیتی بزرگ برای اروپاییها در موضوع اشاعه سلاحهای هستهای محسوب میشود و تبعات هرگونه افزایش تنش در منطقه خاورمیانه، نخست متوجه دولتهای اروپایی است.
نظام مذاکرات را ادامه میدهد
روزنامه همدلی یادداشتی به قلم احمد زیدآبادی تحلیلگر مسایل بینالملل و روزنامهنگار منتشر کرد و نوشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و رئیس دولت منتخب، مذاکرات وین در چارچوب احیای برجام وارد فضای تازهای شده و البته بنا بر موضع طرفین مذاکره، تهران باید هرچه سریعتر، نسبت به این مذاکرات، موضع اعمالی خود را در پیش بگیرد. با اشاره به این مسئله به پایگاه خبری تحلیلی امتداد، گفت: چارچوب مذاکرات وین، نسبت به گذشته تغییر اصولی نکرده است. چرا که طرف آمریکایی، پیروزی ابراهیم رئیسی را در ادامه مذاکرات، بیتاثیر دانسته و بر این تصور است که نظام سیاسی ایران باید در این زمینه تصمیم بگیرد. از همین رو نیز، خود را نه در مقابل دولت که طرف مذاکره با کل نظام سیاسی در تهران میبیند. از طرفی نیز، نظام سیاسی ایران از قبل مذاکرات را آغاز کرده و به نقطهای رسیده بود و به نظر نمیرسد که در وهله کنونی، بنای قطع آن را داشته باشد. لذا به زعم من، نظام این مذاکرات را خواه یا ناخواه ادامه خواهد داد. مذاکرات به هر ترتیب در مدت زمان کوتاهی آغاز خواهد شد. اما بحث موفقیت آن در گرو مسائل زیادی خواهد بود. مسئله اصلی این است که تهران بنا دارد تا در مقابل این حجم از مشکلات و وضعیت بینالمللی و منطقهای چه موضعی را در پیش بگیرد؟ اگر نگاه واقعبینانهای در پیش گرفته و در صدد حل همه مشکلات خود با طرف غربی بربیاید، تصور من بر این است که طرف مقابل، آمادگی و عزم چنین مسئلهای را خواهد داشت. اما اگر بخواهد که طبق معمول، پرونده هستهای را از سایر حوزههای مورد اختلاف، منفک کرده و پس از حل این پرونده، آن موارد اختلافی را تشدید کند به نظرم به جایی نخواهد رسید. بنا براین، این مسئله نیاز به یک نگاه استراتژیک و یک چرخش اساسی در مجموعه سیاست خارجی خواهد داشت. از میان چند نفری که برای تصدی سمت وزارت خارجه در دولت سیزدهم مطرح بودند، ظاهرا امیرعبداللهیان، موضع متعادلتری در پیش گرفته است. گرچه به نظرم امیرعبداللهیان مورد حساسیت کشورهای منطقه بوده و آنها توصیه کرده بودند که اساسا از وزارت خارجه کنار گذاشته شود، اما، ظاهرا علاقهمند است تا پوزیشن جدیدی از خود به نمایش بگذارد.
همه روزهای شلوغ رییسجمهور
روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم نعمت احمدی حقوقدان منتشر کرد و نوشت: با انجام مراسم تنفیذ و سپس تحلیف حکم ریاستجمهوری، هماکنون آقای سید ابراهیم رییسی، رییسجمهور ایران است اما هنوز کابینه دولت جدید تشکیل نشده است و وزرای فعلی تا معرفی وزرای جدید و اخذ رای اعتماد کماکان در پستهای وزارتی خود مستقر هستند، ریاست هیات وزیران در غیاب رییسجمهور برعهده معاون اول است که معاون اول رییسجمهور معرفی شد و از امروز آقای مخبر به جای آقای جهانگیری ریاست کابینه را برعهده دارند زیرا برابر اصل ۱۲۴ قانون اساسی، رییسجمهور میتواند برای انجام وظایف قانونی خود معاونانی داشته باشد، معاون اول رییسجمهور با موافقت وی اداره هیات وزیران و مسوولیت هماهنگی سایر معاونتها را بر عهده دارد، معاونین رییسجمهور نیاز به رای اعتماد مجلس ندارند و به همین اعتبار آقای دکتر مخبر قانونا ریاست هیات وزیران را برعهده دارند، رییسجمهور برابر ماده ۲۰۴ آییننامه داخلی مجلس ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، کتبا اسامی هیات وزیران را به همراه شرح حال هریک از وزیران و برنامه دولت را تسلیم مجلس مینماید و مجلس نیز برابر ماده ۲۰۵ آییننامه داخلی مجلس یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران جلسات مجلس بهطور متوالی تشکیل میگردد و به بررسی برنامه هر یک از وزرا میپردازد. اگر مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد، رییسجمهور موظف است با رعایت اصل ۱۳۵ قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا فرد دیگری را برای اخذ رای به مجلس معرفی نماید، ظرف این هفته باید وضع کابینه روشن بشود و اگر نصف اعضای کابینه از مجلس رای اعتماد گرفتند، کابینه جدید قانونا اداره کشور را بر عهده میگیرد. متاسفانه در گذشته نوعی ناهماهنگی بین وزرا را در اداره کشور مشاهده میکردیم.
ضرورت ادامه روند احیای برجام
روزنامه شرق یادداشتی به قلم معین شرقی حقوقدان منتشر کرد و نوشت: اداره درست کشور بدون روابط خوب با دنیا و احیای برجام و عادیشدن روابط مالی و بانکی ما با دنیا امکانپذیر نیست. دولت آقای رئیسی و هر دولت دیگری هم اگر بر سر کار بود باید با ۱+۴ در زمینه بازگشت آمریکا و ایران به برجام به توافق برسند. آنچه تا امروز دولت آمریکا برای توافق پذیرفته مثبت است و نباید آن را از دست بدهیم. برای بقیه مسائل در آینده فرصت هست. احیای برجام و ادامه مذاکرات وین به دولت سیزدهم واگذار شد. با موضعگیریهای مثبت رئیسجمهوری منتخب درباره پایبندی به برجام و التزام دولت آینده به توافقی که نظام جمهوری اسلامی به دست آورده است، افق روشنی از نتیجه مذاکرات احیای برجام پیشرو قرار داد. در این میان آنچه اهمیت دارد، دقت در نکات آخرین گزارش برجامی دولت دوازدهم به مجلس و رویکردهای مورد نیاز دولت سیزدهم است که در سایه تدابیر رهبری و شورای عالی امنیت ملی قابلتحقق است. آقای رئیسی این هوشیاری را دارد که منافع ملت ایران را زیر پا نگذارد و اسیر شعارهای تندروها نشود؛ بنابراین به نظر میرسد دولت جدید توافق وین را در چند ماه آینده امضا خواهد کرد. اما کار در دولت سیزدهم سخت است. باید توجه داشت که مجلس پیگیر مصوبات خود است و میخواهد اجازه ندهند که ایران با آمریکا مذاکره کند. از سوی دیگر مجلس دولت را موظف کرده است تا زمانی که طرفهای دیگر برجام تمامی شروط ایران را نپذیرفتهاند، نمیتواند توافق کند. یعنی اینکه توافق برجام موکول به انجام امر محال شده است و همین امر کار را برای دولت آینده برای احیای برجام سخت میکند. اشخاصی که مذاکرات را به این سمت هدایت میکنند، باید توجه داشته باشند که امروز مردم آمریکا تحریم نیستند و واردات و صادرات آنها با مانع مواجه نشده است بلکه مردم ایران هستند که منتظر گشایشی هستند تا وضعیت معیشتشان بهتر شود. امروز اقتصاد و صنعت و دارو و درمان مردم ایران نیز درحال ضربهخوردن است؛ زیرا تحریم هستیم و حتی نمیتوانیم در این عرصهها نیز پول جابهجا کنیم. امروز هم آمریکا و هم ایران مسائل مختلف را به یکدیگر گره زدهاند و این نیز علت دیگری است که رسیدن به توافق را سخت کرده است. طرفهای غربی درحال القای این باور هستند که طولانیشدن روند گفتوگوها، فقط تهران را دچار مشکلات روزافزونی خواهد کرد که سرانجام آن، انتخاب سخت میان موقعیت حیثیتی یا خروج از مشکلاتی است که بنبست در برجام و ادامه تحریمها بر اوضاع آشفته اقتصاد آن تأثیر گذاشته است.
جزییات روشنکننده کلیات
روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم عباس عبدی منتشر کرد و نوشت: تحلیف هم تمام شد. یک هفته هم فرصت هست برای معرفی کابینه و کسب رای اعتماد. آنچه در جلسه تحلیف فصل مشترک سخنان بود، کوشش و تعهد برای رفع مشکلات بود. به نظر میرسد مناسب نبود تا در نشستی که مهمانان خارجی هستند از مسائل داخلی سخن گفته شود، هر چند آنچه را که گفته شد امر پنهانی نبود و آنان از طریق سفارتخانههای خود به خوبی در جریان مسائل ایران هستند، ولی در هر صورت به لحاظ رعایت امور متعارف بهتر بود که این مسائل برای جلسات رای اعتماد گذاشته میشد. در هر حال گذشت و باید فراموش کرد و این مشکل گویندگان است تا مردم. اگر به فصل مشترک سخنان که همان حل مشکلات است بپردازیم، در این باره باید گفت مشکل چیست؟ راهحل کدام است؟ به طور قطع همه مشکلات را هم نمیتوان حل کرد و باید اولویتبندی کرد. مهمتر اینکه مشکلات را باید اصلی و فرعی کرد. برای نمونه کاهش رشد جمعیت یک مساله و مشکل است ولی در برابر مشکلات اصلی مثل وضعیت وخیم بیماری کووید۱۹، تورم، بیکاری، پایین بودن درآمدها، محیطزیست، نظام بانکی، اختلال در تامین نیازهای ضروری مردم مثل برق، آب، نان و انرژی، مساله تحریمها و... فرزندآوری مسالهای اصلی محسوب نمیشود. به معنای دیگر پیش از پرداختن به مساله فرزندآوری و حل آن، باید به حل مشکلات و مسائل اصلی پیشگفته همت گماشت. دولتی که هزینههایش با درآمدهایش همخوانی ندارد، کسر بودجه زیادی دارد، تورم سرسامآور است، هرگونه هزینه کردن برای فرزندآوری اتلاف منابع است، زیرا نه تنها مشکل را حل نمیکند، بلکه چون مشکلات اصلی را به حاشیه میبرد یا تشدید میکند، فرزندآوری را هم کمتر خواهد کرد. به علاوه وظیفه اولیه حکومت حفظ شهروندان خود است نه فرزندآوری، در حالی که فوت ناشی از کرونا به شدت بالا رفته و گرایش به مهاجرت هم روزافزون است.
دولت سیزدهم بهدنبال تنشزدایی در روابط بینالملل باشد
خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و آورد: اگر مدیریت اقتصادی و برنامه درستی وجود داشته باشد باید همانطور که آقای رئیسی وعده داده بود شاهد ایجاد اشتغال، ساخت مسکن و افزایش ارزش پول ملی باشیم. ترکیب کابینه بستگی به این دارد که آن شعارهایی که در دوران انتخابات طرح میشد و مدعی تشکیل دولتی مردمی و خدمتگذاری به مردم بود تا چند اندازه محقق شود و آقای رئیسی در تعیین اعضای کابینه خود چقدر به غیرجناحیبودن و توجه به تخصص افراد پایبندی داشته باشد. اصل مهمی که همواره در آستانه آغاز کار دولتها مطرح میشود این است که مبنای انتخاب افراد باید شایستهسالاری باشد و در تعیین وزرا جناحی عمل نشود. هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان رئیسجمهوری سیزدهم در زمان انتخابات و تحلیف، تصریح کرد: اگر به آن حرفها به درستی عمل شود، مبنای انتخاب اعضای کابینه باید شایسته سالاری باشد و این یعنی از همه نیروهای توانمند جناحهای مختلف سیاسی و نیز متخصصانی که سابقه دانشگاهی دارند و در کار خود کارشناس هستند، استفاده شود. یکی از مهمترین چالشها اقتصاد است که بر سایر موارد اولویت دارد. تورم، نقدینگی و بیکاری در جامعه بالا است و اگر مدیریت اقتصادی و برنامه درستی برای آن وجود داشته باشد باید همانطور که آقای رئیسی در شعارهای انتخاباتی خود وعده داده بود، ایجاد اشتغال کند، مسکن بسازد و ارزش پول ملی را بالا برد که امیدواریم دولت سیزدهم به این موارد پایبند باشد. دومین چالش دولت سیزدهم در روابط بینالملل است که از بعد از پیروزی انقلاب، در برخی موارد روابطی نامناسب و خدشهدار بوده است، از جمله در مورد آمریکا که همواره تلاش کرده تا از موضع قدرت و زور خواستههای خود را تحمیل کنند و ما نیز در پاسخ، مقاومت کردهایم.
رسانههای اصولگرا
در فصل جابجایی دولت نباید تصمیمات ضروری برای معیشت مردم دچار وقفه شود
خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان آیتالله رئیسی رئیس جمهوری پرداخت و نوشت: در فصل جابجایی دولت، مراقب باشید تصمیمات ضروری بالاخص در حوزه معیشت مردم و نظارت بر بازار، دچار وقفه نشود. در فصل جابجایی دولت نباید تصمیمات ضروری برای معیشت مردم دچار وقفه شود. عزاداریهای ماه محرم با فرهنگ دینی و ملی مردم عجین شده و علاقه عمیق مردم کشورمان به امام حسین(ع) و یاران شهیدش از جلوههای بسیار زیبای ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت(ع) است. اگرچه ذکر مناقب اهل بیت(ع) در ایام محرم برکات زیادی دارد اما با توجه به شرایط سخت کرونایی کشور، رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی از ضرورتهایی است که عاشقان اهل بیت(ع) و مسئولان هیئتهای عزاداری باید به آن توجه ویژه داشته باشند. متولیان ورزشگاهها و اماکن غیرمسقف، با هیئتهای عزاداری نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند تا بتوانیم هم به عزاداریهای محرم بپردازیم و هم اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنیم تا کشور از این شرایط سخت به سلامت عبور کند. ضرورت دارد نهایت دقت به عمل آید تا در مقطع جابجایی دولت هیچ اقدامی به ویژه نظارت بر بازار و تامین نیازمندیهای مردم با سستی مواجه نشود. خبرنگاران پل ارتباطی دولت و مردم هستند که دغدغههای مردم را به مسئولین و دیدگاه مسئولان را به مردم منتقل میکنند و صمیمانه از تلاش همه اصحاب رسانه که صادقانه اخبار را به مردم میرسانند، تشکر میکنم. حمایتهای حقوقی و قضایی از اصحاب رسانه یکی از ضروریاتی است که نباید در لفظ و سخن باقی بماند. لذا از وزیر دادگستری و دیگر مسئولین مربوطه میخواهم اگر شکایتی از جانب شخصیت حقوقی دولت علیه خبرنگاری مطرح است، چنانچه شکایت شخصی و احتمال تضییع حقوق بیتالمال در آن مطرح نباشد، همه این شکایات بخشیده شود.
امیدواریم آقای مخبر بحث محرومیتزدایی را در دولت سیزدهم ادامه دهد
خبرگزاری فارس به گفت وگو با مجید انصاری نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: با توجه به سابقه کاری آقای مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام امیدواریم بحث محرومیتزدایی در دولت سیزدهم توسط وی با سرعت بیشتر ادامه پیدا کند. امیدواریم آقای مخبر بحث محرومیتزدایی را در دولت سیزدهم ادامه دهد. ما معتقدیم دولت سیزدهم باید دولتی با ظرفیت کار جهادی و انقلابی باشد و با همه توان برای حل مشکلات پای کار باشد. واقعیت این است که مشکلاتی که الان در کشور ما وجود دارد و امیدی که مردم به مجلس یازدهم و دولت سیزدهم دارند نیازمند یک کار جهادی است و تمام توان باید در این راستا به کار گرفته شود. با توجه به اینکه آقای مخبر سالها رئیس ستاد اجرای فرمان امام بوده و ماهیت کاری این ستاد نیز جهادی و انقلابی است ما امیدواریم که از ظرفیت مدیریت آقای مخبر در دولت هم در قامت معاون اولی با همان نگاهی انقلابی و جهادی استفاده شود. امیدواریم که حضور آقای مخبر در جایگاه معاون اولی ادامه همان روحیه جهادی و انقلابی باشد که ما از دولت آینده انتظار داریم. امید آن است که آقای مخبر در قامت معاون اولی بحث محرومیتزدایی حتی بیش از دوران ریاست بر ستاد اجرایی فرمان امام ادامه دهد و ما شاهد استمرار این روند در دولت سیزدهم باشیم. یکی از دلایل انتصاب آقای مخبر به معاون اولی بحث محرومیتزدایی است و امیدواریم با توجه به سابقه کاری در ستاد اجرایی فرمان امام این امر در دولت سیزدهم که بحث محرومیت زدایی را دنبال میکند ساری و جاری شود.
تخصص و تعهد در ترکیب کابینه لحاظ شود
خبرگزاری مهر به گفت وگو با لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پرداخت و آورد: رئیسجمهور اگر میخواهد کابینه موفقی داشته باشد، باید به همان شعاری که داده است عمل کند، یعنی تخصص و تعهد را در نظر بگیرد. رئیسی اگر میخواهد کابینه موفقی داشته باشد باید به همان شعاری که داده است عمل کند، یعنی تخصص و تعهد را در نظر بگیرد. رئیس دولت باید بدون اینکه به بعضی توصیهها یا ملاحظات دیگران توجه کند، افراد را به درستی ارزیابی کرده و درگیر برخی مسائل و حواشی نشوند. رئیسجمهور اگر بر اساس تعهد و تخصص افراد، تناسب تخصص آنها با مسئولیت، نظارت دقیق و مستمر بر عملکردها، کابینه خود را تشکیل دهد و همچنین در کنار اینها از نظر نخبگان و صاحبنظران استفاده کند میتواند در تحقق شعارها و اهداف موفق شود. کلید اصلی موفقیت این است که فردی در مسئولیت قرار بگیرد که تخصص مربوطه، تعهد حقیقی و پرونده و کارنامه قابل دفاعی داشته باشد و در پاکدستی و ساده زیستی و سایر موارد استانداردهای لازم را دارا باشد. طبق سخنان رهبر انقلاب با دستمال آلوده نمیتوان آلودگی را پاک کرد از این رو اگر افراد پاک و سالم در جایگاه مسئولیت قرار بگیرند میتوان موفقیت لازم در زمینه مبارزه با فساد را کسب کرد. همانطور که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند و ما هم در زمان انتخابات بر آن تاکید داشتیم، حجت الاسلام رئیسی در زمان فعالیت خود در قوه قضائیه با آثار فساد مبارزه میکردند، لذا به عنوان رئیس دولت باید سرچشمههای فساد را از بین ببرند.
مدیران سنتی توانایی حل مشکلات را ندارند
خبرگزاری مهر به گفت وگو با غلامرضا شریعتی اندراتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: مدیران انقلابی و ریسکپذیر که توانایی شکستن سدهای گرانی، رانت و ویژهخواری را دارند، میتوانند رای اعتماد مجلس را کسب کنند. لازمه گذار از این شرایط سخت، بهکارگیری مدیران باتجربه و ریسکپذیر با روحیه انقلابی و جهادی است. مدیرانی با روحیه سنتی که درگیر ضوابط دستوپاگیر هستند، نمیتوانند چالشهای جدی در مدیریت مسکن را حل کنند. این مجموعه مدیریتی، فقط به درد مدیریت کشور در شرایط گل و بلبل میخورد و نمیتواند از پس مشکلات جدی در حوزه مسکن بربیاید. مدیران انقلابی و ریسکپذیر که توانایی شکستن سدهای گرانی، رانت و ویژهخواری را دارند، میتوانند همراه با رئیسجمهور برای حل مشکلات کشور گامهای جدی بردارند؛ مدیرانی که اول به دنبال تأمین بودجه و امکانات هستند تا بتوانند مشکلات کشور را حل کنند، نمیتوانند همراهان خوبی برای رئیسجمهور باشند. اسلامی وزیر فعلی راه و شهرسازی از این روحیه برخوردار است اما تیم وزارت راه و شهرسازی دارای چنین روحیهای برای باز کردن گره از مشکلات مردم نیستند. اسلامی از گزینههای جدی وزارت راه و شهرسازی در دولت مردمی است، البته از سعید محمد نیز به عنوان یکی دیگر از گزینههای نام برده میشود. مجلس به عناصر توانمند، پاکدست، باتجربه، سختکوش، بنبستشکن فارغ از وابستگی جناحی و سیاسی رأیاعتماد خواهد داد.
سیاست خارجی دولت سیزدهم بر پایه ارتباط دوسویه است
روزنامه رسالت به گفت وگو با غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: غربیها قصد دارند با ایجاد ناآرامی در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی این آشوب را به خاک کشورمان بکشانند و در مقابل برای توجیه تعرضشان به خاک کشورهای مسلمان دفاع و فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران را زیر سؤال میبرند و به فرموده رهبر انقلاب یعنی جنگ تبلیغاتی.منتظری ابراز میکند: اگر جبهه مقاومت حضور مستمر در برابر نیروهای تروریست آمریکا و گروهکهای ساخته دست این کشور را نداشته باشد دشمنان بلافاصله به حریم ایران اسلامی تعرض خواهند کرد و ما مجبور هستیم هزینه تقویت جبهه مقاومت را که خارج از مرزها صورت میگرفت در داخل خاک کشورمان پرداخت کنیم.این نماینده مجلس عنوان کرد: امروز به برکت مجاهدتهای شهید سلیمانیها گروهها و هستههای مقاومت به جبهه تبدیل شدهاند و بهنوعی خط مقدم خودمان محسوب میشود. لذا اگر ما به آنها کمک نکنیم نیروهای آمریکایی تهدیدی جدی برای امنیت خاکمان محسوب میشوند.او در انتها تشریح کرد: رئیسجمهور جدید در سخنرانی اخیر خود نشان داد که سیاست خارجی دولتش بر پایه ارتباط دوسویه و گفتوگوی مبتنی بر خردورزی است.
نظر شما