۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 84431602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سالانه ۶۰۰ هزار تن گندم مورد نیاز استان اصفهان است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان گفت: سالانه ۶۰۰ هزار تن گندم مورد نیاز استان اصفهان است و در صورت مطلوب بودن بارش و نزولات جوی، حدود ۲۰۰ هزار تن از کشاورزان خریداری و مابقی از طریق استان‌های دیگر و بندرها تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، محسن ضیایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران از خرید تضمینی ۲۰ هزار تن گندم خبر داد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان بهای این میزان محصول خریداری شده به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان گفت: تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۹۰ درصد از بهای گندم خریداری شده به کشاورزان استان پرداخت شده است و مابقی وجه نیز تا چند روز آینده به حساب کشاورزان اصفهانی واریز می‌شود.

وی ادامه داد: دولت امسال هر کیلو گرم گندم را از کشاورزان به قیمت پنج هزار تومان خریداری می کند و با ۲ قیمت ۶۶۵ تومان و ۹۰۰ تومان به نانوایان می‌فروشد که با این حساب حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه در زمینه آرد و نان پرداخت می‌کند.  

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان اظهار داشت: این مقدار گندم از طریق جاده و ریل به استان حمل و در سیلوی شهید موسوی اصفهان تخلیه می‌شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت ۸۰۰ هزار تن ذخیره سازی گندم به مدت ۱۵ ماه در استان وجود دارد که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن جزو سیلوهای ملکی و ۳۰۰  هزار تن فضای ایجاد شده توسط بخش خصوصی است.

به گفته وی، هیچ مشکلی برای ذخیره سازی گندم در این استان وجود ندارد و اصفهان می‌تواند در این زمینه معین چند استان باشد.

ضیایی خاطرنشان کرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی که تا چندی پیش تحت نظارت وزارت صمت قرار داشت در زمان حاضر جزو اداره‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و تامین، نگهداری و توزیع کالاهای اساسی را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: این اداره کل متولی ساماندهی، ذخیره و توزیع گندم، برنج، شکر و روغن است اما کار اصلی این اداره بیشتر در زمینه گندم، آرد و نان نمود پیدا می‌کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان افزود: چهار هزار و ۸۰۰ واحد نانوایی ثبت شده و ۲۰ واحد کارخانه تولید آرد در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آرد در کارخانه‌های استان  اصفهان وجود دارد اما بطور میانگین با ۶۰ درصد کار می کنند و ۴۰ درصد ظرفیتشان خالی است.

ضیایی بیان کرد:این کارخانه‌ها بنابر تایید دستگاه‌های ناظر از جمله استاندارد و غذا و دارو جزو مجهزترین و به روزترین واحدهایی تولیدی آرد در کشور هستند و متقاضی خرید از سراسر کشور دارند.

وی تاکید کرد: استان اصفهان با توجه به تنوع، کیفیت و شرایط بهداشتی و سطح آموزش متصدیان نانوایی ها به‌عنوان پایتخت نان های سنتی کشور شناخته شده است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی اصفهان ادامه داد: قلب سالم بر گرفته از غذای سالم است و نان مهمترین مولفه غذای سالم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: شهر اصفهان هم از طرف سازمان بهداشت جهانی بعنوان پایلوت قلب سالم انتخاب شده‌است.

ضیایی اظهار داشت: بیشترین سرانه آموزش نانوایان کشور متعلق به استان اصفهان است و ارتباط و تعامل مستمری با اداره کل فنی و حرفه ای استان وجود دارد.

وی یادآور شد: سرانه بالا و به روز آموزشی نانوایان اصفهان و فرهنگ درست و بالای مردم آن موجب شده  است که این استان کمترین دور ریز نان در کشور را به خود اختصاص دهد.  

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بر اساس برآوردها دور ریز نان در اصفهان کمتر از پنج درصد است اما این آمار در برخی از استان‌ها تا ۳۰ درصد هم می‌رسد افزود: آرد و نان اصفهان در کشور سرآمد است که ۹۰ درصد این افتخار مربوط به مردم، نانوایان و دستگاه‌های متولی در این زمینه است و ۱۰ درصد بر عهده سازمان غله و خدمات بازرگانی است.

حدود پنج هزار نانوایی در استان اصفهان فعال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha