۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84432904
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پویش نذر خون در گیلان راه‌اندازی شد

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷
کد خبر: 84432904
پویش نذر خون در گیلان راه‌اندازی شد

رشت - ایرنا - همزمان با آغاز ماه محرم پویش نذر خون با هدف جلب مشارکت بیشتر مردم برای اهدای خون در استان گیلان راه‌اندازی شد.

به گزارش ایرنا، رئیس دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون گیلان روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پویش نذر اهدای خون همزمان با سراسر کشور در استان گیلان با آغاز ماه محرم آغاز شده است.

دکتر گیتی ایزدی پور با اشاره به برگزاری پویش نذر خون از محرم تا اربعین افزود: در اجرای این پویش از اهداکنندگان خواسته می شود که اهدای خون را به روزهای تاسوعا و عاشورا محدود نکنند.

وی با اشاره به فعالیت سایت نوبت دهی انتقال خون اظهار داشت: اهداکنندگان برای شرکت در نذر خون علاوه بر مراجعه به پایگاه های انتقال خون، می توانند به پایگاه نوبت دهی اینترنتی خون به آدرس http://https://nobatdehi.ibto.ir مراجعه و زمان و ساعت دلخواه خود را انتخاب و بدون انتظار در پایگاه های انتقال خون در این کار نوعدوستانه مشارکت کنند.

رئیس دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون گیلان با تاکید بر اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی همیشگی است، اضافه کرد: از اهداکنندگان درخواست می شود که اهدای خون را به مناسبت های خاص اختصاص ندهند و همواره یاریگر انتقال خون استان برای تامین خون های مورد نیاز بیماران باشند.

در چهار ماه گذشته، ۲۷ هزار و ۱۹۱ واحد خون در این استان اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش و نسبت به همین زمان در سال ۹۸ قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹، چهار درصد کاهش یافته است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان اهداء می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می گیرند.  

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و  آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال "اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال" ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،  فواصل اهدا خون هر ۸ هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha